Hvor mye ullklær bør jeg ha til nyfødt baby i mars?

LSB

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Påskekyllingene 2020
Synes det er så vanskelig å vite hva man bør ha i de ulike størrelsene, og hvor mye :D

Dette har jeg og lurt på. Men det jeg slo meg til ro med var å kjøpe et bar bodier, sokker og strømpebukser og så kjøpe på mer om det skulle trengs. Kanskje bebis er veldig varm og ikke trenger så mye ull, da er det veldig bortkasta mtp hvor dyrt ull er. Eneste jeg har kjøpt i tillegg er en ulldress fra cubus, veldig fine og ikke så dyre som de kan være ellers rundt om :)

Bruker ullet etter min datter, har bare til 62, så får jeg se an om det er nødvendig med 68. Sommeren og varmen er jo rett rundt hjørnet og denne gangen foretrekker jeg å ikke ha en overflod med klær :)

Det er vanskelig å si. Ville fulgt rådet til Skvirevippen. For det kommer ann på om baby er varm av seg. Hvor du bor. Hvor mye den skal ut om det er kaldt. Osv osv. Jeg bruker stort sett bare ullbody på baby. Med unntak om sommeren. Men da går de kun i body og strømpis om det er nok. Liker ikke å ha på klær utenpå. Det blir så klumpete og stivt. Og mine er ikke så glad i å bli kledd på. Spes ikke ting som skal over hodet.

Så jeg har en del. Og heldigvis har jeg ikke hatt gulpebabyer, så kommende storebror har brukt en del av storesøster sine.

Jeg handler inn ull i 50 og 56, og så 68 igjen. 62 tenker jeg blir mai-aug, og da trenger vi nok ikke så mye ull. Minimum du trenger er vel en tykk dress til vogn, og tre sett ullundertøy, men får du et gulpebarn eller et som bæsjer oppover ryggen, så trenger du fort litt mer :) Men det går jo an å ha bomull til skift når dere bare skal være hjemme hvis huset er lunt. Jeg er shopoholiker, så har allerede altfor mye...

Jeg tror jeg har kjøpt mye ull[emoji85] Har en del prematurklær i ull og 5-6 sett til hver av dem med body og bukse i ull. Så har de fått to lillelam dresser hver en tynn og tykk og en annen tykk ulldress. Rekker sikkert ikke bruke alt før de vokser fra det[emoji12] Håper ikke begge gulper og bæsjer oppover ryggen så ofte[emoji87]

Jeg kjøper nok ikke noe ull. Har en saueskinnspose som han kommer til å ligge i når vi er ute så tenker det holder med bomull og dress. Hvis det er veldig kaldt noen uker før termin får jeg heller kjøpe inn noe [emoji4]

Jeg kjøper heller ikke ullbodyer, strømpebukser og sånt. Har en ullfleecedress, varm vognpose med ull og dun, ulltepper og lammeskinn, regner med at det holder i massevis. Skal se an behovet for ull etterhvert, tenker det sannsynligvis er viktigere med litt større og aktive barn. Og hvis mini blir lik som alle andre damer i familien min vil hun hate å ha ull rett på huden, uansett hvor myk og ikke-kløende den visstnok skal være, lurer på om det er arvelig å være litt sensitiv :p

Jeg skal ikke ha noe! Men det er fordi begge brødrene har atopisk eksem, nesten helt sikker på denne også vil ha det.[emoji58]

Har kjøpt et par ullbodyer og bukser i str 50, og resten i bomull. Kjøper heller mere etter de er født:) vet jo ikke str helt, og ull er dyrt.

Jeg elsker ull, så her blir nok omtrent hele garderoben fra 50-68 ull tenker jeg.
Yngste som er født i oktober, gikk i ull i et halvår tror jeg [emoji3]

Med forrige så kjøpe vi en body og strømpebukse i str. 50. Ellers så hadde vi en lillelam (tynn) dress i str. 62. Den brukte vi både før han nådde den str og etter, ull er veldig elastisk. Og selvfølgelig ullsokker. Vi hadde noen par ullsokker i tillegg. Jeg tror at varme ben kan være med å forhindre vondt i magen :)
Idag bruker vi fortsatt en ulldress i str. 80 (han bruker 92/86).

Jeg elsker ull, så her blir nok omtrent hele garderoben fra 50-68 ull tenker jeg.
Yngste som er født i oktober, gikk i ull i et halvår tror jeg [emoji3]

Når de kaldeste dagene kommer innimellom nå om dagen, så må jeg alltid på en eller annen nettbutikk og handle inn mer enda ull til babyen, orker ikke tanken på at hun skal være kald! Men tror jeg må ta en vareopptelling snart :wacky:

Vi har bare kjøpt 2 ullbodyer i str 56.

Det er jo langt fra sikkert babyen tåler ull, og da er det litt dumt å ha kjøpt masse av det. Verken jeg eller søsteren min tålte ull da vi var små. Vi kjøper heller mer når vi har sett om babyen tåler/liker ull, og om vi trenger mer av det.

Når de kaldeste dagene kommer innimellom nå om dagen, så må jeg alltid på en eller annen nettbutikk og handle inn mer enda ull til babyen, orker ikke tanken på at hun skal være kald! Men tror jeg må ta en vareopptelling snart :wacky:

Hehe, har man for mye kan man jo bare evt ikke ta av lappene, så bytte/gi bort det man ikke får brukt [emoji846][emoji1360]
Her på Vestlandet kan man ofte bruke ull deler av sommeren også [emoji14]

Back
Topp