Hvor mye sparer/bruker dere til baby i mnd ?

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
hvor mye penger legger dere av hver mnd. Til babyting? Dvs. Alt av klær, bilstol, babygym osv. ?

Og dere som har barn fra før, hvor mye koster det egentlig? Altså hvor mye må man regne med å bruke i måneden på klær og utstyr etter hvert som barnet vokser?

Vi legger av 3000 hver i mnd. Altså 6000 totalt. Håper dette beløpet kan gå noe med etter fødsel og de største utgiftene er forbi. Vi har ingen å arve etter så må ta hensyn til det. Ønsker også så langt det lar seg gjøre å kjøpe mest nytt (pga. Planlegger flere barn i nær fremtid)

Håper noen vil dele :happy:

Selv har jeg kjøpt masse brukt, sparer masse penger og mye babytøy er så godt som ubrukt :) det jeg kjøpte brukt til førstemann er fremdeles like fint og vil bli brukt til lillebror også :) man kommer vel ikke så veldig langt med 6000 om man har igjen de største invisteringene som vogn, bilstol, seng, stellebord osv. Og skal ha alt nytt :) har ingen peiling på hvor mye jeg bruker på utstyr til han på snart 3 år i mnd, men alt fra 1000-4000 kanskje? Ettersom årstid og hva han trenger :)

Selv har jeg kjøpt masse brukt, sparer masse penger og mye babytøy er så godt som ubrukt :) det jeg kjøpte brukt til førstemann er fremdeles like fint og vil bli brukt til lillebror også :) man kommer vel ikke så veldig langt med 6000 om man har igjen de største invisteringene som vogn, bilstol, seng, stellebord osv. Og skal ha alt nytt :) har ingen peiling på hvor mye jeg bruker på utstyr til han på snart 3 år i mnd, men alt fra 1000-4000 kanskje? Ettersom årstid og hva han trenger :)
Ja vi kjøpte en klespakke brukt, men var veldig uheldig og endte med å gi bort halve pakka og kaste resten. Det har rett og slett ikke noe å samle på, så vi tørr ikke prøve mer på det. Prøver heller å finne tilbud på nett og butikker :)
Vi startet med å legge av 6000 pr mnd i juni så alt som trengs før baby kommer er dekt. Men det kjennes på økonomien å skulle legge av så mye, samtidig spm man skal spare til ferie, uforutsette utgifter osv. Håper å gå ned til 3000 i mnd når baby kommer men vet ikke hvor realistisk det er :sorry:

Vi er studenter, så akkurat nå legger i av 0kr i måneden til akkurat dette.
Vi har vel brukt 2000kr til nå. For det har vi kjøpt en voksi city vognpose (brukt av ett barn), Stokke nyfødtsete (brukt til ett barn), bæremeis(også pent brukt), babygym i tre (40kr på loppemarked) og litt klær som jeg har kjøpt nytt.
Jeg har også tripptrappstol fra min barndom som jeg skal male, og på tross av at Stokke påstår at man må ha en stol fra 2003 eller nyere, passer nyfødtsetet fint på min gamle :)
Vi er utrolig heldige og får barnevogn av svigers, så den blir kjøpt ny. Det er vel eneste, utenom madrass, jeg virkelig ville ha kjøpt ny, fordi jeg synes bruktmarkedet er usøriøst overprisa i forhold til verdien av en brukt gjenstand. Vogna brukes masse og vi vil ha den til flere barn. De andre tingene, feks nyfødtsetet, brukes vel ikke mer enn 6mnd, så det tror jeg ikke det blir så slitt at ikke flere kan bruke det, selv om det er kjøpt brukt :)
Bilstol får vi kjøpe brukt av noen vi kjenner, og stolen var ny i fjor. Ellers ville jeg ikke ha kjøpt en stol av noen jeg ikke kjenner til og ikke eldre enn 5 år.

Jeg får engangsstønad og en del herfra blir brukt til babyutstyr, men vil spare mest mulig mtp fremtida. Og når babyen er født tilkommer månedlig trygd på rundt 900kr som jeg vil sette av til utstyr barnet trenger etter hvert.
Jeg er bare nysgjerrig, hva slags uforutsette utgifter kan komme til baby, som er sånn man må akutt må ha masse penger til? :) Har ellers en sparekonto til uforutsette utgifter, typ om vaskemaskina ryker og slikt.

Vi har kjøpt det aller meste (og sikkert litt unødvendig også :p) til babyen kommer. Det meste er kjøpt nytt, men på tilbud- noe er kjøpt brukt. Tror vi totalt har brukt ca 30.000 kr nå, men da gjenstår det kun småting. Utover det kommer vi til å sette barnetrygden på 900kr + totalt 3000kr i mnd inn på barnets konto. Da har vi til å dekke utstyr som vi må ha (tenker da ikke inkl mat og barnehage) pluss litt til som forhåpentligvis da kan stå å vokse til litt dyrere perioder (dåp, konfirmasjon, lappen osv) [emoji4]

Nå er han blitt 6,5 år - går ikke så mye mer enn barnetrygden egentlig. Noen måneder mindre, men når det nærmer seg vinter, og innkjøp av vinterdress, vintersko o.l. går det mer.

Til babyen går det denne gangen mye mindre enn til førstemann da vi har en del, kjøpt litt brukt, arvet og lånt b.l. babyneste og skinn til å ha i vognen. Til første måtte vi kjøpe alt (unntatt sprinkelseng) og kjøpte alt nytt.

Prøver å legge av 5000, - ved hver lønning, ril å ta av, men det går ikke kun til babyen ;)

Vi sparer ingenting [emoji85]
MEN jeg bruker det som er tilgjengelig (etter faste utgifter og mat) på baby-ting hver måned.. Så begynner å føle at vi nærmer oss å ha det vi trenger :) Har sikkert brukt over 30.000, uten at jeg vil regne nærmere på det [emoji28]

Får vogn av foreldrene mine, har tripp-trapp stol, og får låne både vippestol og bilstol av ei venninne, så de utgiftene slipper vi unna..

Pengene har gått til:
Babycall m/kamera
Next2Me bedside crib
Kommode
Maling (har malt barnerommet)
Moses Vugge (til stuen)
Div. Interiør barnerom (lampe, tøykurv, stumtjener)
Jellycat "kosen"
BBHugMe gravid/ammepute
Baby klær (altfor mye klær [emoji85])
Amme klær & bh'er
Madrass
Dyne & pute (helårs dun)
Sengetøy

Mangler:
Stellebord
Bryst-ting (innlegg, krem, pumpe)
Gulpekluter
Luer

Tror egentlig ikke jeg mangler så mye [emoji4] Men dette er mitt første barn, så det dukker vel alltids opp ting..

..så langt er det eneste bomkjøpet mitt den BBHugMe puten - den er altfor stor til og brukes for min del.

Vi har brukt rundt 20 000 på utstyr, men vi har kjøpt alt nå. Noe fikk vi kjøpt brukt, men vi har ikke arvet noe utstyr og heller ikke fått noe utstyr, og det kjennes på økonomien! Jeg legger ikke unna noe til kun baby, men vi prøver å spare 7000 i mnd. Vi må ha nye dekk til bilen og muligens gjøre noe arbeid i en garasje, så mye forsvinner dit i løpet av høsten. Hvordan økonomien blir etter at jenta vår kommer er vanskelig å si noe om, vi kommer til å merke det for å si det sånn. Boligprisene her er tullete, så vi har høyt boliglån og to biler. Jeg tror ikke vi klarer å legge unna mer enn 6-7000 i mnd og da er det til alt (bhage, utstyr og ferie/bilreparasjon/younameit).

Vi har kjøpt noe hver mnd og sparer sånn sett ikke noe spesielt til babyen. Men sparer generelt :)
Kjøpt seng, vogn, klær osv til nå. Kjøpt mye brukt. Eneste vi mangler av de store tingene er bilstol og stellebord. Liker å fordele utgiftene :)

Eg har ikkje kjøpt noko til babyen da vi har det meste frå før. Då kjøpte vi vogn, vippestol, bæresele, bæremeis brukt. Kjøpte seng og stellebord på IKEA. Lånte litt av familie og ellers handla når ting kom på tilbud. Brukte langt frå 30.000 på alt dette. Tenkte at eg skulle kjøpe babynest denne gongen, for det sakna eg sist, men vart ikkje prioritert. Men ventar ei stund til, er redd for å jinxe noko ved å handle no. Vi bur uansett nært butikkar så det er ikkje vanskeleg å få tak i det vi treng :)

På storebror bruker jeg litt på mat og omtrent barnetrygden på utstyr hver måned. En barnetrygd går til vinterdress, en til frisør, en til vintersko osv.. handler på salg så neste vinterdress ligger klar i skapet fra vintersalget i fjor. Går på loppis og finner masse bøker og leker. Vasker leker i klesvaska eller i oppvaskmaskinen. Ønsker ting vi trenger i gaver fra familie. Elsker når mamma gir skogavekort og en liten leke i julegave. Sko er overraskende dyrt og inngåtte sko bør ikke arves eller kjøpes brukt.

Til babyen har jeg kjøpt en god del nytt. Vi var studenter sist og mye av det vi kjøpte,da var godt brukt, veldig billig og klart for dynga når vi hadde brukt det. Men mye er også klart til arving. Så det blir deilig at vinterdresser, regntøy og gummistøvler ligger i boden og venter. Men jeg har kjøpt en ny og fin vogn, bærejakke, stellematte og ammepumpe nytt. Kjøpt bilsete, stellebord og lekegrind av ei venninne billig. Kjøpt noen småting litt her og der og en next2me-seng. Fant ut hva jeg ville ha og satte på varsel på prisjakt så jeg fikk vite når de var på salg. Brukt ca 13000 nå. Planlegger å selge alt etter hvert som det ikke brukes mer sånn at jeg får tilbake noe av det.

Man bør være litt bevisst på bruk av bleier, babysmoothier og barnematglass. Det kan fort gå mye penger. Vi brukte gjerne glass på tur om jeg ikke hadde forberedt noe, ellers laget jeg grønnsaksmos og fyrste porsjoner. Jeg har også gjenbrukbare smoothieposer som jeg fyller og fryser. Vi fant ut at Rema-bleiene funka veldig bra til vår unge. Så babyen koster ikke så mye i matpenger egentlig. På loppis er det ofte mye klær som er billig og funker bra. Noe er helt supert, andre ting har litt flekker, men er helt brukbare :)

Kjøpte ting når vi hadde råd. Litt hver måned. Etter at babyen ble født så sparte vi barnetrygd hver måned på egen konto. :)

Vi har kjøpt det aller meste (og sikkert litt unødvendig også :p) til babyen kommer. Det meste er kjøpt nytt, men på tilbud- noe er kjøpt brukt. Tror vi totalt har brukt ca 30.000 kr nå, men da gjenstår det kun småting. Utover det kommer vi til å sette barnetrygden på 900kr + totalt 3000kr i mnd inn på barnets konto. Da har vi til å dekke utstyr som vi må ha (tenker da ikke inkl mat og barnehage) pluss litt til som forhåpentligvis da kan stå å vokse til litt dyrere perioder (dåp, konfirmasjon, lappen osv) [emoji4]
Da tenker vi ganske likt! Tenker og 3000 pluss barnetrygden i mnd. Plutselig må hun jo ha helt ny garderobe fordi hun går opp en str. Og da er det greit å ha pengene liggende. Tror vi regnet oss til rundt 30.000 etter alt er kjøpt inn også

Vi har brukt rundt 20 000 på utstyr, men vi har kjøpt alt nå. Noe fikk vi kjøpt brukt, men vi har ikke arvet noe utstyr og heller ikke fått noe utstyr, og det kjennes på økonomien! Jeg legger ikke unna noe til kun baby, men vi prøver å spare 7000 i mnd. Vi må ha nye dekk til bilen og muligens gjøre noe arbeid i en garasje, så mye forsvinner dit i løpet av høsten. Hvordan økonomien blir etter at jenta vår kommer er vanskelig å si noe om, vi kommer til å merke det for å si det sånn. Boligprisene her er tullete, så vi har høyt boliglån og to biler. Jeg tror ikke vi klarer å legge unna mer enn 6-7000 i mnd og da er det til alt (bhage, utstyr og ferie/bilreparasjon/younameit).
Vi er også veldig spente på hvordan økonomien kommer til å bli! Prøver å være forberedt men vi aner jo egentlig ikke hvor store innhuggene blir:p vi har også dyrt boliglån og 2 biler så det merkes. I tillegg er det barnebarn nr 6 og nr. 7 på andre siden, så besteforeldre og familie generelt har naturlig nok ikke mulighet til å hjelpe. I tillegg til at aldersforskjellene er for stor for å arve :dead: 6-7000 i mnd burde vell holde om man er flink til å planlegge og prioritere :happy:

Sparer ingenting ekstra no til babyen eller til utstyr. Sparer litt mindre enn vanlig de månedene vi har gjort de største innkjøpene (barnevogn, osv). Har vel kanskje brukt litt over 20.000 til no (kjøpt det meste nytt, men mye salg), tipper vi kommer oppi ca. 30.000 når alt er kjøpt inn. (Hvis vi ikke tar med oppussing av barnerommet og lekerommet [emoji39]).

Kommer til å opprette sparekonto til den lille når hun er født og sette inn ca 2000kr i måneden som blir merket bolig eller lignende. Sparer såpass på andre kontoer at vi ikke ser behov for å ha en spesifikk til utstyr, lappen og diverse. Skulle det være behov tar vi bare av disse. [emoji4]

Dere som sparer veldig mye, husk å selge ting dere kjøper, da! Ser jo at dere kommer til å ha råd til å kjøpe mye nytt og fint og da er det lurt å selge igjen sånn at man får igjen litt av pengene :)

Back
Topp