Hvor mye vann skal man egentlig drikke?

Freya

Elsker forumet
Jeg mener å ha hørt at man som gravid skal drikke enda mer vann enn når man ikke er gravid, og at det bør ligge på rundt 3 liter. Men så googlet jeg det, og da kom jeg over denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/helse/article4124717.ece#.U6kfbfmSwi4

Her står det at: "De som hadde moderat inntak av vann, hadde lavere forekomst av alvorlig svangerskapskvalme. Gravide bør ikke drikke alt for mye vann, men holde seg til rundt en halv liter daglig."

Nå gjelder jo dette bare i forhold til svangerskapskvalme, og den fasen er jo over for de fleste av oss. Er det noen som har noen vitenskapelige artikler i forhold til væskeinntak i svangerskapet? Eller har hørt noe fra legen sin?
 
Jeg fikk beskjed fra legen om å drikke som vanlig, ikke mindre i hvert fall. Drikke mest vann, rundt 2 - 2,5 liter om dagen. Jeg er vant med dette, siden jeg drikker vann hele livet :) Vann hjelper mot treg mage - mange gravide plages med dette, så hjelper dem som har lavt blodtrykk (gjelder meg også), renser kroppen og forebygger at kroppen holder væske inni (forebygger hevelse). Vann er veldig viktig i kroppen vår. Hvis kvinne ikke har problemer med f.eks. nyrene - kan hun drikke rikelig med vann :)
 
Det er så motstridende alt som står på nettet. Faktisk står det på nhi sine sider at man ikke bør drikke med mindre man er tørst. Kroppen regulerer væskebehovet selv, ved å konsentrere urinen i nyrene om vi drikker lite, og omvendt om vi drikker mye. Og hvis man trenger mer væske, så blir man tørst. Konklusjonen er at for friske mennesker, så burde man drikke når man er tørst. Synes det høres logisk ut.... Man får jo endel væske i maten man spiser også, og fra andre typer drikke.

kilde: http://nhi.no/livsstil/livsstil/diverse/vann-og-veskeinntak-37627.html
 
En halv liter bare? En halv liter mer enn vanlig kanskje?

Normalinntak av væske bør ligg på ca 2 liter daglig. Kaffe, te etc teller med.
 
Jeg drikker som vanlig! Hvis jeg drikker mye på kvelden, ender jeg med nattkvalme og uvel dagen etter.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Eg merker eg er oftere tørst og drikker meir no, men samtidig føler eg at eg får i meg for lite veske. Drikker stort sett vatn :)
 
Synes jeg just leste 4 liter en plass!! Husker selvsagt ikke hvor....
 
Jeg drikker når jeg er tørst, og det er ca hele tiden! Tror nok man kommer langt med å kjenne etter hva kroppen trenger, er ikke vits i å drikke bare for å drikke?
 
Jeg drikker som vanlig, men er flink til å drikke vann fra før da :) Tipper jeg ligger på 1,5 - 2 liter om dagen ;)
 
Jeg drikker nesten ikke annet en vann, og drikker mellom 1,2 - 2 l om dagen, noe jeg tror kroppen trenger :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp