Hvor mye smertestillende kan jeg ta?

Monsim

Forelsket i forumet
Nå er det to dager siden jeg fikk brudd i ribbeinet, og f*** så vont det gjør:( Jeg kan jo bare ta paracet, men er det noen som vet hvor mye jeg kan ta i døgnet?

1-2 tabletter inntil 3 ganger i døgnet står det i pakningsvedlegget og på felleskatalogen.no :)
Har selv brukket ribbenet før og det som hjalp meg (og legen anbefalte) var at jeg lå på den siden jeg hadde vondt for det gjorde minst vondt.. Kansje litt vanskelig med alle gravidplagene/magen men... God bedring :)

2 Tabletter 4 ganger i døgnet er normal smertelindring på slike plager. Da tar du hver 6 time, etter klokka, IKKE vent til det begynner å gjøre vondt igjen!

Andre gang skrev:
2 Tabletter 4 ganger i døgnet er normal smertelindring på slike plager. Da tar du hver 6 time, etter klokka, IKKE vent til det begynner å gjøre vondt igjen!

Signerer dette. Som å lese sykepleierhåndboken:) Ikke vent på smertene før du tar neste dose. Følg klokken.

Jeg vil bare si god bedring emoticon

Dachsen skrev:

Andre gang skrev:

Signerer dette. Som å lese sykepleierhåndboken:) Ikke vent på smertene før du tar neste dose. Følg klokken.

Hehe, greit at man husker litt etter 6 måneder sykemeldt.... Blir spennende å gå tilbake til sykepleierjobben etter permisjonen, må nok lese meg opp på noen ting igjen :)

takk jenter:) Fikk beskjed av legen at jeg kunne ta 3 g paracet i døgnet. Legen som følger meg opp fra Føde avd ringte i dag syntes jeg skulle ta Paralgin Forte siden jeg ikke klarer å puste normalt når jeg ligger pga smerter. Huff, sist svangerskap tok jeg 1 paracet og gjorde alt riktig, denne gangen har jeg fått Cosylan, Ery-Max og tatt flere Paracet og nå Paralgin:( Dette kan jo ikke være bra for lille...

Du kan fint ta paralgin Forte, så lenge du har så vondt. Og ribbeinsbrudd blir bare værre og værre inntil det har gått tre eller fire dager. ( Ikke for å skremme deg)

Dette er hentet fra felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra gravide kvinner som har brukt preparatet indikerer ikke skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Ved langvarig behandling av moren ved graviditet er det sett neonatal abstinens. Det er sett neonatal respirasjonsdepresjon ved bruk av kodein ved fødsler.

Men skjønner at det ikke akkurat frister. Men det er viktig at mor har det bra i svangerskapet også. Hvis hun ikke har det, kan dette også gå utover babyen i magen.

Men veldig god bedring videre, håper det retter seg for deg snartemoticon

Back
Topp