Hvor mye te?

Tigermor

Gift med forumet
August 2018
Jeg er en skikkelig te-fanatisker. Tidligere har jeg på mitt verste kunne drukker 1-2 liter te hver dag i perioder.
Det siste året har det gått i gjennomsnitt 1-3 kopper per dag, litt ettersom lysten på det melder seg.

Nå er jeg gravid (8 uker) og lurer på hvor mye jeg bør begrense inntaket av te?
Drikker skjelden kaffe, men skjønner at jeg må styre unna te-kvoten hvis jeg har drukket kaffe eller cola.
Skal sies at jeg drikker te fra «bøtte»-kopper som sikkert rommer 4 dl.

Tips mottas med takk :)

Kommer litt an på hva slags te du drikker ?
Jeg leste at enkelte sorter er like dritt som kaffe... men alt med måte, er vel en god regel i svangerskapet. :)

Jeg har lest litt om at PUKKA inneholder en del urter som ikke er bra for gravide, så det drikker jeg ikke.
Går egentlig mest i Earl Grey og Four Red Fruits.
Da jeg gikk gravid sist var myndighetenes anbefalinger maks 1-2 kopper kaffe, 2-3 kopper te eller 1 l cola per dag. :p
Forandret seg litt nå :p

Svart te inneholder koffein, mens en del andre er koffeinfrie. Pukka har blant annet flere. Ang urtene noen har hørt ikke er bra, aner jeg ikke. Ville uansett holdt meg mest mulig unna svarte teer (deriblant earl grey) , og holdt det på samme mengde som ved inntak av kaffe :-)

Vanlig svart te inneholder ca 30 mg koffein pr del. Så om du skal holde deg innenfor 100-200 mg pr dag, kan du drikke mellom 3-6 dl te.

Jeg bestilte koffeinfri te fra min svigerinne i England [emoji4]

Britene har naturligvis mye bedre utvalg enn oss, og det smaker helt vanlig te! [emoji177]
..i motsetning til de variable koffeinfri teene jeg har kjøpt her hjemme, som ofte er for søte eller "alternative/urtete" for min del (jeg foretrekker English Breakfast tea)

Koser meg hvertfall med god samvittighet med mine gigant-kopper te på kveldene [emoji106] En ekstra bonus er jo også at det hjelper litt mot cravings [emoji28]

[emoji173] Yorkshire tea decaf [emoji173]

En huskeregel er at svart te har 1/3 av koffeininnholdet til kaffe. Så har grønn te 1/3 av koffeininnholdet til svart te. Rooibush te er koffeinfri :)

Du bør kanskje kutte ned på teen generelt, og drikke koffeinfritt.
Disse drakk jeg i svangerskapet:

600
Supergode! :D

Drikker egentlig ikke så mye te, men nå som jeg er gravid prøver jeg å bytte ut noe av kaffen med te, og jeg prøver å drikke mest koffeinfri te da. Er ellers mest glad i svart te, fremfor grønn te og urtete, men er jo ofte mer koffein i svart te da :( Har fått Pukka motherkind pregnancy te som er en type urtete, men som jeg synes er nokså god likevel. Den er visst er trygg å drikke i 2. og 3. trimester (styr unna i første trimester p.g.a. urtene). Ellers er de koffeinfrie teene fra London fruit and herb company som nevnt ovenfor ganske gode synes jeg :)

Dette gjelder spesielt sort te og med koffein. Er typer du trygt kan drikke :)

Du bør kanskje kutte ned på teen generelt, og drikke koffeinfritt.
Disse drakk jeg i svangerskapet:

600
Supergode! :D
De er supergode, eneste teen jeg liker :D favoritt er nok jordbær/vanilje eller solbær for min del :)

Back
Topp