Hvor mye tid kan barn bruke foran skjermen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Sølvi

Guest
Hvor mye tid kan barn bruke foran skjermen?

Tv, pc, nettbrett, mobiltelefoner… det er skjermer over alt. Og mange barn elsker dem. Men hvor mye tid er det greit at de bruker på skjerm? De fleste land har nasjonale retningslinjer på området, men ikke Norge.
Les artikkelen på Familieverden her

Hvor mye skjermtid har barnet ditt per dag? Og hvorfor?

Jeg synes det er bedre at de driver med PC/nettbrett enn TV. Da gjør de i hvert fall noe aktivt, enn å bare se på hjernedød underholdning. Ja, de lærer sikkert en del av TVprogrammer, men det meste de ser på er vel ikke akkurat kunnskapsbringende.

Så lenge de er fysisk aktive og får nok frisk luft, og det ikke går utover nattesøvnen, synes jeg det bare er positivt at de bruker pc o.l. aktivt. De må kunne bruke det som arbeidsverktøy til høyere studier og jobb senere, så da bør de være komfortable med det.

TVen står på etter middagstid å frem til de legger seg. 17.30. -19.00. Men med lopper i rompa sitter de aldri i ro å følger med! Leker litt, ser litt, hopper litt å sånn går det:p hadde dem derimot satt seg ned å vært helt apatisk foran skjermen hadde jeg skrudd av!

Spørs helt på barnet og hva de har gjort resten av dagen.
Blir ofte 1-1,5 time tv om morgenen mens vi spiser frokost og koser i sofaen.
Hvis de er veldig slitne og har vært ute hele dagen i bhg så blir det ofte TV fra 17-19 men lekepauser på kvelden, harde derimot masse energi og ikke er så slitne så prøver vi å unngå tv foruten en liten stund før de legger seg.
I helgene ser vi mye tv når vi har daffedager, men pleier som regel å ha mye planer i helgene egentlig

Hver dag? 1 time Max. Vi liker heller å være ute, spille spill og tegne framfor tv og skjerm. Hun som bestemmer hva hun vil (4). Av og til ser hun mer en fag, men så kan det få flere dager før hun ser tv/ spiller iPad

1 time per dag. Noe mer i helgene:)

TVen står på etter middagstid å frem til de legger seg. 17.30. -19.00. Men med lopper i rompa sitter de aldri i ro å følger med! Leker litt, ser litt, hopper litt å sånn går det:p hadde dem derimot satt seg ned å vært helt apatisk foran skjermen hadde jeg skrudd av!

Signerer denne :)

Min 6 åring har halvannen time skjermtid per uke.
Dette fordeles mellom DS, film, tv eller playstation.
Vi bruker sjelden hele kvote, men dette er max.

Jeg ser ikke poenget i mer skjermtid for et barn.
Vi bruker tiden sammen til brettspill, læring og morro

Back
Topp