Hvor mye søvn får dere mødre?

Sniker fra desember ☺️

Når det gjelder rutiner, hvilke tenker du på da? Spisefrekvens? Det vil variere ut fra økedøgn osv.

Men det jeg har gjort med mine to første er å starte med kveldsrutiner få uker etter fødsel. Å legges i sengen i 21-tiden hvis det er et passende fast tidspunkt, og sakte, men sikkert endre til tidligere på kvelden ettersom tiden går. Ammer på soverommet, og tar ikke med meg baby til stua.
Dette har jeg opplevd som veldig positivt med de begge da de har lært seg å hvile i sengen og ha kveldsstell-rutine på plass.

Masse lykke til og gratulerer med lille!

Er vel egentlig sånn du forklarer det slik du gjør jeg mener med rutiner og sånn. At man etter et klokkeslett begynner å forberede til kvelds. Slik jeg har gjort til nå er å begynne med kveldsstell ca. 1 time før jeg tenker å ta kveld. Da steller jeg henne, og bruker å vaske henne litt lett i ansiktet og kropp med en varm klut. Også gir jeg henne melk og da bruker hun å bli døsig. Så legger jeg henne ned i sengen, skrur på sauen Ewan og koser litt med henne til hun sovner. Dette har vi gjort i det siste, og har etter litt turbulens gått fint og hun har tilslutt sovnet. Er veldig nøye med at når det er dag sover hun i krybba i stua, og når det er natt sover hun i sengen sin og det er mørkt i rommet.

Jeg får heldigvis sove endel og føler meg ikke trøtt, men nå er jeg vant å sove i ubehagelige samsovingsstillinger med mye oppvåkning fra før så alt er relativt :p
Vi legger oss rundt kl 23, opp kl 2 og 5, sover til ca kl 07-09. Så har vi en lur på dagen i senga :)

Her har jeg fått god søvn ved at lille sover 3 timer, ammer og 3 timer til. Men i natt var det grusomt. Han er urolig på kveldstid og vil bare ligge ved brystet hele kvelden. Det fortsatte gjennom natten og gjorde at det ikke ble voldsomt med søvn på noen av oss :hungover:

Må bare minne meg selv på at det går over :happy::wacky:

Wow, du er rå! 4 barn alene så mange dager i uken og såppas lang tid fremover. Da er det forståelig at du kjenner at den lille gjerne kunne ruget i 2 år til :hilarious:
Fy søren jeg er SÅ imponert over deg! Jeg sliter med søvnen med den ene vi har, og du klarer deg alene med fire.

Dhit jeg er bare SÅ imponert...nesten tom for ord!

Føler bare jeg skal må meg sammen og tenke at jeg må kunne klare den ene sammen med sambo når du har fire alene. Bøyer meg i støvet! Wow :D
Supermamma! :Heartred
Jeg har erfaring med å være deltids alenemamma fra mandag til torsdag selv, men da hadde jeg bare to barn og det var tøft nok. Nå med tre er han i hvert fall hjemme og hjelper til en kveld i uken.
Skjønner godt at du kunne tenkt deg å ruge en stund til, får håpe tiden frem til nyttår går fort og at han hjelper deg masse når han er hjemme, så du får muligheten til å hente deg litt inn igjen i helgene!
Åå, så hyggelige ord. Så utrolig godt å logge seg på her og få så mye støtte, spesielt etter en laaang uke med masse prøving og feiling. Tusen, tusen takk. Dere aner ikke hvor mye det betyr akkurat nå :Heartred

Jeg har alltid vært veldig god på dagsoving, så den delen er null problem når jeg har baby, legge meg om kvelden er mer min utfordring, for da har jeg all verdens energi (B-menneske) :p Jeg får ca. 4-6 timer søvn om natten nå, med en oppvåkning for å pumpe, som tar meg ca. en halvtime. De dagene jeg føler behov for det sover jeg med babyen på dagen :)

Min erfaring, nå med tredje barn, er at barn som får flaske (jeg snakker da med utpumpet morsmelk) har lengre søvnstrekk. Når jeg har ammet på natten synes jeg de sover 2-3 timer før ny mating, men med flaske kan de sove 4-6 timer sammenhengende. Min forklaring på dette er at maten kommer litt lettere fra flaske så de spiser seg mettere enn når de ammes og kanskje "gir opp" etter hvert pga trøtthet. Uansett, vi gir flaske med morsmelk ved legging og når hun våkner neste gang, eller når jeg er ferdig med nattpumpingen. Hadde det ikke vært for at de andre barna våkner tidlig på morgenen kunne jeg nok fint fått opp mot 7 timer nattesøvn bare med en pumpepause med denne babyen :)
Vi samsover forresten, noe jeg også tror virker positivt på at hun sovner raskt.

Rutiner på babyen kan man begynne å jobbe med fra 3 måneders alder.
Kan du prøve å legge deg tidligere på kvelden, hvis mannen kan ta babyen? Er babyen lenge våken på natten når hun spiser, siden du ikke får mer enn 3-4 timer totalt? Ellers ville jeg prøvd pumping og flaske på natt, selv om jeg ikke garanterer at det funker på andre barn ;)

Halleluja!! Jeg pumpet og ga flaske (for første gang) i går kveld da vi la oss. Baby hadde da ligget på brystet mitt hele kvelden, sur og irritert og sovner hele tiden. Da han fikk 50 ml på flaske kom det store øyne og hele flasken forsvant superfort. Han rapte og la seg til fornøyd og sov til 04!!! Herlighet.

Jeg begynner å mistenke at jeg ikke har så mye melk som jeg tror. At det er derfor han har blitt så frustrert og gråter mye. Han vil bare ha pupp hele tiden: eneste som roer ned, men han suger liksom bare et pr ganger og dupper av. Blir illsint om jeg tar han vekk.

Han har begynt å sove dårlig på dagen også. :bored: Må trille.

Jeg trodde jeg hadde bra med melk sist også, og det viste seg at ungen ikke gikk opp i vekt, så det kan hende jeg lurer meg selv her også.

Skal ta kontakt med ammehjelpen min og ta en tur på helsestasjonen neste uke altså, men noen av dere mer erfarne ammer som kjenner igjen dette?

Halleluja!! Jeg pumpet og ga flaske (for første gang) i går kveld da vi la oss. Baby hadde da ligget på brystet mitt hele kvelden, sur og irritert og sovner hele tiden. Da han fikk 50 ml på flaske kom det store øyne og hele flasken forsvant superfort. Han rapte og la seg til fornøyd og sov til 04!!! Herlighet.

Jeg begynner å mistenke at jeg ikke har så mye melk som jeg tror. At det er derfor han har blitt så frustrert og gråter mye. Han vil bare ha pupp hele tiden: eneste som roer ned, men han suger liksom bare et pr ganger og dupper av. Blir illsint om jeg tar han vekk.

Han har begynt å sove dårlig på dagen også. :bored: Må trille.

Jeg trodde jeg hadde bra med melk sist også, og det viste seg at ungen ikke gikk opp i vekt, så det kan hende jeg lurer meg selv her også.

Skal ta kontakt med ammehjelpen min og ta en tur på helsestasjonen neste uke altså, men noen av dere mer erfarne ammer som kjenner igjen dette?

Så flott at det funket å gi han flaske på kvelden! :) Deilig å kunne sove litt lenger sammenhengende.

Hvordan er vektoppgangen hans? Hvis du opplevde sist at du hadde lite melk er det jo en mulighet for at det kan gjelde denne gangen også. Om du har lyst til å gjøre en innsats for å øke melkeproduksjonen kan jeg anbefale power pumping! Med de andre to har jeg hatt kjempegod effekt av det. Jeg har da power pumpet to ganger i døgnet i tre/fire dager, men sikkert veldig individuelt hvor mange ganger man må gjøre det for å få god effekt. Pump 20 min, ta 10 min pause, pump 10 min, ta 10 min pause og pump 10 min igjen. En runde med power pumping tar altså 1 time.

Jeg har med alle tre hatt veldig god oversikt over hvor mye melk jeg produserer siden jeg har pumpet mye. Med nummer en fullpumpet jeg i ett år :eek:
Det går jo eventuelt an å teste å bare pumpe et døgn og gi flaske hvis du vil se hvor mye melk du egentlig produserer? Denne anbefalingen vil du nok garantert ikke få på noen helsestasjon :p Om ammingen er godt etablert nå vil jeg ikke tro det hadde påvirket den, men jeg kan jo ikke love noe selv om mine unger aldri har vært forvirret av amming/flaske/smokk opplegget, enda jeg starter med alt omtrent samtidig :rolleyes:

Så flott at det funket å gi han flaske på kvelden! :) Deilig å kunne sove litt lenger sammenhengende.

Hvordan er vektoppgangen hans? Hvis du opplevde sist at du hadde lite melk er det jo en mulighet for at det kan gjelde denne gangen også. Om du har lyst til å gjøre en innsats for å øke melkeproduksjonen kan jeg anbefale power pumping! Med de andre to har jeg hatt kjempegod effekt av det. Jeg har da power pumpet to ganger i døgnet i tre/fire dager, men sikkert veldig individuelt hvor mange ganger man må gjøre det for å få god effekt. Pump 20 min, ta 10 min pause, pump 10 min, ta 10 min pause og pump 10 min igjen. En runde med power pumping tar altså 1 time.

Jeg har med alle tre hatt veldig god oversikt over hvor mye melk jeg produserer siden jeg har pumpet mye. Med nummer en fullpumpet jeg i ett år :eek:
Det går jo eventuelt an å teste å bare pumpe et døgn og gi flaske hvis du vil se hvor mye melk du egentlig produserer? Denne anbefalingen vil du nok garantert ikke få på noen helsestasjon :p Om ammingen er godt etablert nå vil jeg ikke tro det hadde påvirket den, men jeg kan jo ikke love noe selv om mine unger aldri har vært forvirret av amming/flaske/smokk opplegget, enda jeg starter med alt omtrent samtidig :rolleyes:

Gode tips her. Han hadde ikke nådd fødselsvekt ved veiing 11 dager gammel, etter det har vi ikke veid. Skulle bli kalt inn til HS for veiing neste uke, men purret før i dag da jeg ikke har hørt noe.

Hun mente dog det ikke var noe problem da han ikke var langt unna fødselsvekt. Men hans væremåte har endret seg drastisk etter at hun var her. Nå er det konstant hyling og kun avslappet på brystet. Det er jo helt texas og veldig slitsomt for meg.

Er villig til å prøve det meste for å fikse dette :nailbiting:

(Han blir 3 uker på søndag.)

Back
Topp