Hvor nært termin er det OK at samboer reiser bort?

Ukra

Første møte med forumet
Hei!
Vi har termin for vår første baby 29. mai i år, og selvsagt ønsker vi at sambo er tilstede på fødselen. De driver nå og planlegger langtur med hans jobb fra 27. April til 1. Mai (lang reisetid) og spørsmålet er dermed: er det lurt for ham å dra da? Er dette for tett opp mot termin? :nailbiting:

Hva tenker dere? :anyone
 
For de aller aller fleste er dette helt ok. Det er jo et fåtall som føder 1 mnd før termin.

Men det er en risiko å ta, selv om det er en liten risiko.
 
Jeg har sagt nei til all reising måneden før termin. Nekter å ha den bekymringen på meg, nå skal han bli far og må lære seg å si nei til ting :) hilsen streng og hormonell dame :cool14
 
Jeg tenker at dette hadde vært helt uproblematisk :happy: han kommer hjem 4 uker før du har termin, og det er nok godt innafor. Jeg hadde nok bare satt pris på litt alenetid ;) Hvis du derimot nærmere termin skulle utvikle svangerskapsforgiftning eller annet som tilsier at baby kanskje må komme før tiden, kan han heller velge å ikke bli med.
 
Jeg måtte ha sagt nei denne gang, men det er fordi storesøster kom i rakettfart nesten fire uker før termin☺️ Men tenker det er uproblematisk for de fleste og at det sikkert går helt fint ☺️
 
Jeg var på ferie fram til 2 uker før termin selv forrige gang, men da hadde jeg full oversikt over alle sykehus og fødestuer langs veien :) Vi var 13 timers biltur hjemmefra. Mannen min var litt skeptisk til en dagstur 8 dager før termin denne gangen (bare ham) hvor han vil være helt utilgjengelig 3 sammenhengende timer, men jeg mener han bare må dra. Skal en del uflaks til at det blir fødsel akkurat den dagen. 1 måned før hadde jeg ikke hatt noe problem med. For min del er 4 uker før i påskeferien denne gangen, så da må vi jo finne på noe.
 
Jeg hadde nok latt han dra om det var første barnet, men nå som vi venter nummer 2 hadde han ikke fått lov. Dette fordi han må nok ha litt ansvaret med å få barnet vi allerede har til barnevakt, eventuelt være med barnet selv om barnevakt plutselig ikke kan stille.

Jeg tenker jo litt du må tenke selv. Om fødselen skulle startet når han var borte, kunne du født alene/ eventuelt med en annen støtteperson? Sjansen er jo liten for at barnet kommer da, men sjansen eksisterer jo. Du kan jo høre med han au om hva han tenker om det å kanskje gå glipp av fødselen? :) Dette er så vanskelig å svare på egentlig, for er jo forskjellig fra par til par, reisevei og diverse.
 
Her er det reiseforbud og drikkeforbud fra 1 mnd før termin. Heldigvis er mannen helt enig i det.
 
De må nesten føle på sjølv kva som kjennes rett ut. Umulig å sei korti fødsel starter, men det er veldig mange som går litt over. Her reiser mannen på jobb to dager før termin og skal egentlig vere vekke i nesten to veker
 
Personlig hadde jeg ikke vært komfortabel med at samboeren reiser langt vekk den siste måneden før termin. Jeg har et ganske stort behov for trygghet og vil også gjerne kunne være helt sikker på at storebror er godt tatt vare på når fødselen starter. Derfor ber jeg også besteforeldrene om å holde seg tilgjengelige i innspurten (det er ikke et stort offer for dem).
 
De må nesten føle på sjølv kva som kjennes rett ut. Umulig å sei korti fødsel starter, men det er veldig mange som går litt over. Her reiser mannen på jobb to dager før termin og skal egentlig vere vekke i nesten to veker
Den ville jeg hatt problemer med å akseptere:nailbiting:
 
Her har samboer eksamen en uke før termin, og er da ca 3 timer unna. Synes det er i lengste laget...
 
Hadde vært ok for meg. Eller ville ikke nektet han noe, men hadde vært han sitt ‘loss’ om fødsel skulle starte 1 mnd før termin. :-S
 
Den ville jeg hatt problemer med å akseptere:nailbiting:
Eg håper at han kan få bytta vakt og ordne seg litt fri, for ingen av oss er særlig begeistra for dette...men foreløpig har det ikkje ordna seg. Tar seg ut om fødsel starter om natta når eg er åleine med toåringen!
 
Eg håper at han kan få bytta vakt og ordne seg litt fri, for ingen av oss er særlig begeistra for dette...men foreløpig har det ikkje ordna seg. Tar seg ut om fødsel starter om natta når eg er åleine med toåringen!
Krysser fingrene for at det ordner seg.
 
Her tror jeg pappaen holder seg hjemme fra rundt 5 uker før termin etter eget ønske, av erfaring. Han jobber dog borte 1 uke i strekk (times tid hjemmefra, 40 min fra sykehuset), så han kommer til å være jobb som normalt.
 
Hei!
Vi har termin for vår første baby 29. mai i år, og selvsagt ønsker vi at sambo er tilstede på fødselen. De driver nå og planlegger langtur med hans jobb fra 27. April til 1. Mai (lang reisetid) og spørsmålet er dermed: er det lurt for ham å dra da? Er dette for tett opp mot termin? :nailbiting:

Hva tenker dere? :anyone
I første svangerskap tenkte jeg at alt var ok, man føder jo storsett på overtid men lille kom altså 3 uker før termin, og dagen før mannen sin eksamen. Hadde ikke tenkt tanken på hvordan jeg skulle få tak i han om han satt midt i eksamen engang:hilarious:
 
Jeg har ikke tenkt noe på dette så langt. Samboer kom selv for noen dager siden og fortalte at han hadde sagt nei til en kompis som ville ha han med på en langhelg i England i april(jeg har termin 30.05). Han er nok litt påvirket av at søsteren min før jul fødte ti uker før termin. Vi pleier dra ca. annenhver helg/hver tredje til huset han eier i en annen by, men jeg jeg har sagt at jeg ikke vil reise dit iallfall siste måneden.
 
Jeg hadde tenkt at det ikke burde vært noe problem, med forbehold at du og den lille har det bra frem til da han skal reise.
 
Back
Topp