Hvor mye spiser de rundt 16 mnd?

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
hvor mye er det vanlig å spise når bebis er rundt 16 mnd? Her har det alltid vært noe slit med mat, men er oppe i en posjon grøt og ca 10 teskjeer grønnsaksmos (diverse grønnsaker). Vet dette er lite i forhold til jevnaldrende, men hvor mye er egentlig «vanlig» i denne alderen?
 
Her var det omtrent bare fast føde i den alderen, fikk kun pupp på morgen og kanskje en gang på dagtid. Spiste 1 brødskive til frokost, og en porsjon grøt til kveldsmat. Ellers husker jeg ikke helt detaljer fra hvor mye det var resten av dagen, men middag var feks en halv laksefilet og litt grønnsaker og potet.
Kanskje dumt spørsmål, men barnet er ikke interessert i å spise selv heller?
Håper det løsner snart ❤️
 
Her var det omtrent bare fast føde i den alderen, fikk kun pupp på morgen og kanskje en gang på dagtid. Spiste 1 brødskive til frokost, og en porsjon grøt til kveldsmat. Ellers husker jeg ikke helt detaljer fra hvor mye det var resten av dagen, men middag var feks en halv laksefilet og litt grønnsaker og potet.
Kanskje dumt spørsmål, men barnet er ikke interessert i å spise selv heller?
Håper det løsner snart ❤️

Takk for svar <3
Hun spiser mye selv, men hun klarer ikke biter (får alltid lov å spise tyggemat selv). Grøt og mos er så tyntflytende at hun klarer ikke balansere skjeen helt, og blir vanskelig å spise selv, men vi øver på det også. Hun spiser dog kun hvis vi spiller video på mobil/tv, og nekter plent å spise om hun ikke er forstyrret med noe visuelt.
 
Min spiser to brødskiver til frokost og kvelds, grøt eller yoghurt og frukt til lunsj, frukt til mellommåltid, en vanlig porsjon middag (feks 1 potet, et par fiskekaker, og litt grønnsaker). Jeg vil si at de fleste vi kjenner på hans alder spiser rundt det. Men noen barn sliter mer med mat og konsistenser og sånn er det bare, å sammenligne gangner en sjeldent :)
 
Takk for svar <3
Hun spiser mye selv, men hun klarer ikke biter (får alltid lov å spise tyggemat selv). Grøt og mos er så tyntflytende at hun klarer ikke balansere skjeen helt, og blir vanskelig å spise selv, men vi øver på det også. Hun spiser dog kun hvis vi spiller video på mobil/tv, og nekter plent å spise om hun ikke er forstyrret med noe visuelt.

Det skjønner jeg :) min spiste også suppe eller smoothie av sånn tutekopp med sugerør, de du får kjøpt på matbutikk. Hvis det ikke er så tykt går der fint gjennom sugerøret.
 
Mine spiste det meste i den alderen, men eldste begynte å bli kresen i den alderen. De har spist selv siden de begynte å spise, men prøvde å mate litt inni mellom skjeene i starten. Vi lot dem grise i vei med grøt også, så selv om ikke alt gikk inn gikk noe. Mine spiste variert, men stort sett 1-2 skiver eller grøt og frukt til frokost og lunsj, nogenlunde det samme til kvelds, frukt eller grønnsaker til ett måltid pluss middag. Yngste ammet hver morgen et par timer før frokost på den tiden. Begge spiste en del sviskemos også, og noen andre klemmeposer. Tror kanskje de hadde begynt med yoghurt i tillegg, men det kan ha vært litt senere.
 
Jenta mi er 16 mnd nå. Hun ammer fortsatt en del på natt og morgen, spiser noen få biter med brød til frokost. Så spiser hun gjerne noe brødmat eller grov muffin eller noe, men ofte ganske lite av dette også (i barnehagen) pluss hjemmelaget smoothie eller litt frukt. Så får hun varmmåltid i barnehagen, tror ikke hun spiser ekstremt mye av dette heller. Til middag kan hun spise en liten porsjon, kanskje en fem-seks skjeer. Så spiser hun gjerne en god porsjon grøt til kvelds. Ammer fortsatt når hun vil. Hun har spist selv fra vi startet med fast føde, men synes ikke hun spiser så mye. Ligger til gjengjeld på 97-percentilen, så tipper hun fortsatt legger på seg av morsmelk
 
Mine spiste bare fast føde i den alderen. Spiste ikke most mat, men det samme som oss. Nå har ikke mine hatt noe problem med mat og kan derfor nok ikke helt sammenliknes med din. 1 brødskive eller yoghurt med korn til frokost. Samme mengde til lunsj + grønnsaksstaver. Fruktmåltid: 1/4 frukt og 1 knekkebrød. Middag ca 1 liten potet, 1/2 kyllingfilet og grønnsaker (eller tilsvarende mengde fisk, gryte osv.). Kveldsmat samme som frokost. Kutter ofte opp paprika og cherrytomat til frokost og kveldsmat. Kun vann å drikke. Jeg har ikke gitt klemmeposer eller mat på glass, men det er jo et alternativ også.
 
Back
Topp