Hvor mye skal bolig koste?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Vi skal bygge hus, og jeg sitter her og lurer på hvor mye penger vi skal bruker. Ikke hvor mye i kroner, men hvor mye vi skal prioritere bolig. Skal huset være best mulig som vi kan ha råd til? Eller skal det være billigst mulig som vi kan klare oss med? Hvordan har dere valgt, eller ville ha valgt dersom dere hadde muligheten?

Alternativ 1 er å bruke så mye som vi kan, og så leve sparsommelig noen år. Jeg har uansett ikke noen dyr livsstil. Da regner jeg med at det går noen år, så stiger lønningene våre mens huslånet er konstant, og plutselig har vi bedre råd igjen. Da er vi sikkert glad for et ekstra praktisk hus. Jeg regner med at jeg kommer til å jobbe mye mer etterhvert også, så da blir økonomien enda bedre.

Alternativ 2 er å bygge billigst mulig hus, og så ha det romslig økonomisk hele tiden. Da slipper vi å tenke noe særlig på hva vi bruker penger på ellers, og trenger ikke spare nå i småbarnstiden. Et billig hus vil også være lett å få igjen pengene for dersom vi skulle finne på å ville selge det noen gang, selv om vi egentlig tenker å bygge et sted å bo for alltid.

Kanskje noe midt i mellom?:)

Nei, jeg ville nok brukt mest mulig ut fra det dere har råd til, men regnet nøye på det så dere ikke risikerer å få det FOR trangt. Skal dere ha fastrente på lånet da, eller? Ellers vil jo utgiftene på lånet variere.

Er det drømmehuset for resten av livet dere skal bygge, så tror jeg det er verdt det. Så heldige dere er:) Det blir sikkert fantastisk flott til slutt, skal jeg dømme etter å ha sett bildene av det forrige huset (som dere ikke en gang hadde bygget selv:)

Hehe, er det noe jeg har funnet ut av å lese om husbygging, så er det at jeg ikke kan få alt. Begge alternativene jeg tenkte på er nok egentlig et sted i mot midten, bare forskjellige sider av midten hvis dere skjønner. På den billige siden hadde det jo vært fullt mulig å fortsette å bo i leiligheten vi har nå, og latt barna dele soverom evig. På den dyre siden er det nok av husbyggere som blir totalt rammet av kvadratsyken, og konkurrere om å bygge størst og dyrest. Jeg er ikke en gang villig til å jobbe fulltid, så så veldig dyrt og flott kan vi ikke bygge.

almara: Tror ikke det blir fantastisk flott, for det jeg virkelig ønsker meg er fantastisk praktisk. Skal bruke god tid på planleggingen, og prioritere praktiske løsninger framfor pene. 

Det utrolig heldige med å jobbe i helsevesenet, er at man ikke trenger fastrente. Skulle renten øke veldig, så tar jeg det lett inn med å jobbe noen ekstravakter. For meg føles det som en veldig trygghet at jeg vet at jeg når som helst kan øke inntekten, selv om det betyr mindre fritid. Ikke at jeg regner det inn i budsjettet så klart, men jeg føler det som en ekstra sikkerhet.

Praktisk høres bra ut! Og for all del, vi har flytende rente selv . Det skal vel litt til at fastrente lønner seg, men det gir jo forutsigbarhet.Jeg slo til på studielånet mitt nå, med tilbud om fastrente på rundt 2,7 i fem år. Det var lavere enn den flytende renten akkurat da! 

Håper dere får et praktisk og fint hus; og ja, kjempefint med en jobb i helsevesenet at man kan ta ekstravakter. En del ekstra blir det jo også om man jobber kveld og natt eller helg. 

2,7% i 5 år hørtes ut som et veldig bra tilbud. Sikkert et tilbud som ligger i en uåpnet konvolutt i en flyttekasse et sted hos oss. :P

Vi kjøpte tomt i dag, så da har vi vel egentlig valgt hvordan vi skal bygge også. Får finregne på detaljene etterhvert.

Back
Topp