Hvor mye ull trenger en Mars-baby?

Skvirevippen

Forumet er livet
Marsboerne 20 18
Ull er jo dyrt, så tenker å være smart å kjøpe noe av dette tidlig :)

Så dere erfarne mammaer, kan dere ikke sette opp en liten liste til en førstegangs mamma over hva som er kjekt å ha av ulltøy? :)

Jeg bruker kun ulltøy på mitt barn fra oktober til april.
Dette barnet blir født tidligere på året og derfor må jeg kjøpe nytt ulltøy i de minste str.
Tenker jeg vil kjøpe 5-6 omslagsbodyer i ull.
5-6 bukser/strømpebukser.
En ulldress til å ha i vognen.
Tynne og tykke ullsokker.
Ullue og ullvanter.
Når det gjelder størrelse så er det vanskelig. Mitt første barn veide rett over 4 kg ved fødsel og var 51 cm lang. Hun brukte aldri str 50 [emoji6]

Ville også kjøpt en vinterpose til vognen.

Enig i den over, men jeg kommer til å kjøpe i 50 (og mest 56 og kanskje bittelitt i 62). Mine barn har vært mellom 2.9 og 3.9 kg. Ull strekker seg mer enn bomull.

Hmm, må vel kjøpe inn noe etterhvert. Førstemann ble født på sommeren så ikke akkurat ull i klærne fra han. Jeg husker jeg kjøpte nesten kun 56, og måtte kjøpe flere plagg i 50 etter han ble født fordi 56 var alt for stort [emoji28]

Her ble mini født i februar, veide 2,5kg og var utrolig varm av seg. Så han brukte ikke ull. Hadde en lille lam dress som han hadde på i vogna i vinterposen og i bilen[emoji4] hadde vell kjøpt inn 2-3 ull bodyer i 56 men de var alt for store så de ble ikke brukt..

Så til mars babyen ser vi Ann litt, har jo de ullbodyene fra sist i 56, kjøper nok en til i 50 også skal jo babyen ligge i god pose med ulldress[emoji4]

Jeg tenker jeg kjøper 2-3 tynne ullbodyer og strømpebukser i str 50 i førsteomgang [emoji4] svigermor strikker så håper på å få en del tykkere ullklær av henne som ulldress og sokker etc[emoji4] også evt en tynn ull lue[emoji4] så får evt gubben handle mer ullklær etter at baby kommer[emoji4] da vet jeg jo hvem str som passer[emoji85][emoji4]

Kjøper inn litt av hvert tenker jeg. Tynn ull er fint å bruke på kjølige sommerdager også som det kan være en del av på indre østland.

Sønnen min ble født i begynnelsen desember, men ham kom ikke ut av sykehuset før i januar. Hadde i denne mellomtiden kjøpt inn alt av ull siden han var prematur og jeg var hysterisk! Første turen ut ble en veldig varm opplevelse og etter dette ble vell kanskje den ene ullbodyen brukt en gang. Haha.. han er veldig varm i kroppen så det holdt med vanlige klær og den typiske bamsrdressen under voksiposen i vognen!

Storesøster ble født i mars hun også, og den dagen hun ble født kom det masse snø! Så hun trengte både ullundertøy og litt tykkere dresser i ull og fleece til trilleturen våre. Vognpose var også nødvendig. Det er jo uansett greit å kjøpe, fordi man gjerne trenger den til høsten igjen likevel [emoji4] Når det gjelder antall synes jeg det er vanskelig. Nr 1 var en stoooorgulper, og jeg trengte masse skifteklær til henne. Nr 2 gulpet ikke i det hele tatt, så han trengte ikke like mye skift.

Etter som jeg skjønner kan det altså være smart å kjøpe minimalt og se det an ?:p
Bra jeg spurte, ellers hadde jeg sikkert kjøpt inn alt for mye, også blir det ratt ikke brukt [emoji14]

Takk for masse erfaringer, damer. Dere er gull [emoji178]

Etter som jeg skjønner kan det altså være smart å kjøpe minimalt og se det an ?:p
Bra jeg spurte, ellers hadde jeg sikkert kjøpt inn alt for mye, også blir det ratt ikke brukt [emoji14]

Ja, det hørtes lurt ut! [emoji4]

Ull kan brukes året rundt! Nøstebarn sine ull- og silkebodyer er helt gull!!

Vi hadde et par bodyer i ull til storebror, og det var alt vi trengte før sommeren. Han er født i slutten av april, men det snødde faktisk når vi lå på barsel det året. Men vi hadde også en god bamsedress som vi brukte mye.

Ellers så har vi aldri investert i en vinterpose (bor på vestlandet). Vi har heller lagt et skinn nederst i vognen, så evt. hatt en tynt baby-ullpledd rundt babyen på de kalde dagene.

Hører flere av mine venniner sa det samme, dun og lammeskinn pose var alt for varme på vestlandet.

Her på Vestlandet er det kaldt til Mai, så jeg trenger sikkert litt [emoji6]

Tenker det holder med et par i str 50-56, og etter det så kommer varmen forhåpentligvis ute. En god ulldress er også kanskje greit å ha. :)

Jeg kommer til å kjøpe 2 av bodyer, strømpebukser, sokker og bukser, 1 pysj og 1 ullfleece-dress til bil og vogn fra Nøstebarn i str. 56/62. Og kanskje et hentesett. Gjør ikke noe om det er litt stort første par ukene når det er ull. Skal prøve å begrense meg til det før jeg vet temperatur og ikke minst gulpefrekvens, men vanskelig nå som Nøstebarn har fått ny kolleksjon. ;)

Ikke kjøpt for mye, her har første eksem som gjør at han ikke kan ha ren ull. :)

Jeg kjøpet 2-3 bodyer og 2-3 strømpebukser i 50-56, så ser jeg hva vi trenger etterhvert [emoji4]

Kommer jo helt an på ungen, været og i det hele tatt :) vil anbefale ull/silkeblandinga til Nøstebarn, den er ikke så varm-koster litt, men syns det er verd prisen. Da kan du kle på og av lagvis, lettere å regulere varmen. Joha har også gode alternativer som ikke er altfor varme, men likelve lune. Min marsbaby bodde i ull frem til juni, men det var en veldig kald vår i Stavanger da han ble født.

Back
Topp