Hvor mye vann er for mye vann? (Å drikke)

Saturnia

Glad i forumet
Man leser jo at man skal ha 2,5 liter vann per dag, men hvor mye vann kan man egentlig drikke før det er for mye??
Kan man egentlig drikke for mye vann?

Jeg drikker fort 3-4 flasker med 0,7 l på jobb, som vil si 2,1 til 2.8 liter.. Og dette er bare frem til kl 15...
Har 0,4 glass hjemme, og fyller jo dette noen ganger i løpet av en ettermiddag/kveld...
Så kan tenke meg det blir 3-4 (om ikke 5) liter springvann per dag...
Og i tillegg drikker jeg 1-3 kopper 2, og har vann i shaken (2*2,5dl per dag)!!

Man kan drikke for mye vann, sett i perspektiv av hva man får i seg ellers. Dersom man drikker mye vann men likevel får i seg nok salter, så er det ikke farlig. Dersom man drikker mye vann og ikke får i seg det man trenger ellers, spesielt salter, vil balansen bli skeiv og i enkelte tilfeller er dette farlig. Så tja... man KAN, men det skal litt til..

Det går an å drikke for mykje vatn, du får da ein toksisk reaksjon, men da skal det større mengder til enn det du skriv.
Det viktigaste er om du får i deg mat i tillegg til alt dette vatnet, syns det høyres ut som om du lever på drikke og ikkje ete??? Ein blir mett av å drikke for mykje, det er ikkje sunt for kroppen å berre leve på væske, men får du i deg tilstekkelig med mat i tillegg trur eg ikkje det er noko problem. Du kan evt ta ein blodprøve hos legen for å sjekke elektrolyttnivåa dine :o))

sogn78 skrev:
Det går an å drikke for mykje vatn, du får da ein toksisk reaksjon, men da skal det større mengder til enn det du skriv.
Det viktigaste er om du får i deg mat i tillegg til alt dette vatnet, syns det høyres ut som om du lever på drikke og ikkje ete??? Ein blir mett av å drikke for mykje, det er ikkje sunt for kroppen å berre leve på væske, men får du i deg tilstekkelig med mat i tillegg trur eg ikkje det er noko problem. Du kan evt ta ein blodprøve hos legen for å sjekke elektrolyttnivåa dine :o))

Får i meg nok mat, så det er ikke noe problem...

Jeg drikker når jeg er tørst, og da blir det så mye! Men føler "alle" andre sier jeg drikker for mye, og at det kan være farlig... 
Derfor jeg spurte :P

Tørste kan jo vera eit tegn på for eksempel diabetes, så om du tørster veldig mykje og går ofte på do, så kan det vera ein ide å sjekke. Men, om du ikkje har nokon plager, berre er glad i å drikke mykje så ikkje bry deg om kva andre seier og drikk det du vil :o)))

Trir det er snakk om over 5-6 liter, men som de andre sier så er det relativt. En skal ikke drikke bare for å drikke, da blir det helt feil.

Ta det opp med legen din slik at han får sjekket at du har alt av vitaminer og mineraler i behold. 

Jeg drakk 8l om dagen og ble lagt inn på sykehus i en uke, jeg vanna ut alt i kroppen så fikk ikke i meg det jeg skulle. 

Når du drikker så mye, så produserer du mindre spytt. Da blir du tørr i halsen oftere, drikker mer osv..

Back
Topp