Hvor nøye er dere? Oppvask.

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Når dere ordner med rått kjøtt... Vasker dere av fjøl og kniv før dere setter det i oppvaskmaskin, eller setter dere det rett i?

Oppvaskmaskinen vår begynner å streike litt nå. Skulle sette opp glass osv., men ikke alt var blitt rent. Vasket det sammen med ting som var brukt med rått kjøtt. Bør jeg vaske alt på nytt?

Lurer da også på; når ikke alt blir helt rent, kan man likevel regne med at evt..bakterier fra rått kjøtt forsvinner? Oppvaskmaskinen koker det jo ikke akurat... :p Går kun opp til 60 grader.

Lurer på om vi må kjøpe ny oppvaskmaskin snart...

Eg skyller av alt før eg setter i oppvaskmaskin, kopper og glass i vann, og tallerkner, fjøler og div bruker eg oppvask kosten på i rennende varmt vann ;)
Renser maskinen med maskinrens innimellom ;)

Hadde nok vasket en runde til ja :) Og hvis oppvaskmaskinen er litt "rusten" ville jeg nok vært ekstra nøye med skyllingen rett etter bruk, og før jeg satt inn :)

Vet dere forresten om man må koke flasker i tillegg til oppvaskmaskin, eller holder det med en runde i maskinen på 65 grader ca?

Vel, jeg har ikke oppvaskemaskin... Alt går for hånd...
Skyller det først med kokende vann, deretter vasker jeg det med rikelig såpe x 2 for så å skylle bort såpe med kokende vann..
Jeg er ikke nøye en plass - men til gjengjeld har jeg et ekstremt bra immunforsvar da ;)

Vel, jeg har ikke oppvaskemaskin... Alt går for hånd...
Skyller det først med kokende vann, deretter vasker jeg det med rikelig såpe x 2 for så å skylle bort såpe med kokende vann..
Jeg er ikke nøye en plass - men til gjengjeld har jeg et ekstremt bra immunforsvar da ;)
Koker du opp vann, eller varmt fra springen? Høres jo ut som om du gjør det veldig ordentlig! :)
Redd for om disse utingene kan overleve oppvaskmaskin jeg, når man får skitne ting tilbake etter en runde. Det slipper du, som bruker kokende vann. :)

Koker du opp vann, eller varmt fra springen? Høres jo ut som om du gjør det veldig ordentlig! :)
Redd for om disse utingene kan overleve oppvaskmaskin jeg, når man får skitne ting tilbake etter en runde. Det slipper du, som bruker kokende vann. :)
Jeg koker ikke opp vann, men vannet fra vasken er såpass varmt at jeg brenner meg ganske så mye om jeg kommer borti.

Oppvaskemaskin er genialt å ha, men renses den ikke innimellom eller er "gått ut på dato" så tror jeg nok de er noen store bakteriebomber...

Har jo hatt oppvaskemaskin tidligere, og når det har vært litt matrester igjen, så har jeg bare latt det skitne vaske seg igjen, resten setter jeg på plass.
Kroppen tåler ganske mye... Er en grunn til at vi har såpass sterk magesyre og andre ting i matkanalen - nettopp for å kverke de tullingene som klarer å snike seg forbi.

Er du usikker på skjærefjøla di, gjør det på gamlemåten og vask for hånd med kokende vann :)

Jeg koker ikke opp vann, men vannet fra vasken er såpass varmt at jeg brenner meg ganske så mye om jeg kommer borti.

Oppvaskemaskin er genialt å ha, men renses den ikke innimellom eller er "gått ut på dato" så tror jeg nok de er noen store bakteriebomber...

Har jo hatt oppvaskemaskin tidligere, og når det har vært litt matrester igjen, så har jeg bare latt det skitne vaske seg igjen, resten setter jeg på plass.
Kroppen tåler ganske mye... Er en grunn til at vi har såpass sterk magesyre og andre ting i matkanalen - nettopp for å kverke de tullingene som klarer å snike seg forbi.

Er du usikker på skjærefjøla di, gjør det på gamlemåten og vask for hånd med kokende vann :)
Takker for svar! :)
Kjørte nylig renseprogram, så tror nok den snart må byttes ut.
Godt vi har immunforsvar ja! :)
Bortsett fra lungebetennelse midt i graviditeten, blir jeg og familien veldig sjelden syke. Bank i bordet. :)
Men får litt respekt for dette med rått kjøtt og gravid, når man blir lesset på info om listeria og toxoplasmose fra jordmor og svangerskapshefte. Så plutselig nå ble jeg usikker i forhold til oppvask og oppvaskmaskin, siden min tydeligvis ikke vasker bra nok. :confused:
Men får vel anta at det meste blir skyllet bort, og at kroppen evt. ordner resten ja!
Man koker jo ikke frukt før man spiser det heller, skyller jo vekk både listeria og toxo, og andre baskelusker under springen. Hi hi! :p

Trefjøla som kjøttet skjæres på vaskes i jammen med zalo !

Setter det rett i oppvaskmaskinen (eller skyller av med kaldt vann bare for å få bort kraft). Vasker på 70 grader i maskinen og tenker det er rent når det er ferdig :)

Vi setter det i oppvaskemaskina og vasker det på 65 grader og ser ut til at det blir rent da. Det som er masse rester på, blir skyllet av først. :)

Setter det rett i oppvaskmaskinen (eller skyller av med kaldt vann bare for å få bort kraft). Vasker på 70 grader i maskinen og tenker det er rent når det er ferdig :)
Har ikke så høy temperatur på maskinen vår vi.
Har pleid å bli rent, men blitt dårlig nå i det siste...

Hadde nok vasket en runde til ja :) Og hvis oppvaskmaskinen er litt "rusten" ville jeg nok vært ekstra nøye med skyllingen rett etter bruk, og før jeg satt inn :)

Vet dere forresten om man må koke flasker i tillegg til oppvaskmaskin, eller holder det med en runde i maskinen på 65 grader ca?

Flaske til babyen på kokes/steriliseres de første månedene...

For øvrig så setter jeg alt i maskinen. Kjører maskinrens en gang pr. måned :)

Back
Topp