hvor mye væske.?

maric

Gift med forumet
til dere som har begynt å gi fast føde ett par ganger til dagen hvor mye drikker de i løpet av dagen nå?
det samme som før?
eller har de gått ned på inntaket?
her har han mistet helt lysten på melk, brekker seg og spytter når jeg prøver å gi han flaske.. men hvis jeg prøver å gi han vann så drikker han[:-]
er så redd for att han får i seg for lite..
han får 1 full porsjon grøt til frokost og kvelds og middags glass til middag.. åsså får han ett halvt beger med fruktmos til grøt måltidene, har prøvd å gi melk før måltidene men det er full nekt.. :/
han vil bare ha ordentlig mat liksom..! eneste gangen han ikke krangler med flaska er om nettene, da drikker han somregel 1 flaske på 150 ml..
men må si att han er blid og fornøyd på dagen og sover nå nesten hele natten..! det virker som han har det greit liksom..
skal på helsestasjonen til onsdag, så skal snakke med hs da, men ville bare høre om åssen det er hos dere og om det er grunn til bekymring..

Vet ikke hva som er vanlig men her ligger mini på ca 600 ml i døgnet.. Da får han melk til frokost, et middagsglass, frukt og vann til lunsj, melk til ettermiddagsmat, grøt og så mye melk han vil ha til kvelds og en flaske med melk om natten. Vi sliter ofte med å få i han melk vi og, og snakket med hs i dag. Hun sa at hvis han på død og liv ikke vil ha melk om morgenen (er da vi sliter aller mest), kan vi begynne med grøt om morgenen og. Og at det var viktig at han fikk vann når han fikk mat hvis han ikke tok melk...

Det vi gjør her hvis vi synes han drikker for lite i løpet av en dag er å tilby han melk før grøt på kvelden. Da drikker han heller masse melk og spiser mindre grøt... Hs sa til oss at melk bør jo fortsatt være hovednæringen, men hvis ungen absolutt ikke vil ha, er det jo aller viktigst at han får i seg nok mat og veske..

Vet ikke om dette hjalp deg noe særlig, men er iallefall sånn det er hos oss..

ja jeg har prøvd å gi melk før alle måltidene, men han bare spytter det ut[&:] vil ikke ha i det hele tatt å begynner å hyle, å jeg vet jo han er sulten..! han spiser jo en hel porsjon med grøt rett etterpå liksom.. huff.. men igår skrev jeg opp hvor mye han drakk, og da var han oppe i 520 ml på 1 døgn. men idag har det vært mindre igjen..

Jeg vet ærlig talt ikke hva som er vanlig:-( men kanskje du kan ringe til hs i morgen og snakke med noen? Så slipper du å gå helt til onsdsg og bekymre deg... Vi hadde et par dager med det samme her, og jeg ble helt utslitt av å tenke på det og å stresse med melken...

Jeg tenker iallefalll at så lenge de spiser godt (mat eller melk) og får i seg nok veske, så bør det jo være greit? Iallefall hvis de er i godt humør og vokser normalt? Eller?

sliter med det samme.. jeg får bare lurt i han flaske på natt/morgen, og på kvelden.. Ellers så tuller han bare, dytter ut flaska med tunga, og ler av meg/hyler og blir sint.. Nei flaske er no dritt tydligvis [8|] Ikke får jeg lurt i han noe særlig med vann heller.. Vurderte nesten å begynne med babysaft jeg, for ettermiddags bleia var rimelig tørr altså. [&:] selv om jeg prøvde å lure endel vann i han med sprøyte, men da lot han bare vær å svelge og lo av meg!! lille rakker... [8D] 

ORIGINAL: Ulve~Mamma

sliter med det samme.. jeg får bare lurt i han flaske på natt/morgen, og på kvelden.. Ellers så tuller han bare, dytter ut flaska med tunga, og ler av meg/hyler og blir sint.. Nei flaske er no dritt tydligvis [8|] Ikke får jeg lurt i han noe særlig med vann heller.. Vurderte nesten å begynne med babysaft jeg, for ettermiddags bleia var rimelig tørr altså. [&:] selv om jeg prøvde å lure endel vann i han med sprøyte, men da lot han bare vær å svelge og lo av meg!! lille rakker... [8D] 

akkurat sånn er det her også..! får i han litt vann her da. men melkeflaska blir det drama av[&:]
tror jeg får ta en tlf til hs i mårra ja og høre.. er lenge å vente til onsdag..

ORIGINAL: maric

akkurat sånn er det her også..! får i han litt vann her da. men melkeflaska blir det drama av[&:]
tror jeg får ta en tlf til hs i mårra ja og høre.. er lenge å vente til onsdag..

da må du oppdatere oss! Jeg lurer veldig på hva jeg skal finne på så.. og jeg syns min hs er litt.. utdatert og dårlig informert.. så jeg orker ikke ringe dem for råd som oftest. Jeg finner bedre råd på nett og her som oftest!

ORIGINAL: maric

da må du oppdatere oss! Jeg lurer veldig på hva jeg skal finne på så.. og jeg syns min hs er litt.. utdatert og dårlig informert.. så jeg orker ikke ringe dem for råd som oftest. Jeg finner bedre råd på nett og her som oftest!

ja skal oppdatere dere hvis det blir til att jeg ringer[:)] vet ikke helt åssen min helsesøter er på sånne ting, men finner vel fort ut av det..! [8D]

Merkelig å lese for det er så og si akkurat likt her... På natta drikker han melk, og til lunsjmåltidet drikker han, men ikke så mye og ikke uten litt kamp [8D] 

Han drikker derimot iskaldt vann så det suser etter... Men i løpet av en dag får jeg kanskje i han mellom 70-100 ml vann.. For han blir jo så mett av maten og da nytter det ikke å presse i han mer.

Tenkte å ta dette opp med helsesøster på 5-måneders kontroll i dag og skal oppdatere her etter det!

mille drikker nesten ingen ting.
HUn får 180 ml melk til frokost
drikker rundt en 20 - 50 ml melk til lunch (grøt måltid)
50 ml til middagen
og 180 til kvelds med grøt pulver oppi

(jeg føler hvertfall ikke det er noe)

men virker som hun trives med det..
i går ga jeg henne litt vann i tutekopp som tørstedrikk bare i mellom måltidene og det var greit så tror jeg skal fortsette med det

Hei!

da har vi vært hos helsesøster og jeg spurte om dette med væske.

Min helsesøster sa at jeg overhodet ikke trengte å stresse med tanker om at han får i seg for lite væske så lenge han hadde våte tissebleier og ellers ikke hadde tegn på dehydrering.

Det er jo som hun sier mye væske i grøten, hos oss 1 dl per grøtmåltid... Og hun sa at grunnen til at de anbefalte noen med barn på 5 mnd å vente med introdusering av fast føde, var blant annet for de som fullamma og ønsket å fortsette med det. For ved introdusering av fast føde vil jo barnet etterspørre puppen mindre. Og derfor vil melkeproduksjonen mest sannsynlig synke drastisk.

Hun mente Isaak fikk i seg mer enn nok væske og han spiser/drikker følgende i løpet av ett døgn:

kl 08.00: Grøt med 100 ml vann + 30-40 ml vann på flaske + sviskepure
Kl 12.00: MME 130 ml
Kl 15.30: Middagsglass + fruktmos + ca 30 ml vann
Kl 18.30: Grøt med 100 ml vann + 30-40 ml vann på flaske
Kl 19.00: MME 60 ml ca
Kl 03.00: MME 130 ml

Jeg spurte også om dette med at jeg syns han får så lite MME plutselig, men det sa hun at jeg ikke skulle tenke på. Han får alle næringsstoffene i seg via den maten han får.

Så nå er jeg helt rolig på den fronten [:D]

takk for oppdatering[:)][:)] da roer jeg meg med att det er bra det han får i seg[:D][:D][:D] han er jo på kjempe humør hele dagene og har våte bleier, så virker jo som han trives med det mye opplegget med maten..! så hadde vært kjedelig å slutte med det liksom[:D]

Back
Topp