Hvor mye skal søsken hjelpe til med babyen

NR93

Flørter med forumet
Hvor mye delaktig er søsken i stell, mating og trilling på baby (og andre ting babyer trenger hjelp til). Venter mitt første barn og min samboer har en datter fra før som er veldig opphengt i at hun skal skifte bleie, bade, trille, bære alene osv osv. Hun er 8år men er lettere utviklingshemmet så er ikke som alle andre 8åringer. Kan sammenligne henne på nivå av en 3-4åring når det kommer til forståelse. Hun skjønner ikke konsekvensene av å feks løfte en nyfødt uten å støtte opp hode.

Tenker det er positivt at di vil hjelpe til men føler også man må sette en grense på hva som er voksen sin jobb og hva som er barn sin jobb. Eller tenker jeg veldig strengt nå? :bored::dead:

Hvor mye lar dere/tenker dere søsken skal delta? :)
 
Hvor mye delaktig er søsken i stell, mating og trilling på baby (og andre ting babyer trenger hjelp til). Venter mitt første barn og min samboer har en datter fra før som er veldig opphengt i at hun skal skifte bleie, bade, trille, bære alene osv osv. Hun er 8år men er lettere utviklingshemmet så er ikke som alle andre 8åringer. Kan sammenligne henne på nivå av en 3-4åring når det kommer til forståelse. Hun skjønner ikke konsekvensene av å feks løfte en nyfødt uten å støtte opp hode.

Tenker det er positivt at di vil hjelpe til men føler også man må sette en grense på hva som er voksen sin jobb og hva som er barn sin jobb. Eller tenker jeg veldig strengt nå? :bored::dead:

Hvor mye lar dere/tenker dere søsken skal delta? :)

Sniker
Tenker du kan lage tilpassede oppgaver slik at hun ikke føler at alt blir "nei det er du for liten til" hele tiden.

Ting jeg tenker en med modenhetsnivået du beskriver kan gjøre:
Gi smokk
Stryke/holde baby på magen hvis den er urolig
Ha baby på fanget med putestøtte under
Være med på bleieskift og kanskje vaske litt med klut, hvertfall ved tiss
Trille vogn
Synge sanger for babyen, hvis dere ikke har sangkort så anbefaler jeg det, lettere å finne ut hvilken sang som skal synges :)


Tenker jo egentlig at hun kan være med på alt, men kanskje det meste må være sammen med en voksen.
Jeg ville også sørget for at hun har en dukke slik at hun kan gjøre ting samtidig med dere. Prematurbleier/dukkebleier til dukken kan jo være gøy for henne å skifte samtidig som dere skifter, og jeg for min egen del ammet min dukke mens stemora mi ammet. Ordnet meg puter under armen og dro opp genseren så det var hud mot hud og full pakke :hilarious:

Et annet tips for søsken relasjonen mellom dem er at du later som at babyen snakker til henne. Det funker til mindre barn, så kan være fungerer for dere. Sånn feks at du holder babyen opp når hun kommer og sier "se her, babyen sier at hen er glad for å se deg. Jeg har lyst til at du skal synge sang, storesøster"
Kan være hun er akkurat for gammel for det, men kanskje ikke. Gutten min på 2,5 år responderer hvertfall godt på det i forhold til babyer vi har møtt. Leste det i en gruppe på fb for tips når man får søsken.
 
Her har vi en 3åring og tenker hun kan være med på litt stell, kose på babyen, holde babyen støtta opp i sofaen, gi smokken og være med å gi flaske de gangene vi gjør det...
 
Sambos første, men jeg har ei jente som blir 11 i november og tenker å la henne hjelpe der det føles naturlig og med det hun vil. Det eneste jeg kjenner jeg får litt puls av er hvis hun vil bære babyen. Kan jo være at det heller blir jeg som må begrenses, at etter lange netter føles det veldig lettvint å få litt hjelp her og der
 
Det er to år mellom de to første her. Storesøster var en mini-mamma og ville være med på alt. Hun fikk ikke lov å gjøre uten en voksen med. Men hun syntes det var så stas å få hjelpe med alt av stell. Når han begynte med fast føde fikk hun mate. Hun trillet vognen innimellom, men så ikke stort, så vi gikk ved siden av og styrte. Hun vugget når han lå i vugget og var «smukkesjef», sørget for at han alltid hadde en ren smukk tilgjengelig og la skittene på kjøkkenet slik at vi kunne vaske de. Holde han fikk hun kun gjøre sammen med oss, hvor vi støttet hode hele tiden.

Denne gangen er de 8 og 6 år når mini kommer, så det blir nok mye hjelp å få denne gangen også, men med mindre overvåking. Å løfte mini får de ikke lov til og har alt fått beskjed. Når mini kan holde hodet selv og vi sier de får lov å løfte mini opp til en av oss, eller ut/inn av grind (el.l.) så får de lov, men ikke ellers.
De skal også få lov å skifte bleier (tiss) alene, men må gjøre det på gulvet der det ikke er fallhøyde. Bading kan de og så gjøre, men med oss i rommet. Trilletur alene kommer ikke på tale, det er de ikke store nok til, men de kan få trille når vi går sammen.

Storesøster hos dere kan gjøre mye, selv om hun ikke er like moden som sin alder, men mye kan tilrettelegges. Som stelling med stellematte på gulvet, badebalje med nyfødtstol oppi på gulvet, osv, og en av dere voksene som observatør og veileder. Noe som min eldste syntes var stas, var å få plukke ut klærne som skulle kles på og få hjelpe med å ta de på.
 
Hvor mye delaktig er søsken i stell, mating og trilling på baby (og andre ting babyer trenger hjelp til). Venter mitt første barn og min samboer har en datter fra før som er veldig opphengt i at hun skal skifte bleie, bade, trille, bære alene osv osv. Hun er 8år men er lettere utviklingshemmet så er ikke som alle andre 8åringer. Kan sammenligne henne på nivå av en 3-4åring når det kommer til forståelse. Hun skjønner ikke konsekvensene av å feks løfte en nyfødt uten å støtte opp hode.

Tenker det er positivt at di vil hjelpe til men føler også man må sette en grense på hva som er voksen sin jobb og hva som er barn sin jobb. Eller tenker jeg veldig strengt nå? :bored::dead:

Hvor mye lar dere/tenker dere søsken skal delta? :)

Jeg tenker det er viktig å inkludere, oppmuntre og gi ros :) Blir det mye korrigeringer og «det der får/kan du ikke gjøre» etc. så kan det fort bli noe negativt, som igjen kan gå utover småsøsken i form av ‘’utagering’’, men det gjør de jo ikke med intensjonen om å være slemme eller skade baby.

Så mitt råd er prøv å inkludere masse og gjerne tilpass oppgaver etter hva du vet hun kan mestre! Noen ting kan de bare ikke gjøre alene, men da kan man spørre om de vil hjelpe til istedet :)
 
Sniker
Tenker du kan lage tilpassede oppgaver slik at hun ikke føler at alt blir "nei det er du for liten til" hele tiden.

Ting jeg tenker en med modenhetsnivået du beskriver kan gjøre:
Gi smokk
Stryke/holde baby på magen hvis den er urolig
Ha baby på fanget med putestøtte under
Være med på bleieskift og kanskje vaske litt med klut, hvertfall ved tiss
Trille vogn
Synge sanger for babyen, hvis dere ikke har sangkort så anbefaler jeg det, lettere å finne ut hvilken sang som skal synges :)


Tenker jo egentlig at hun kan være med på alt, men kanskje det meste må være sammen med en voksen.
Jeg ville også sørget for at hun har en dukke slik at hun kan gjøre ting samtidig med dere. Prematurbleier/dukkebleier til dukken kan jo være gøy for henne å skifte samtidig som dere skifter, og jeg for min egen del ammet min dukke mens stemora mi ammet. Ordnet meg puter under armen og dro opp genseren så det var hud mot hud og full pakke :hilarious:

Et annet tips for søsken relasjonen mellom dem er at du later som at babyen snakker til henne. Det funker til mindre barn, så kan være fungerer for dere. Sånn feks at du holder babyen opp når hun kommer og sier "se her, babyen sier at hen er glad for å se deg. Jeg har lyst til at du skal synge sang, storesøster"
Kan være hun er akkurat for gammel for det, men kanskje ikke. Gutten min på 2,5 år responderer hvertfall godt på det i forhold til babyer vi har møtt. Leste det i en gruppe på fb for tips når man får søsken.

Veivalsa sier det utrolig godt! Enig i dette ☺️
Det med å late som babyen snakker til søsken funker også på større barn, storesøster her ble nettopp 5 år og synes det er hysterisk gøy! Så når baby selv lager lyder, så sier hun «jeg tror lillesøster sier at.....» også kommer hun med forslag ut av egen tolkning og situasjon ☺️
Ellers kommer hun løpende som lynet når hun hører gråt, da står hun klar med smokke og er klar for å både synge og stryke. Hun har også fått gitt flaske en god del ganger, vært med å stelle og bade. Når vi har trillet tur har hun med sin egen dukkevogn, ellers så har hun trillet babyens vogn.
Hun er over gjennsomsnittet interessert i babyer da, barnehagen sier hun vanker rundt toddlerne i utetiden for å hjelpe de å gi fart på huska/dissa og annet :joyful:

Jeg tenker også at det bare er å inkludere og gi masse ros ☺️
 
Back
Topp