Hvor nært vennskap/familie er for nært...

FrkVerpesyk

Gift med forumet
Marsboerne2017
Februarbarna 2020
...til at du kan gi barnet ditt samme navn som de har valgt? La oss f.eks si at dere tidlig i graviditeten diskuterer navnet Agnes (uten å fortelle det til noen), men før fødselen så får et vennepar en datter som de kaller Agnes - må man da finne et annet navn eller kan man fortsatt kalle datteren sin for Agnes? Hva om det hadde vært en fetter eller kusine du sjelden ser - er det da greit å bruke samme navn?

Hypotetisk problemstilling akkurat nå, altså, men er nysgjerrig på hva dere syns siden dette skjedde oss da jeg var gravid, vi endte opp med å velge et annet navn som ikke var "tatt fra før" og er glade for det nå :)

Vi har valgt et navn som mannen sitt søskenbarn har kalt ungen sin! Jeg fikk først vite at søskenbarnet sin unge het det når jeg var i uke 30 og vi hadde kalt lillegutt navnet i 15 uker ca så sa ble det feil å plutselig bytte! Syns også navnet er veldig fint men han har fått ett navn i tillegg. Navnet er arvet etter oldefaren!

Johannes derimot som jeg syns er veldig fint kunne vi ikke kalle ungen siden jeg har 2 søskenbarn som har navnet på sine unger og ett nært vennepar som også har det. Litt synd fordi begges besteforeldre heter Johannes!

Jeg tenker at det kommer an på hvor mye man treffes! Er man familie men treffes en gang hvert 4 år så gjør det ingen ting mens treffes man ofte så blir det litt merkelig :)

Ville nok droppet det om det ble samme etternavn i tillegg.
Ellers så er mine barn oppkalt etter nære personer som betyr mye for oss, så hadde ikke kalt de noe annet fordi om venner eller naboer hadde valgt det.

Her var mannen veldig opptatt av at ingen i familien /nære venner hadde brukt samme navnet, mange fine navn som for han ikke var aktuelle

Jeg hadde nok prøvd å unngå det ved nær familie/venner som jeg ser/prater med i det daglige. En nær venninne av meg som har barn i skolealder har sagt at hun bryr seg ikke om noen kaller barna sine det samme som noen av hennes. For min del blir det feil siden vi er såpass nære. Prøver å unngå å kalle barna mine for navn jeg vet barna til nære venner og familie heter. Går flere gravide samtidig og ingen forteller navn før etter fødsel så er det jo evt vanskelig å unngå hvis de tilfeldigvis ender på samme navn. Da forventer jeg ikke at den andre skal bytte navn

Jeg hadde valgt et annet navn. Vi velger sjeldne navn til våre barn, så om noen vi kjenner da hadde fått et barn og brukt et navn vi tenkte på, ville jeg ikke følt det var sjeldent nok lengre ; p

Selv har jeg to fettere med samme mellom navn. Det navnet ønsket samboer seg om det ble gutt. Det blir for nært.

Ville ikke valgt det samme som søskens barn, men søskenbarn hadde jeg kunne vurdert avhengig av aldersforskjell og hvor ofte man møtes.
Vil ikke få samme etternavn selv om det er familie da de kun er jeg, mannen og yngste sønnen vår som har det etternavnet i Norge.

Hadde det vært snakk om søskens barn hadde jeg droppet det. Dersom vi hadde bestemt oss for et navn og et søskenbarn av meg hadde annonsert at de hadde valgt det samme navnet tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg. Når det gjelder venner av oss tenker jeg at det i utgangspunktet kanskje hadde vært litt rart å bruke samme navnet, men dersom det var veldig viktig for meg hadde jeg heller pratet med dem om saken og loddet stemningen litt. Jeg kan ikke se for meg at jeg hadde blitt fornærmet om noen valgte samme navn som meg, så da ville jeg i alle fall hørt hva de tenkte før jeg valgte det bort :)

Hadde det vært mine søskens barn hadde jeg droppet samme navnet. Hvis det hadde vært søskenbarn tror jeg det hadde vært avhengig av hvor mye jeg ser vedkommende. Vi er mye sammen med mamma sin del av familien, så hadde kanskje ikke valgt det samme som søskenbarn der. Men de ifra pappa sin side ser vi sjelden, typ bryllup og kanskje til jul, så der hadde jeg ikke brydd meg.
Hvis det hadde vært venner hadde jeg valgt det samme navnet om det betydde mye for meg, hvis ikke hadde jeg byttet..

Back
Topp