Hvor nøye er dere..

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
..med tanke på ting man ikke skal spise?

Glemte meg bort når vi var på Meny i dag, og forsynte meg av brien som sto fremme som smaksprøve. Merker at jeg ikke er like hysterisk som forrige svangerskap, nå glemmer jeg faktisk litt at jeg egentlig ikke skal spise sånt..:p

Hvor nøye er dere med oster, spekemat osv?

Jeg er veldig nøye, men så liker jeg heller ikke mye av det jeg ikke kan spise :-P Spiste salami i starten. Men jordmor sier strengt nei, så nå har jeg bare dårlig samvittighet egentlig.

Veldig nøye så jeg ikke spiser noe jeg ikke skal. Vil ikke risikere noe, egentlig. Spiste litt morr mellom EL og positiv test, og har fortsatt litt panikk for det..
Men så er jeg veldig nøye på hva jeg putter i munnen uansett også da, klarer ikke spise epler med skall på engang, fordi jeg innbiller meg at det er bakterier der som jeg ikke klarer å vaske av.. :-S

Er ganske nøye på det. Tenker at det ikke er verdt å ta sjansen. Men når det er sagt, då er det lav risiko for at noe skal være galt med akkurat den biten, så jeg hadde bok ikke bekymret meg om jeg hadde glemt meg en gang eller to sånn som du beskriver!:)

Jeg er veldig nøye på å ikke spise spekemat, ikke myke oster, ikke rødt kjøtt og ikke for mye koffein. Føler ikke det er hysterisk. Det koster meg så lite så jeg tar ikke sjansen :)

Jeg er vegetarianer og kan nesten kalle meg veganer og jeg har svært få utfordringer med fy mat :D

Holder meg unna spekemat, myke oster (utenom de som er godkjent). Har kuttet ned på koffein (Cola zero) og steker kjøtt godt før jeg spiser det.

Tar ingen sjanser når jeg først endelig har ønskebarnet på vei. :)

Holder meg unna koffein rødt kjøtt spekemat og mykeoster. Men tenker mer på hva man BURDE spise? Føler det står i svangerskapsboken over alt at som gravid må du spise sunt å være i god form osv.. Føler ikke jeg klarer helt å oppnå det siden jeg er kvalm og orker ikke å gå på butikken å handle en gang! Hvordan skal jeg få til å stå på kjøkkene og kokkulere disse sunne rettene? Får dere i dere alle disse grønsakene og frukten som er anbefalt?

Jeg er som regel veldig nøye, og hvis jeg vet det kan være skadelig så spiser jeg det ikke. Hvis jeg er usikker så søker jeg det opp.
Men hvis jeg hadde glemt meg, eller søkt opp noe etter jeg hadde spist det og det hadde stått at det kan være skadelig, så hadde jeg ikke stressa fordet. Det hadde uansett ikke vært noe jeg kunne gjort med det etterpå :) Da er det bare å krysse fingrene for at det går bra, noe det i de fleste tilfeller også gjør ;)

Får dere i dere alle disse grønsakene og frukten som er anbefalt?

Nei :)
Men det ordner seg likevel. Og matlysten kommer (som regel) tilbake etterhvert, så da er det bare å være ekstra nøye med det da tenker jeg :)

Jeg er nokså nøye, men har spist biff, som ikke har vært brun rett igjennom. Har litt noia for at jeg er smitta av en bakterie, men tror ikke det egentlig.
Spiser ikke spekemat, og ikke oster jeg ikke kan spise, men når det kommer til kjøtt, så prøver jeg å få det stekt på riktig måte, slik at jeg kan spise det :D elsker biff!

Jeg er super nøye på alt! :-P
Vill ikke at noe skal gå galt så da tar jeg ingen sjanser!!!

Jeg er nokså nøye, men har spist biff, som ikke har vært brun rett igjennom. Har litt noia for at jeg er smitta av en bakterie, men tror ikke det egentlig.
Spiser ikke spekemat, og ikke oster jeg ikke kan spise, men når det kommer til kjøtt, så prøver jeg å få det stekt på riktig måte, slik at jeg kan spise det :D elsker biff!

Sniker fra oktober :) Nå er det jo ikke slik at biffen må være helt gråstekt da, det er forskjell på blodig, rosa, gjennomstekt og skosåle :) Hehe :P Jeg ville ikke ha stresset meg over det hvertfall :) Altså kjøttet er jo gjennomstekt så lenge det er skikkelig gjennomvarmet og kjøttkraften er klar, ikke rosa/blodig. Jeg ville så klart ikke spist kjøtt som ikke var skikkelig gjennomstekt med vilje, men muligheten for at det skulle spille noen rolle er svært liten. Jeg har spist masse rødt kjøtt (før jeg ble gravid) og hatt katter nesten hele livet, likevel er jeg ikke smittet av toxoplasma :P (Testet hos legen).

Holder meg unna koffein rødt kjøtt spekemat og mykeoster. Men tenker mer på hva man BURDE spise? Føler det står i svangerskapsboken over alt at som gravid må du spise sunt å være i god form osv.. Føler ikke jeg klarer helt å oppnå det siden jeg er kvalm og orker ikke å gå på butikken å handle en gang! Hvordan skal jeg få til å stå på kjøkkene og kokkulere disse sunne rettene? Får dere i dere alle disse grønsakene og frukten som er anbefalt?
Det de sier er at babyen tar det den trenger, så det går hardest utover deg om du ikke får i deg nok mat pga kvalme. Som nevnt, så går kvalmen som regel over, så spis det du føler for å spise nå, og så kan du spise mer variert igjen når du klarer det. Jeg klarte nesten bare potetgull og pizza i påska. Ikke ideelt, men det var en liten periode!:)

Forholder meg til matportalen og jordmor, men blir jo usikker når folk rundt meg kommenterer. Som i dag fikk jeg beskjed om at man ikke skal spise jordbær?? Det står jo ikke på matportalen og jordmor sa ikke noe på det

Forholder meg til matportalen og jordmor, men blir jo usikker når folk rundt meg kommenterer. Som i dag fikk jeg beskjed om at man ikke skal spise jordbær?? Det står jo ikke på matportalen og jordmor sa ikke noe på det

Jeg tror man gjør lurt i å ikke henge seg så opp i hva alle andre skal mene (det er utrolig hva folk får seg til å bry seg om!). Ikke bry deg om noen andre enn faglig kvalifisert personale, de er de eneste som har greie på hva de prater om.

For min del så er frukt en av de tingene som frister, nå som kvalmen er som verst. Uansett skjønner jeg deg godt, fordi det er ikke lett å spise som de anbefaler når man er så dårlig! Får nok ikke i meg så mye som jeg burde jeg heller :)

Back
Topp