Hvor mye mme spiser ditt barn?

Plutti89

Plutti89
Og i forhold til alder?
Min lille jente spiser rundt 60 ml, men da vil hun ha mat igjen etter bare ett par timer..
Hun er snart 4 uker.. Er det for lite i hvert måltid?
Hun sover dårlig på natta også... Mye urolig.. Skal vi kanskje gi henne mer?

Blir flasken tom når du gir henne 60ml? Du kan jo se hva som skjer hvis du tilbyr mer. Tror vi ga rundt 70-80 ml da lillemor var 4 uker men det var morsmelk da...
Nå gir vi 100-105ml mm og hun er 6,5 uke. Prøvde mer og hun tok det hun fikk men gulpet masse etterpå.

Her lager jeg 120ml til hvert måltid. Noen ganger drikker hun 60-70, men som oftest drikker hun ca 100-110ml.
Når hun drikker lite er hun sulten igjen etter to timer, når hun drikker 100 er hun sulten etter 3-4 timer.
Om natta sover hun 5-8 timer av seg selv. Da drikker hun alt.
Hun er 5 uker og 3 dager idag :) Her blir hun urolig hvis jeg legger henne ned før hun har fått rapet skikkelig, eller hvis hun ligger og skal gulpe om litt. Så jeg sitter tilbakelendt i sofaen med henne i sikkert 10 min. Da får hun rapet, kanskje gulpet litt og så sovner hun så da er det bare å legge henne i senga igjen :)

Har nå økt til 90 ml, men det blir mye gulping av det.. Vekker dere di små for å gi mat på dagen? Eller lar dere dem sove til de selv sier fra når de vil ha mat?
Vekte min jente ista for å gi henne mat, var da 3,5 time siden hun fikk mat sist, hun sPiste da 60 ml, men like etterpå spydde hun opp MYE...

Her er han nå 6 uker, og spiser ca 100-170 pr måltid, kommer litt an på.
Blir ikke vekket. Lagt på seg 1800 gram fra fødsel til 6 ukers kontrollen så får nok mat :P
Vi gir til han ikke vil ha mer, men passer på så det ikke blir "sutting", for da blir det bare gulping av det. :) Da spiser han for kosen, så da får han heller smokke.

Har nå økt til 90 ml, men det blir mye gulping av det.. Vekker dere di små for å gi mat på dagen? Eller lar dere dem sove til de selv sier fra når de vil ha mat?
Vekte min jente ista for å gi henne mat, var da 3,5 time siden hun fikk mat sist, hun sPiste da 60 ml, men like etterpå spydde hun opp MYE...

Vi vekker ikke nei :) Aldri gjort.

Ok :) tenker jeg ikke heller gidder å vekke da. Hun er veldig klar på det når hun vil ha mt uansett :) å da må det helst skje med en gang hun åpner munnen hun våknet 2 timer senere isted og fikk mat da når hun bad om det.

Og grunnen på hvorfor jeg lurte på det med vekkingen på dagtid var fordi når jeg var på sykehuset sa de at hun skulle ha mat hver 3-4 time, å at hvis hun ikke var våken selv så måtte vi vekke henne...

Og grunnen på hvorfor jeg lurte på det med vekkingen på dagtid var fordi når jeg var på sykehuset sa de at hun skulle ha mat hver 3-4 time, å at hvis hun ikke var våken selv så måtte vi vekke henne...

Det fikk vi også beskjed om, men det er nok bare i begynnelsen når de er så sløve etter fødselen. Etterhvert blir de mer selvregulerende. Men det finnes jo de babyene som alltid må bli vekket. Jeg var slik. Sov hele tiden. Måtte vekke meg midt i måltidet fordi jeg sovnet. Så min mor byttet bleie på meg midt i måltidet så jeg skulle gidde å spise litt mer. :P

Ok. Ja på natten våkner hun etter 4-5. Timer og vil ha mat så tenker at det kan nå ikke være så farlig om hun sover så lenge på dagtid også

På pakken står det hva som er anbefalt mengde til alder. Mener å huske det står 120 ml på 1-2 mnd og 90 før det på nan sin pakke , men sjekk selv for mulig jeg husker litt feil

Min sønn er 1 mnd og 11 dager, han spiser fra 80 til 140 ml, men gjennomsnittlig 100-120 :-) vurderer å blande mer enn 135 ml på natta nå, for kan sove litt lengre da og blir mer sulten :-)

Vi gir 120 ml per måltide, fra i kveld av økt til 150 ml til kveldsmat. Gir 6 måltider per døgn. Lille er 6 uker og 2 dager og veier 4 kg :-)

Back
Topp