Hvor mye penger bruker man på første barnet

Det kommer jo ann på vil jeg si. Skal du kjøpe alt nytt. Pusse opp masse. Eller skal du kjøpe brukt/ arve. Og bare skaffe det mest nødvendige.

Til første arvet jeg baby bilstol, og en del klær. Kjøpte kombi vogn som var på vei ut av markedet til 2990,- stellebord på IKEA til ca 300,- med stellematten og oppussingen besto av et rimelig gulv og maling på tilbud. Vuggen laget oldefar til mormor var baby. Kjøpte bedside crib til nr 2 da det var lite praktisk å måtte ut av sengen midt på natten. Så totalt har jeg vell brukt ca 8000,- på utstyr og nødvendig utstyr til baby. Hadde jeg ikke arvet vil jeg tro det hadde kommet på 10000,-

Altfor mye [emoji23][emoji28] Til første var det ikke så mange jeg kunne arve av, og det var heller ikke blitt såpass trendy og enkelt å kjøpe ting brukt. Kjøpte alt nytt den gangen (9 år siden), og det ble dyrt [emoji28]

Andremann kom såpass lenge etter at vi kun hadde sprinkelseng igjen fra de eldste (sambo og jeg har ett barn hver fra før), så trengte en del utstyr da også. Men da arvet vi masse, og kjøpte blant annet litt møbler til rommet hans brukt. Så kvittet vi oss med alt, og må igjen skaffe det meste (bortsett fra klær) til de to tvillingene vi venter - og det ser ut til å bli ganske dyrt med to på en gang [emoji28]

Vanskelig å si hva man bruker. Det er jo MYE utstyr man KAN ha, men det er jo ikke alt man faktisk trenger. En god del er jo ting man bare har lyst på, men som ikke er nødvendig.

Kjøpte ny emmaljunga vogn til 10 000,-, nytt bilsete, etterhvert ny bilstol og en brukt. Fikk faktisk brukt seng og pose til vogna. Kjøpte ny bilstolpose. Brystpumpe kjøpte jeg også ny. Etterhvert kjøpte jeg yoyo trille ny. Og så kjøpte jeg en til emmaljunga brukt til bhg vogn. Vugge fikk vi av foreldrene mine [emoji4] babynest fikk vi også. Det eneste jeg har kjøpt denne gangen er bedside crib, ellers har jeg alt fra storebror [emoji4]

Kjøpte det meste nytt til lillegutten min skulle komne i januar i år, så her har vi mye dersom det blir gutt hvertfall! Eneste er at vi trenger en til sprinkelseng og søskenvogn og div. Til førstemann brukte jeg vell opp mot 18.000, det var da seng, vogn, stellebord, vippestol, klær, babygym, ammepute osv. Arvet mye klær fra hans min stefars barnebarn etter størrelse 62. Nå har vi jo det meste stående enda, men hadde ikke tenkt å bli gravid så fort å solgte unna vippestol, babygym osv i vår. Så må vell kjøpe inn nytt. Regner ikke med jeg blir å bruke fult så mye denne gangen da! Skal prøve å få kjøpt brukt så ikke økonomien stuper helt for en periode :rolleyes:

Til nr 1 var vi veldig heldig og fikk ny vogn av besteforeldrene til ca 11000(fikk 8500 for å selge brukt i 2år),stellebord 500,-,klær ca1000,-,dyner,sengetøy,håndkle,gulpeklut ca 1000,-,seng med madrass,fikk vi også i gave ca 1500,-,babynest 300,-,bilstol 400,-,bæresele ca 1000,brystpumpe ca 1000,- og brukte sikkert litt mer på annet småutstyr vi følte var nødvendig..så ble en del penger..men nå har vi nesten alt vi trenger til nr 2,kjøper ny billigere vogn og annet vi mangler og ønsker som f.eks vippestol,vugge kjøper vi nok brukt denne gsngen..ellers kjøper vi klær osv på salg og selvom vi får jente denne gangen får hun bruke blå vinterdress og ull osv

Lite tips til alt man ønsker seg som kanskje ikke er nødvendig,er å ønske seg til navnefest/dåp,julegave osv...og heller kjøpe alt nødvendige og heller se litt an hva man trenger underveis...angrer på jeg kjøpte dyr brystpumpe jeg nesten ikke brukte som nå er ødelagt etter utlån..hehe!er en del man kan vente noen mnd med også vente på gode tilbud:)

Lite tips til alt man ønsker seg som kanskje ikke er nødvendig,er å ønske seg til navnefest/dåp,julegave osv...og heller kjøpe alt nødvendige og heller se litt an hva man trenger underveis...angrer på jeg kjøpte dyr brystpumpe jeg nesten ikke brukte som nå er ødelagt etter utlån..hehe!er en del man kan vente noen mnd med også vente på gode tilbud:)
Dette har jeg tenkt på i det siste og. Mye er strøket fra handlelista, vi må jo finne ut om vi føler behovet først :)
Fokuserer heller mest på det som trengs den første mnd, så er det bare å kjøpe det man ser man trenger :)

Brukte ikke så mye før førstemann kom for 4 år siden. For meg gikk det sport i å bruke minst mulig (hadde endel rundt meg som kastet 1000-lapper ut vinduet). Tror vi endte på kanskje rundt 6000kr hvorav 2000kr var stellevesken til mor i skinn

Vi arvet:
Sprinkelseng
Klær
Dyne / sengetøy

Vi lånte
Vippestol
Brystpumpe
Babybjørn bæresele
Vognpose

Kjøpte brukt:
Noe klær
Vogner (2 stk - 1 til hytten og en til byn/leiligheten)
Bilsete
Stellematte
Stokke flexibad

Kjøpte nytt:
Madrass til sprinkelseng
Sprinkelbeskytter
Stellebord fra IKEA (billigste)
Ergobaby bæresele (siden jeg ikke likte babybjørn som vi fikk låne
Mor spanderte på seg selv grisedyr skinn-stelleveske.... godt det kommer en baby til nå så jeg kan forsvare det ene eskapaden av et kjøp ;-)

Nr to er ventet om 5-6 uker, vi vet ikke kjønnet og det eneste jeg har kjøpt er babybag til vognen via Finn.no. Har arvet bittelitt tøy, arvet "ny" stellematte. Ellers skal jeg fikse bilsete, og noe miniklær til før poden kommer ut. Resten tar vi på sikt - arvet så mye klær og slikt sist så håper jeg fortsatt har like mye gullhår i rompa denne gangen

Kommer sikkert på rundt 50 000[emoji85] Men her kommer det jo to på en gang så må ha dobbelt av det meste. Prøver å passe på når det er rabatter på ting og ikke kjøpe masse unødvendig. Foreløpig har det gått ganske greit. Mulig det tar mer av etterhvert[emoji51]

Jeg tror vi også lander på rundt 40' - har valgt dyr vogn, bilstol og div tilbehør. Har ikke handlet mye enda, men bestemt hva vi skal ha. Har ikke satt opp noe budsjett - kjøper det vi har lyst på, har kjøpt brukt seng men skal kjøpe ny madrass og får låne endel av venninner.

Sniker fra desember.

Det kommer helt an på hva du gjør det til :) Kjøper man mye brukt og/eller arver og venter med å kjøpe inn alt man ikke MÅ ha trenger det ikke å bli så dyrt. Vi har kjøpt heller litt for mye enn litt for lite og nytt av alt, og "brukt" (fått sponset endel av kommende besteforeldre) godt over 30 000,-. Jeg har ikke finregnet, det er sikkert mer og. I tillegg til ny bil til 400 000,-. Og vi har faktisk kjøpt alt på en eller annen form for salg (med unntak av vogn) :wideyed:

Vi fikk 6000,- av mine foreldre, og 6000 av svigers som vi brukte på vogn, seng og stellebord, ellers kjøpte vi bæresele, vugge, lekematte, lekegrind, klær såklart(fikk masse gaver også), bilstol og base, vognpose, vippestol, og alt annet tilbehør som vogndyne og sengdyne, sengetrekk, laken, gulpekluter, vaskekluter, pledd/tepper, bamser, og så mye mer[emoji28] Så man kan trygt si at det fort forsvinner ut noen 10.000 når alt regnes sammen, det som er lurt er jo å gjerne kjøpe litt nøytralt. Hvertfall sånn som vippestol, lekematte, vognpose og disse tingene som da gjerne kan brukes om igjen til en nr 2. Det gjorde ikke vi[emoji85] men her blir det jente igjen[emoji175] så her spares det mye denne gang siden vi har det meste fra nr 1[emoji4]

Back
Topp