Hvor mye spiser 2 åringen??

ORIGINAL: Vaniljeisen

ORIGINAL: Kickie

ORIGINAL: *Sookie*

Men hvorfor i all verden vil han stoppe henne etter 1 skive??

Lurer jeg og på [8|]

Vet faktisk ikke hva jeg skal svare på d.....dette er en evigvarende diskusjon i heimen, og vi er uenig, JA. Jeg vil også gi henne gode matvaner og alt dette, men han mener at om vi lar jenta vår spise 4 skiver, så er det ingen god vane og hun vil til slutt bli som "meg", som alltid har vært litt lubben...Han mener at hun umulig kan ha plass til 4 skiver...dvs 2 skiver i hans øyne, for det er jo gjerne d vi spiser til et måltid. Mellommåltider er jo nesten fy fy, hun elsker youghurt, ser at mange får d opptil flere ganger for dagen, men det er uaktuellt.

Dette frustrerer meg virkelig. Hun er jo i aktivitet hele dagen i barnehagen og forbruker mye energi der. Skjønner godt hun er sulten jeg. Han forstår ikke at det med mat vil gå opp og ned i perioder, og de små barne våre blir plutselig syke også. Nå har snuppa vært influnsasyk i en uke, og har knapt spist...Dt vil hele tiden gå opp og ned..

Jenta vår har lagt litt over normalen i vekt når vi har vært på helsestasjonen(dvs hun ligger godt innenfor normalen på det grønne feltet, men over midtstreken)), men har også fulgt kurven sin helt perfekt..Hun er vel ca 14 kg nå og over 90 cm høy. Skal på 2 års kontroll i mars/april, ikke fått innkalling ennå.

Hørest slitsomt ut! Snakk med helsestasjonen, å få det " svart på kvitt" at dette med mat svinger hele tiden, å at å stoppe henne på 1 skive absolutt ikke er noe lurt.

Ut i fra det du skriver, vil jeg heller tro at det er mer sannsynlig at hun utvikler matkomplekser fordi hun ikke får spise seg mett, enn om hun fikk spise til hun selv stopper..
Bare mine tanker altså. Jeg aner jo igrun ikke....

Litt av problemet er også at han mener hun ikke helt vet selv når hun er mett, at hun gjerne overspiser fordi noe er godt! Jeg gir henne alltid mer enn sambo, og det vet han også, men da føler jeg bare blikket på meg med en gang..
De har innimellom sagt til oss fra barnehagen at de av og til må stoppe henne under måltidene, spes. skiver til frukost og av og til de varme måltidene..Hun får med sg 3 skiver i barnehagen, dette har jeg trumfet gjennom...Da får hun inntil 2 skiver til frukost, og 1 skive på ettermiddagen + frukt i barnehagen slik at hun har litt å gå på til middag. Til lunsj har de enten smørelunsj eller varmmat 3-4 ganger i uken...Men tror hun er sulten jeg altså...
Noen dager da de ikke passer på henne spiste hun opp hele matpakken til frukost, og det reagerte de i barnehagen på...hvorfor reagerer de når d kan være normalt? Dette henger self. sambo seg opp i også. Om de i barnehagen mener hun spiser for mye, så skal han passe på at hun ikke gjør d når hun kommer hjem på ettermiddagen liksom..

2 knekkebrød eller 2 skiver til frokost, 2 skiver til lunsj, frukt og yoghurt til mellommåltid, spiser lite til middag, 1-2 skiver eller knekkebrød til kvelds! Her får hun spise til hun er mett [;)]

He får gutten vår spise til han ikke vil ha mer. Og det varierer fra dag til dag. En dag spiser han som en voksen, og neste dag lite. Synes ikke noe om å sei nei etter 1 brødskive til en aktiv 2åring.
Synes også det er litt frekt å si at hun kan jo ende opp som deg. Gi jenta sunn og god mat med GOD samvittighet du!![:D]

Spiser normalt 1-2 skiver og 1-2 porsjoner med middag... (1-2 fiskekaker eller kjøttkaker)

Noen dager er det mye, andre dager lite. Han er en kraftig plugg, men han bruker nok all næringen han får inn med alle sprellene han gjør i løpet av dagen. Syns at små barn må få spise det de ønsker om de ikke er fryktelig tjukke og late...

Man skal ikke slanke barn......Å nekte henne å spise mer enn 1 skive mener jeg er å bevisst skulle slanke barnet..... Skjønner at man kanskje setter en stopper etter 3 skiver, men ikke etter1..... Jeg har to store jenter, men de får spise akkurat så mye de orker, så lenge det er sunn mat. Godteri får de bare på lørdager.

ORIGINAL: Imogene

Han her spiser ofte 2 skiver til frokost, og gjerne 2-3 skiver til lunsj.
Yoghurt, frukt og masse drikke.
Som regel spiser han bra med middag også, og enten grøt eller brød til kvelds.
Han får spise akkurat så mye han vil, vekta ligger perfekt på kurven.

Samme her, men hun ligger under vektkurven, har alltid gjort det.

Skjønner virkelig ikke at han vil nekte henne spise [>:]

dytter litt, vil ha enda flere synspunkter

Frokost: 1 skive eller en porsjon grøt
Lunsj: 1 skive og frukt / rosiner
Middag: 1 god porsjon
Mellom: Frukt eller en skive
Kvelds: Samme som frokost

+ melk og vann

Jr. hadde skikkelig matvett da han var i 1-2 årsalderen, har roet seg litt nå.
Før Jr. fylte to fikk jeg beskjed fra barnehagen at foreldre med småspiste barn var SÅ misunnelige på Gs matlyst - "Han spiser jo både 3, 4 og 5 skiver til lunsj, han!"... [:o]
Da fikk JEG litt sjokk - det er jo like mye som faren hans på 90 kg spiser! [&:]
Uansett har jeg sjelden stoppet ham så lenge han spiser sunn mat og ikke har vondt i magen fra før (han har følsom fordøyelse). Det SKJER at jeg sier "stopp" eller ber ham ta en liten pause når jeg synes det går over stokk og stein - ofte rekker de ikke å kjenne at de er mette så lenge de spiser, men lar man dem vente på nesten skive/porsjon i 2-3 minutter sier de plutselig at de er mette.

Tror Jr. ofte spiste en skive til frokost, 3 skiver +/- til lunsj, frukt og 1-2 skiver til ettermiddagsmat, og middag/2-3 skiver til kvelds i den alderen.
Nå har han blitt en mer småspist 3-åring, som spiser yoghurt og kanskje en frukt til frokost, ukjent antall skiver til lunsj (men det er ofte dagens største måltid), en skive og kanskje litt frukt til ettermiddagsmat, og litt middag/1-2 skiver til kvelds. Noen ganger spiser han 2 1/2 STORE fiskekaker, andre ganger spiser han to gafler med potetstappe - vanskelig å forutsi.

Ville absolutt ikke stoppet henne etter 1 skive, og om hun var en liten lettvekter ville jeg blitt GLAD om hun spiste mer.
Så lenge man gir barna relativt sunn mat - grovt brød, ikke for mye tilført fett i maten - tror jeg de regulerer matinntaket ganske bra selv.
Det er snop, fet mat og en stillesittende livsstil man blir fet av, ikke en skive ekstra i verste vokse-alderen.

2-4 skiver hvert skivemåltid- uten skorper. Og gjerne litt frukt/youghurt vedsiden av.

Så lenge det er snakk om grovt brød og sunt pålegg, så kan hun spise så mye hun vil synes jeg. I alle fall ikke stoppe henne før 2-3 skiver. Kommer jo også litt ann på hvor ofte hun spiser, men jeg synes ikke 2 skiver for en 2-åring er mye. Synes det er verre å tenke på at et lite barn kanskje ikke får lov å spise seg mett. Hun skal jo tross alt vokse.

Sorry at jeg sier dette, men å nekte små barn mat? Er han klar over hvor mye energi de trenger og bruker? Hadde det vært min samboer, så hadde jeg først banket han, så nektet han mat resten av forholdet. fan for en idiot.. [:@][>:]

Hun får spise akkuratt så mye hun vil av sunn og vanlig kost.

Noen dager er det 3 brødskiver, andre dager er det en kvart skive.
Men jeg sier ikke nei når hun vil spise mer.

Så lenge barnet ikke spiser KJEMPE mye, og tydeligvis ikke har magemål så ser jeg ikke noen grunn for å si nei.
( Overspising - barn som trenger hjelp til begrensning)

Når han sier nei etter 1 brødskive så sulter han ungen!!!!

Med begge mine har spisinga gått veldig opp og ned.
I perioder spiser de veldig lite (1-2 bit av brødskiva til ett måltid), mens i andre perioder spiser de masse (opptil 4 brødskiver pr periode)
Vi er vant med at det går periodevis, så vi har lært oss å ikke stresse hverken når de spiser lite, eller når de spiser masse.

Begge våre var veldig gode og runde, spesielt frem til de var 1 år.
Nå er eldste 5 år, og har blitt en lang, slank gutt.
Minsten er 2, og etter en lang sykdomsperiode, ligger vekten på gjennomsnittet - eller rett under.
Så nå er de altså to "normalvektige/slanke" barn, som regulerer matinntaket HELT selv.

Jeg synes det er veldig trist å lese at mannen din begrenser matinntaket til datteren deres.
Først og fremst fordi jeg synes at barn (så sant man har anledning til det) fortjener å spise seg mette. De vokser og trenger energi. Og de blir syke, og trenger litt å tære på.
Men ikke minst fordi jeg tror at det kan skape et veldig usunt forhold til mat. Jeg tror at man har mye større sansynlighet for å få spiseproblemer/vektproblemer dersom man under oppveksten får et anstrengt forhold til mat.
Å begrense snop, sjokolademelk, sjokoladepålegg osv er jeg helt enig i. Men jeg mener det er unødvendig å "rasjonere" grovt brød med leverpostei/tomatmakrell el.

Back
Topp