Hvor mye veier baby, livmor, fostervann etc?

Tullamor

Flørter med forumet
Finnes det en ca. oversikt over hvor mye barn, livmor, fostervann, økt blodvolum, økt brystvev etc veier de forskjellige ukene i et svangerskap? :)

Leser at det ikke er uvanlig å ikke gå opp i vekt i første trimester, og ble derfor nysgjerrig på dette.

Tenker som sagt på vekt spesifikt knyttet til svangerskapet og ikke fett grunnet dårlig kosthold, lite aktivitet etc :D
 
I de første ukene veier dette veeeeeldig lite, blodvolumet er vel det første som øker, det er rundt 1-2L. Blir mer og mer etterhvert som baby vokser, og mot slutten er det gjerne slik:

Baby : 3500gr
Morkake: 500gr
Fostervann: 500ml
Ekstra blodvolum: 2L
Økt væske: Veldig forskjellig, kanskje 500ml.

Så totalt ca 7kg i «babyvekt».
 
Natural Cycles sier baby i uke 10+0 veier 4 gr nå, og fostervannet tilsvarer et glass vann.
 

Vedlegg

  • IMG_7263.png
    IMG_7263.png
    310 KB · Visninger: 6
De fleste gravid apper forteller ofte litt om vekt og fostervann uke for uke, men det er jo mer individuelt enn som så, men sånn ca ca...
 
Finnes det en ca. oversikt over hvor mye barn, livmor, fostervann, økt blodvolum, økt brystvev etc veier de forskjellige ukene i et svangerskap? :)

Leser at det ikke er uvanlig å ikke gå opp i vekt i første trimester, og ble derfor nysgjerrig på dette.

Tenker som sagt på vekt spesifikt knyttet til svangerskapet og ikke fett grunnet dårlig kosthold, lite aktivitet etc :D
Bare for å være småirriterende: noe fett er jo spesifikt til svangerskapet også, siden man trenger litt mer lager om man ikke har så mye fra før :D Men hadde vært interessant med en sånn oversikt!
 
Bare for å være småirriterende: noe fett er jo spesifikt til svangerskapet også, siden man trenger litt mer lager om man ikke har så mye fra før :D Men hadde vært interessant med en sånn oversikt!
Joda, jeg tenkte mer på fett som kommer av overspising/dårlig kosthold/lite mosjon, ikke den naturlige andelen som skyldes svangerskapet :laughing002
 
Joda, jeg tenkte mer på fett som kommer av overspising/dårlig kosthold/lite mosjon, ikke den naturlige andelen som skyldes svangerskapet :laughing002
Fett er veeeeldig individuelt, mange som «holder vekta» i svangerskapet, og da faktisk går ned fordi såpass mye er «babyvekt». Både svigerinna mi, to kusiner og mamma veide mindre ved fødsel enn før graviditet, og de sleit ikke med kvalme, treningsmani eller var på slanker’n. De spiste som før, og var normalt aktive, men gikk ikke opp noe. Kan selvsagt hende at de gikk ned noe og så opp litt fett her og der, men ikke «synlig». Mamma var litt morsom, fordi hun veide 75 før graviditet, 74 ved fødsel, men gikk opp til 84 de første 6 mnd pp, grunnet amming og økt matlyst.
 
Fett er veeeeldig individuelt, mange som «holder vekta» i svangerskapet, og da faktisk går ned fordi såpass mye er «babyvekt». Både svigerinna mi, to kusiner og mamma veide mindre ved fødsel enn før graviditet, og de sleit ikke med kvalme, treningsmani eller var på slanker’n. De spiste som før, og var normalt aktive, men gikk ikke opp noe. Kan selvsagt hende at de gikk ned noe og så opp litt fett her og der, men ikke «synlig». Mamma var litt morsom, fordi hun veide 75 før graviditet, 74 ved fødsel, men gikk opp til 84 de første 6 mnd pp, grunnet amming og økt matlyst.
Eg hadde det litt sånn med forrige...Gikk opp fra 55-63 og raste ned til 50 etter fødsel til tross for matlyst som en hest....Men ila 6 mnd veide eg 63 kilo igjen plutselig....ammet lenge...hender han får en liten sup innimellom ennå(2 år og 2 mnd) Begynte å gå ned i vekt i august og veide 54 når eg blei gravid denne gang (gått ned 2 kilo no)...
 
:happy:
 

Vedlegg

  • IMG_7927.jpeg
    IMG_7927.jpeg
    497,4 KB · Visninger: 19
  • IMG_7928.png
    IMG_7928.png
    216,8 KB · Visninger: 19
  • IMG_7929.jpeg
    IMG_7929.jpeg
    992,2 KB · Visninger: 19
Jeg er naturlig slank og ganske lang. Mye aktiv og gikk på ski og satte opp hestegjerder til slutten av snagerskapet sist. Selv om det gikk i eget tempo riktignok :p men gikk opp 25 kilo. Mye var nok vann og sikkert mye fettreserver (pluss stor baby) men stresset lite over det. Fikk en meget matglad baby og hun ammet av meg kiloene meget kjapt. Slanker meg ikke en dag, men fikk kjeft av enkelte i familien fordi jeg slanket meg. Så glad jeg hadde mye ekstra å gå på, det trengtes :p man skal spise variert og holde seg i bevegelse, men ikke stress over vekta. Kroppen styrer mye selv og vi er forskjellige. Hjemme har jeg bevisst ingen vekt. Veier meg kun hos jordmor. Kjøpte masse klær som skulle passe den nye kroppen etter fødsel, men de ble alt for store året etter. Men kanskje ting blir annerledes denne gangen. Det får kroppen ordne tenker jeg :)
 
Back
Topp