Hvor nøye er dere på holdbarhetsdato?

svært nøye. [X(]

Kommer an på hva det er..

spørs hva slags matvarer.. med meieri produkt er jeg VELDIG kresen... spiser/ drikker ikke meieri produkt som er gått ut på dato....

Kommer an på matvaren.
Yoghurt, egg og tørrvarer ser jeg an, mens kjøttvarer som ligger i kjøleskap går max en dag over dato.

Noen ting som kjøttdeig, kylling og pålegg er jeg veldig nøye med datoen. Men egg, melk og sånne ting som du kan se og lukte at er dårlig er jeg ikke så nøye.. [8D]
Har angst når det gjelder kjøttdeig.. [8D]

på melkeprodukter er jeg ekstremt nøye. På andre ting som det er mye E-stoffer i, er jeg ikke fullt så nøye..
Og så er det stor forskjell på "best før" og "holdbar til"-merkingen.
Best før - god etter. [8D][:D]

Alt for nøye.. Ekstrem.

Kunne nok helt klart følt meg litt mer fram, men har ikke helt den "feelingen".

F.eks når noe er åpnet vet jeg ikke hvor lenge det holder og det ender alt for ofte opp i søpla.

Skulle ønske flere ting var merket med hvor lang holdbarhet det er ETTER åpning. (For sånne mindre smarte på matvarer som MEG)

spørs om det er best før eller om det er siste forbruksdag da. Er det best før, så kan jeg ta en lukte/smaks/synstest. Men er det siste forbruksdag så går det rett i søpla.

Spiser ikke mat etter at den har gått ut på dato! Går selvfølgelig bra om det er mat som har frøsset ned, da kan det ligge en stund.
Om det er "best" før dato så kommer det an på hva det er. Gryteretter, posesupper ol kan jeg godt spise ett par år etter dato stemplingen. Potetgull fra 2008 gikk fint i vinter. 
Er helst på hytta att maten går ut på dato, å der er det godt med mat uansett. Er litt skeptisk på den jegergryta fra 1997, tviler egentlig på att den noen gang blir spist..

Veldig nøye på mat til Jr.
Veldig nøye på kjøtt, melk o.l.
Mer avslappet på yoghurt, tørrvarer, egg osv.

Er jeg litt usikker ryker det rett ut.
Og som Et kallenavn skulle jeg gjerne hatt "holdbar etter åpning"-merkning på flere varer enn nå!

ORIGINAL: TheGoodWife

Jeg er ekstremt nøye. 

Jeg er ekstremt nøye. 

ekstremt nøye. Både når det gjelder kjøttvarer, egg, melkkeprodukter, ja alt egentlig.. spiser det såvidt på utløpsdatoen. Og da er jeg alltid i tvil om jeg synes det er ok å spise[8D] huff, kansje lit ekstrem[:-]

ORIGINAL: Furteguri og sønn

Noen ting som kjøttdeig, kylling og pålegg er jeg veldig nøye med datoen. Men egg, melk og sånne ting som du kan se og lukte at er dårlig er jeg ikke så nøye.. [8D]
Har angst når det gjelder kjøttdeig.. [8D]

Samme her!
Og tørrvarer/hermetikk med best før dato kan eg finne på å bruke litt over dato.

Jeg er ekstremt nøye. 

ORIGINAL: Adrian_å_Mamma

ekstremt nøye. Både når det gjelder kjøttvarer, egg, melkkeprodukter, ja alt egentlig.. spiser det såvidt på utløpsdatoen. Og da er jeg alltid i tvil om jeg synes det er ok å spise[8D] huff, kansje lit ekstrem[:-]

Sikkert flere en deg som skrev egg, men tok bare utgangspunkt i ditt svar[;)] Ville bare peke på denne her fakta:

Hvor lenge er eggene holdbare?

Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. Selv om Norge ikke har forekomst av salmonella må vi følge bestemmelsene i EØS
http://www.matprat.no/nyttig-a-vite/egg-og-kjott-fra-a-a/om-egg/egg_-i-butikken/

Jeg er ekstremt nøye. 

ORIGINAL: *Musti*

Kommer an på hva det er..

Back
Topp