Hvor mye melk?

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Er det noen retningslinjer for hvor mye kumelk en 2-åring bør få i seg?
Vi har nylig slutta med pupp, så nå går det mye i melk på flaske for å kompensere.

Men usikker på om det er bra å få i seg så mye kumelk?

Tenker å vanne det ut mer og mer for å så gå over til bare vann.

Trodde ikke det skulle være noe problem med kumelk når de er så store. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg:)

Trodde ikke det skulle være noe problem med kumelk når de er så store. Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg:)
Jeg tenkte mest på mengden. Usikker på om det er bra for magen med store mengder kumelk.

Ikke hørt noe. Vet at 1 åringer maks skal ha 5 dl så må tåle mer enn det

Inntil 5 dl inkludert det barnet spiser av yoghurt. Det gjelder alle barn, også de som er større. :)

Max 5 dl ink melk i mat og yoghurt.
2 små glass om dagen er en grei regel.

Her går det i mengder med melk!
Spiser omtrent bare yoghurt eller havregryn med melk...og rent smør!

Aldri tenkt over mengden.

For mye melk både fortrenger plassen i magen og reduserer opptak av næring, så de bør ikke drikke uante mengder. Ikke hovedsakelig pga magen, men at de må få i seg andre ting også.

Halvliter for dagen er nok fornuftig ja

Det barn får i seg bør man være bevisst på. :)

Det er ikke dødelig eller på noe som helst vis farlig. Jeg er heldigvis ikke hysterisk.

(Når det gjelder melk altså, men skal litt til å komme opp i 3.5 liter).

Last edited:
Det er ikke dødelig eller på noe som helst vis farlig. Jeg er heldigvis ikke hysterisk.

(Når det gjelder melk altså, men skal litt til å komme opp i 3.5 liter).
Kalsium hemmer opptak av jern så neida skal mye til for at melk i seg selv er farlig, men ville undersøkt jern verdier osv.
Her er vi veldig bevisst på å holde oss unna kalsium kilder når vi skal spise jernrik mat, men tar heller c vitamin kilder ved siden av som fremmer opptak av jern

For mye melk både fortrenger plassen i magen og reduserer opptak av næring, så de bør ikke drikke uante mengder. Ikke hovedsakelig pga magen, men at de må få i seg andre ting også.

Halvliter for dagen er nok fornuftig ja
Jepp:)
I tillegg til at det gjør at det tar opp plass for annen mat med andre næringsstoffer, så forhindrer melk opptaket av jern.

Back
Topp