Hvor mye sykemeldt...?

2725020070603

Glad i forumet
Jeg sliter så med samvittigheten når det gjelder sykemelding.... jeg har jobbet fullt frem til 4 uker siden. Jeg ble da 20% sykemeldt, og jobber nå 80% på kontor. Jeg har mye ryggsmerter/bekkenløsning som for tiden går spesielt ut over ettermiddag, kveld og nattesøvn. Merker energien er helt på bånn etter en arbeidsdag og mye smerter. Men jeg er stort sett i OK form på formiddagen, så kollegaene mine anser meg nok som relativt frisk selv om gangen er litt stiv! Hehe... jeg kjenner veldig på at jeg "trenger" mer sykemelding enn 20% nå mot slutten... Men føler meg liksom "lat" og at andre dømmer meg for å ta ut sykemelding når de ikke ser meg på mitt verste på kveldene. Jeg skal til legen neste uke, og lurer på hva som er "rimelig" å be om når en har slike plager?? Jeg har jo ikke en fysisk belastende jobb, men å sitte stille på en kontorstol hele dagen er også veldig hardt for ryggen min :/

Min lege ville sykemelde meg 100 % for det samme som deg (+lavt blodtrykk). Jeg mener at jeg kan jobbe litt, så vi endte på 60 %. Føler meg ikke som årets ansatt, men så har jeg ikke planer om å være gravid fryktelig mange ganger. Prøver å være borte med litt god samvittighet. :) Er 32+ uker...

Snakk med legen og se hva de anbefaler kanskje? Vi er flere som lider av flink pike syndromet, men man får gjerne ikke noe belønning for å slite seg ut. Lytt til kroppen og deg selv og prøv finn ut hvor mye du føler du faktisk orker å jobbe nå de siste ukene:)

Ville faktisk bedt om litt mer enn du tenker du klarer.. Du skal ikke slite deg ut på slutten nå, det vil du bittert angre på når baby kommer. Og det er ikke gitt at du får 3 uker perm før babyen melder sin ankomst, så kjenn på formen her og nå og ta en vurdering utifra det. Ingen takker deg for å presse deg selv nå, ta hensyn til deg selv og den lille i magen.

Etter erfaring fra sist ville jeg minst bedt om 50% hvis jeg var deg, så du faktisk får hentet deg litt inn og ikke bare balanserer på det som akkurat funker nå. Det blir ikke lettere de siste ukene heller.

Ville faktisk bedt om litt mer enn du tenker du klarer.. Du skal ikke slite deg ut på slutten nå, det vil du bittert angre på når baby kommer. Og det er ikke gitt at du får 3 uker perm før babyen melder sin ankomst, så kjenn på formen her og nå og ta en vurdering utifra det. Ingen takker deg for å presse deg selv nå, ta hensyn til deg selv og den lille i magen.

Etter erfaring fra sist ville jeg minst bedt om 50% hvis jeg var deg, så du faktisk får hentet deg litt inn og ikke bare balanserer på det som akkurat funker nå. Det blir ikke lettere de siste ukene heller.

Det er et veldig godt poeng at det ikke er gitt at man får 3 uker perm før baby kommer :) Lett å tenke at det blir sånn, men det er jo mange som føder før. Når jeg sitter hjemme med dårlig samvittighet skal jeg jammen ha i bakhodet at det ikke er så veldig lenge til at babyen faktisk KAN komme og da trenger både den og jeg at batteriene er litt mer ladet enn de er nå... :)

Ja, jeg gikk på overtid sist så har kanskje tatt for gitt at jeg gjør det denne gangen også. Men du har selvsagt helt rett i at det ikke er noen garanti... sist jobbet jeg også 100% frem til 2 uker før permisjon, og endte med at jeg satt på badegulvet å gråt fordi jeg var så sliten! Var mannen som ba meg gå til legen, og legen anbefalte full sykemelding nettopp pga det du sier om en evt tidligere fødsel. Så prøver ikke å gå på samme smellen igjen! Men synes det er fryktelig vanskelig å be om sykemelding når jeg egentlig føler meg ok på formiddagen. Men så er det noe med å fungere når jeg kommer hjem også. Og har et barn fra før som trenger meg. Nå orker jeg ingenting med henne lenger, og alt hun spør om er om jeg er sliten eller har vondt... ? det føles absolutt ikke bra det heller.... føler egentlig at jeg setter jobben før mammarollen akkurat nå :/

Ikke ha dårlig samvittighet i det hele tatt. :Heartred Du kjenner kroppen din best og vet best hva som er riktig på dette tidspunktet. Hvis du føler at du har behov for å være mer sykemeldt enn du er nå, så snakk med legen din om det. Ikke la deg påvirke av hva andre sier. Selv om de synes du ser passe ¨oppegående¨ og fin ut, så er det kun du selv som kjenner på kroppen hvordan du egentlig har det. Ikke la deg slite deg helt ut.
Jeg ble tidlig sykemeldt pga. store plager med bekkenløsning. Klarte ikke å være i arbeid da jeg har en jobb som krever mye fysiske belastninger. Jeg slet veldig med samvittigheten i begynnelsen, pga. travelhet og at det ofte var lite folk på jobb, men så innså jeg at jeg faktisk måtte tenke på meg selv og hva kroppen min tåler. Gjør det du også. :Heartpink

Jeg krøp til korset og begynte å jobbe redusert for 3 uker siden. Var så sliten og fikk vondt i bekkenet av å sitte så mye på jobb. Det tok 2 uker så merket jeg at jeg sov bedre og hadde mye mindre vondt i bekkenet. Jobber nå 40% og det er nok kjenner jeg. De dagene jeg er på jobb blir det gjort lite på ettermiddag/kveld. Hvis noen av dem på jobben din har barn selv vet de kanskje at bekkensmerter ofte kommer etter man har anstrengt seg og ikke nødvendigvis mens man holder på med det som utløser smertene.
Håper du klarer å be om mer sykemelding. Jeg anbefaler å ta i alle fall 50% :)

Du skal ikke ha dårlig samvittighet, og du må ta den graden på sykemelding som er best for deg :)

Ja, jeg gikk på overtid sist så har kanskje tatt for gitt at jeg gjør det denne gangen også. Men du har selvsagt helt rett i at det ikke er noen garanti... sist jobbet jeg også 100% frem til 2 uker før permisjon, og endte med at jeg satt på badegulvet å gråt fordi jeg var så sliten! Var mannen som ba meg gå til legen, og legen anbefalte full sykemelding nettopp pga det du sier om en evt tidligere fødsel. Så prøver ikke å gå på samme smellen igjen! Men synes det er fryktelig vanskelig å be om sykemelding når jeg egentlig føler meg ok på formiddagen. Men så er det noe med å fungere når jeg kommer hjem også. Og har et barn fra før som trenger meg. Nå orker jeg ingenting med henne lenger, og alt hun spør om er om jeg er sliten eller har vondt... ? det føles absolutt ikke bra det heller.... føler egentlig at jeg setter jobben før mammarollen akkurat nå :/

Det er godt innafor å be om litt mer sykemelding nå. Man jobber for å leve, du lever ikke for å jobbe. Veslejenta di fortjener en litt mer opplagt mamma nå på slutten før hun får søsken, ikke kjør deg selv helt i kjelleren. Snakk med legen om alt dette, så vil hun nok hjelpe deg å vurdere grad av sykemelding. Du har jobbet lenge og bidratt bra på jobb og i samfunnet dette svangerskapet, det er greit med litt roligere dager de aller siste ukene!

Jeg gikk ut i 100 prosent forrige uke! ( 33) det var helt nydelig! Og kjenner virkelig på kroppen nå hvor det egentlig trengtes! Man er ikke gravid mange ganger, og ingen gir deg en medalje for å jobbe ut. Eneste du får igjen, er en sliten kropp! Gå for sm!

Enig med KH84 [emoji4] Du får ingenting igjen for å slite deg ut. Tenk på datteren din, den lille i magen og deg selv. Jobben kommer i andre rekke.
Jeg er selv sykemeldt 100% nå og angrer ikke et sekund. Klarer å fungere litt hjemme og har mye mer energi til jenta mi på 4 år. Jeg har også kontorjobb og det tok helt knekken på bekkenet mitt. Etter å ha sittet i ro hele dagen klarte jeg nesten ikke å gå. Stivnet helt. Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for å be om mer sykemelding [emoji173]️

Hvis det er en periode i livet man kan være egoistisk må det jo være i ukene før permisjon. Hvis du er sliten og utmattet etter jobb så er det ikke noe poeng å drive å slite seg ut.

Jeg har samme «problemet» med samvittigheten men jeg har heldigvis gode kolleger som minner meg på at permisjon og babyens ankomst ikke nødvendigvis betyr fri. Det er jo da hovedjobben i livet starter. Ingen er tjent med at du skal slite deg ut for at jobben skal gå rundt. Du blir jo likevel borte noen måneder uansett :)

Jeg gikk selv fra 20% til 50% sykemeldt. Ikke behagelig med bekkenløsning og dumt av meg å tenke at jeg ikke har vondt nok etter endt arbeidsdag. Poenget er jo at man skal fungere hjemme også :)

Hvordan gikk det her?

Jeg har nettopp redusert fra å jobbe 80% til å jobbe 50%. Varmen har virkelig slått meg ut og gjort meg sliten og uvel. Med over 30grader på kontoret er det ille for alle. Fikk også påvist noe høyere blodtrykk enn jeg pleier, spor av protein i urinen og et sf-mål som flater litt av, så da anbefalte jordmor at jeg skulle ta det mer med ro. Foreslo å jobbe 60% til legen, men hun sa 50%. Litt godt at hun sa det kjenner jeg, jeg syns det er vanskelig å begrense meg selv.

Back
Topp