Hvor mye støtte av jordmor under fødsel

Bahama-mama

Flørter med forumet
Hei!
Har et spørsmål til alle dere som har født tidligere; Hvor mye oppfølging og hjelp får man av personalet på sykehuset under fødsel? Er det slik at man blir liggende mye alene?
Skal ha barn alene og vurderer å ikke ha med meg noen på sykehuset, men er litt redd for å bli liggende mye alene eventuelt. Så setter pris på å høre litt fra dere andre :)

Hei!
Har et spørsmål til alle dere som har født tidligere; Hvor mye oppfølging og hjelp får man av personalet på sykehuset under fødsel? Er det slik at man blir liggende mye alene?
Skal ha barn alene og vurderer å ikke ha med meg noen på sykehuset, men er litt redd for å bli liggende mye alene eventuelt. Så setter pris på å høre litt fra dere andre :)
Det er veldig vanskelig å gi noe konkret svar på siden det varierer så ekstremt mye.
Noen har jordmor tilstede nesten hele tiden, andre ikke.
Det er avhengig av flere faktorer. Har man jordmorstudenter med så har man ofte dem tettere på, spørs på dine behov, hvordan forløp du får, fødeavdelingens rutiner og kapasitet etc.
Veldig veldig individuelt!

Hei!
Jeg ville kontaktet sykehuset og hørt litt. Varierer nok mtp kapasitet, men vil jo tro du blir prioritert :) Har du vurdert doula? Alternativt ville jeg skrevet et gjennomtenkt fødebrev, ettersom det kan være vanskelig å kommunisere ønsker under rier :Heartred

Hei!
Jeg har fire vaginale fødsler bak meg, og har litt forskjellige opplevelser. Ett barn født i fellesferien, da var det lite tid med jordmor, men altså mer enn nok, men hun hadde flere fødende samtidig, men kom fra ungen skulle ut. En fødsel med student som var mye inne hos oss, jordmor kom vel en gang i timen, før helt på slutten, og to fødsler som var ganske alminnelige, jordmor kom innom, jeg kunne ringe på henne, men de er jo ikke inne hele tiden, de sjekker fremgangen med jevne mellomrom. Har du epidural blir du jo mer lenket til sengen, og mer avhengig av hjelp.

Fødte sist i mars 23, da hadde vi en veldig søt jordmor som var inne hos oss lenge og bare pratet:Heartred det var før riene ble veldig kraftige, men kraftige nok til at jeg fikk et rom og seng! Var kanskje ikke veldig mange fødende akkurat da. Utover kvelden kom og gikk hun litt mer, men jeg ringte på når riene ble sterkere og jeg trengte noe ja sterkere. Hun var ferdig på jobb kanskje 1t før baby kom, og var da ny jordmor som var der hele tiden, selvfølgelig. Men hun første kom å besøkte oss på rommet dagen etterpå.

Sikkert veldig forskjell på de ansatte da, hvor lang tid fødselen tar og hvor mange fødende. Vil også tro du blir passet på ekstra hvis du er førstefødende, og spesielt hvis du er der alene :Heartred

Eg har født 3 barn og hatt veldig ulik oppfølging jm under fødsel...med første trodde de det kom til å ta laaaang tid og jm oppfattet meg sutrende...vi hadde dårlig kjemi..hun gikk mye inn og ut før den siste 1.5 timen ca ..(var 5 timer på sykehuset før han var ute) med nr 2 fødte eg på storken og jm og student var tilstede nesten hele fødselen(6 timer på sykehus før hun var ute)
Nr 3 kom eg inn seint på kveld/natt...hadde liten åpning og fikk noe å sove på(sov mellom riene gjennom natten før det begynte å bli veldig vondt og jm var bare innom et par ganger) Etter vaktskifte var jm og student hos meg de siste 2.5 timene(presset i nesten 1 time).(var 9 timer på sykehus før han var ute)

Sniker fra desember. Noe jeg fødte var jeg veldig redd men fikk veldig god oppfølging. Jordmor prøvde noen ganger å gå ut, men gav meg mulighet til å kalle på hjelp med lav terskel. Jeg var nesten ikke alene uten jordmor i det hele tatt og var veldig takknemmelig for det. Jeg hadde med barnefar, men klarte ikke bruke han :)

Back
Topp