Hvor mye spiser 2 åringen??

Vaniljeisen

Elsker forumet
Vi er litt uenige husbond(sambo) og jeg om vi bør stoppe snuppa vår på 2 når hun spiser...hvor mye er normalt å spise i 2 års alderen, og hvor ofte? Jeg mener at så lenge snuppa virker sulten og vil ha mer skive el lign,så skal hun få det, men pappa sier nei etter 1 skive, da er d nok. Ser at det er flere som spiser både 2 og 3 skiver til måltidene...d er jo kjempeaktive i barnehagen, mye mer aktiv enn jeg noengang kommer til å bli..(huff). Hvor mye spiser deres barn i 2 års alderen?

Det går litt i rykk og napp, men han er glad i mat [:D] han får spise til han er mett.

Em spiste veldig nye når ho hadde fylt 2 år, hadde med 3 brødskiver i matboksen sin + lunsj i bhg..
Ho var skrubbsulten når ho kom hjem fra bhg..

Her er det 2-3 skiver til frokost og lunsj, spiser ikke så mye til middag alltid,2 skiver til kvelds. Så noe frukt eller youghurt mellom måltidene. Vil han ha mere får han det[:)]

nei etter 1 skive????? e han heilt dott eller?

(såfremt ungen ikkje er gørrsvær og HS har satt henne på "diett")

nei her får ho spise som ho vil.

noen dager er det to bit av ei skive, i dag var det 4 skiver+ et halv knekkebrød. (til frokost)

Han her spiser ofte 2 skiver til frokost, og gjerne 2-3 skiver til lunsj.
Yoghurt, frukt og masse drikke.
Som regel spiser han bra med middag også, og enten grøt eller brød til kvelds.
Han får spise akkurat så mye han vil, vekta ligger perfekt på kurven.

I den alderen må de få lov til å spise så mye de vil. Iallefall nå det kommer til brødskiver og middag. Godteri må man selvfølgelig ha grenser på.
Min lille gutt på 2 år spiser gjerne 1-2 brødskiver til frokost og lunsj. Og gjerne frukt ol i mellomtiden. De er så aktive og da trenger de mye å gå på :)

1 skive til frokost. 2 skiver til lunsj, 1 knekkebrød og MASSE frukt til mellommåltid, litt middag, 2 skiver til kvelds.

men han er småspist i forrhold til de andre på hans alder i bhg

Min jente som snart blir 2, spiser alt fra 1-3 skiver pr måltid. Å hun spiser masse til middag. Ca det samme som en voksen[:D]

Matglad jente med andre ord. Men skal sies at hun er svært aktiv, så ser ikke at det er noe problem[:)]

min 2 åring får spise så mye han vil til de faste måltidene vi har.

I helgene er det
frokost
lunsj
Middag
kvelds.

i ukedagene er det

Frokost hjemme
frokost bhg
lunsj/middag bhg
mellommåltid bhg
middag hjemme
kvelds hjemme.

vanligvis spiser han mellom 1/2 og 2 skiver. men noen ganger vil han ha både 3 og 5 skiver og klart han får lov. de har vokseperioder og de er mye aktiv.
Han spiser ikke så mye middag/varm mat egentlig. 1/2 til 1 posjon. Har vi/bhg noe han elsker så spiser han gjerne 2 posjoner.

Han elsker frukt og grønnsaker og får spise nærmest ubegrenset av det. til mellommåltider og sammen med de andre måltidene.

Barn vokser og er man heldig å ha et barn med apetitt så ikke hindre det i å spise seg god og mett. Så lenge man serverer sunn og variert mat, så er det ikke noe farlig.

(har man et overvektig barn så er vel saken en annen, men 2 åringer er sjeldne overvektige vel? )

stortsett 2 skiver til hvert brødmåltid. Middag pleier han ikke spise så veldig mye av..

2åringen her får stort sett spise til han er mett.. En sjelden gang vi stopper han på middagen når han begynner å nærme seg en ganske stor voksen porsjon.. Kan i tillegg til middag fint spise 2-3 skiver til frokost, 1 + frukt til lunsj og gjerne 2 til kvelds (evt havregrøt) avhengig av dagsform og aktivitetsnivå. Å stoppe dem etter 1 skive høres litt vel strengt ut synes jeg..

ORIGINAL: Imogene

Han her spiser ofte 2 skiver til frokost, og gjerne 2-3 skiver til lunsj.
Yoghurt, frukt og masse drikke.
Som regel spiser han bra med middag også, og enten grøt eller brød til kvelds.
Han får spise akkurat så mye han vil, vekta ligger perfekt på kurven.

Samme her. Litt over gjennomsnittet på vekt, men følger sin kurve perfekt.

ORIGINAL: *Sookie*

Men hvorfor i all verden vil han stoppe henne etter 1 skive??

Lurer jeg og på [8|]

Han får spise til han er mett. Noen ganger er det etter en halv brødskive, andre ganger etter 4.

Syns det er hårreisende at han stopper etter en brødskive, enn om hun er mer sulten? .. Stakkars jenta kan jo ikke gå sulten [:o]

Jenta mi spiser litt lite, men er rundt 1 brødskive pr måltid, og avogtil slår hun til og spiser både to og tre. Så spiser hun Pittelitt middag, er ikke ei middagsjente.

Kvelds går i to brødskiver som oftest, eller en yoghurt med musli.

ORIGINAL: Kickie

ORIGINAL: *Sookie*

Men hvorfor i all verden vil han stoppe henne etter 1 skive??

Lurer jeg og på [8|]

Vet faktisk ikke hva jeg skal svare på d.....dette er en evigvarende diskusjon i heimen, og vi er uenig, JA. Jeg vil også gi henne gode matvaner og alt dette, men han mener at om vi lar jenta vår spise 4 skiver, så er det ingen god vane og hun vil til slutt bli som "meg", som alltid har vært litt lubben...Han mener at hun umulig kan ha plass til 4 skiver...dvs 2 skiver i hans øyne, for det er jo gjerne d vi spiser til et måltid. Mellommåltider er jo nesten fy fy, hun elsker youghurt, ser at mange får d opptil flere ganger for dagen, men det er uaktuellt.

Dette frustrerer meg virkelig. Hun er jo i aktivitet hele dagen i barnehagen og forbruker mye energi der. Skjønner godt hun er sulten jeg. Han forstår ikke at det med mat vil gå opp og ned i perioder, og de små barne våre blir plutselig syke også. Nå har snuppa vært influnsasyk i en uke, og har knapt spist...Dt vil hele tiden gå opp og ned..

Jenta vår har lagt litt over normalen i vekt når vi har vært på helsestasjonen(dvs hun ligger godt innenfor normalen på det grønne feltet, men over midtstreken)), men har også fulgt kurven sin helt perfekt..Hun er vel ca 14 kg nå og over 90 cm høy. Skal på 2 års kontroll i mars/april, ikke fått innkalling ennå.

Jeg syns nesten det er mishandling eller omsorgssvikt å ikke gi barna sine mat til de blir mett, hvis man har mat og mulighet til det. Det er forferdelig å høre. Jeg syns denne mannen høres helt syk i hodet ut, og kanksje en helsesøster kunne pratet fornuft i hodet på han?

Du kan jo fortelle han at ved å la nekte henne mat på den måten så kanksje hun kommer til å vokse opp og tro at det å spise er en uting og smugspise bak deres rygg og få store spiseforstyrrelser etterhvert.

Back
Topp