Hvor mye mme? Baby 11 mnd

Dinobambino

Flørter med forumet
Min lille skatt eeeelsker melk, og jeg har redusert ammingen til kun kveld/natt/morgen, slik at han får mme på dagtid.

Han spiser stort sett alt han får servert, men det blir for det meste grønnsaker, litt fisk, litt brød, litt egg, havregrøt og litt frukt.

Så til spørsmålet mitt:
Hvor mye mme bør man egentlig servere? Og bør de få det i flaske, kopp eller tutekopp..?

Han sier som regel ja takk til både flaske og mat, men velger vel egentlig melken fremfor maten hvis han er sulten. Vil tro han drikker rundt 600-700 ml mme om dagen, i tillegg til amming fra 19:00 og en del om natten.

Vil jo ikke overfôre gutten heller:rolleyes:

Til maten drikker han vann fra kopp, men melken vil han bare ha i flaske. Mistenker at det kanskje er mer for "kos" enn det at han er sulten. Hvordan er det egentlig vanlig å servere mme til en på 11 måneder? De fleste bruker vel flaske, eller er det noen som har kuttet ut flasken nå og kun gir mme fra kopp og tutekopp? Og gir dere før måltid eller til måltid? Dersom jeg forsøker å gi melk i flaske til måltid, drikker han seg jo "mett" på melken før han er interessert i maten:dummy:

Ser det anbefales vanlig kosthold allerede fra 12 måneder, og da må vi få opp farten om vi skal kutte ned på all melken:wideyed: På en annen side føler jeg likevel at han fremdeles er en liten baby, og det virker litt fjernt at gan skal spise mest vanlig mat allerede om noen få uker..?
 
Bare ett tips: Ikke kutt ned på ammingen om det ikke er ett ønske fra deg. WHO anbefaler til ialf to år

kuttet ned på dag-ammingen fordi vi gjerne vil ha et barn til om ikke så lang tid. Har ikke sjans til å kutte natt-ammingen, for det er det eneste som roer lille om natten. Derfor byttet vi til mme på dagtid for å forhåpentligvis få tilbake mensen snart..

Vet det er nattammingen som ofte gjør at mensen ikke kommer, men ettersom vi ikke har mulighet til å kutte om natten hadde jeg håpet 12 timer uten amming på dagtid kanskje utgjorde det samme :angelic:

Amming vil jeg holde på med så lenge han er interessert. Gjerne 2 år! :Heartred
 
Vi ga mme på flaske til 12 mnd. Ca. samme mengde. Så reduserte vi mengden og byttet gradvis til vanlig kumelk etter fylte ett år. Ble veldig mye «mat» ila. dagen om vi skulle fortsatt med samme mengde mme. Det er jo et komplett måltid per flaske. Melken var for kosens skyld etterhvert og ikke næring så da fant vi ut at vi kunne bytte til noe som var litt mindre stress å lage og som ikke var like kaloririkt. Slanket ikke gutten vår altså, ikke misforstå! Men vi hadde en skikkelig godklump som ikke trengte så mye ekstra ;)

Han er 2 år og 2 mnd og får fortsatt 100 ML melk i flaske på kvelden før tannpuss :)

Hadde ikke stresset med å bytte til kopp, men kanskje gradvis redusere mengden mme etter fylte ett år uavhengig av hvordan det gis? Melk på flaske kan fortsatt være kos, men trenger kanskje ikke like mye. For oss begrenset det seg helt av seg selv, faktisk :) ble upraktisk med mme i barnehagen og da vi kuttet til 1 dupp forsvant plutselig 1 melkeflaske også. Plutselig spiste han mer mat ;)
 
Begge mine fikk kveldsflaske til ca 2-2,5 år tror jeg.
Amming stoppet på 10 mnd med eldste som ikke gadd mer en morgen jeg hadde lite melk fordi jeg hadde glemt å drikke nok vann.
Yngste ammet i 1,5 år, men jeg mistet melken til slutt.
Kveldsflaske med enten mme/velling/kumelk var fint fordi de sovnet lettere da :)
 
Back
Topp