Hvor mye melk...?

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Jeg lurer på hva som er normal mengde melk for småttisene. Nå har jeg håndmelket ut 250 ml. Stoppa da jeg hadde fylt to flasker, men kunne sikkert fortsatt til 300 om jeg hadde orket. Jeg syntes det virker så utrulig mye!! Hvordan kan all den melka få plass i den lille magen? Lillegutt er seks uker nå på tirsdag. Han gulper nesten ikke i det hele tatt, og har ikke vondt i magen heller. Han legger godt på seg også, sier de på helsestasjonen. Tydeligvis trenger han så mye melk, men er det vanlig?

Jeg har ingen anelse om hva som er "standard".

Hvor lenge siden var det du ammet?

Supert å ha nok melk da ;)

Jeg har ett par kvelder prøvd den elektriske pumpa, men får ikke ut mer enn 70 ml, og da er det 2 eller 3 timer siden lillemann fikk mat sist. Føler den elektriske pumpa er mye mer ineffektiv enn den manuelle jeg brukte sist - eller så har jeg bare myyye mindre melk denne gangen. Men lillemannen her sover godt på natta - bare våken en gang - så tenker jo at han får i seg nok.. men blir usikker når du får ut så mye da!

Jeg lurer på hva som er normal mengde melk for småttisene. Nå har jeg håndmelket ut 250 ml. Stoppa da jeg hadde fylt to flasker, men kunne sikkert fortsatt til 300 om jeg hadde orket. Jeg syntes det virker så utrulig mye!! Hvordan kan all den melka få plass i den lille magen? Lillegutt er seks uker nå på tirsdag. Han gulper nesten ikke i det hele tatt, og har ikke vondt i magen heller. Han legger godt på seg også, sier de på helsestasjonen. Tydeligvis trenger han så mye melk, men er det vanlig?

Her får jeg også ut 250-300 av høyre pupp, litt mindre av venstre.
Min gutt gulper mye, veldig mye,men legger heldigvis godt på seg.
Aner ikke hva som er normalt,
men hadde det likt sist.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det er nok ganske mye. Tommelfingerregelen er at de skal ha i seg ca. 15% av kroppsvekten sin hvert døgn. Altså - veier de 5 kg, tilsvarer det 750 ml. Spiser de f.eks. 8 ganger i døgnet blir det ca. 100 ml til hvert måltid. Selvfølgelig spiser noen mindre og mange endel mer også så man skal ikke henge seg opp i tallene, men det er en grei mal.

Når det er sagt - så lenge du ikke plages av melka eller lillegutt plages av mye melk (altså spiser rolig og godt, mett lenge hver gang, lite gulp eller magevondt) så gjør det ingenting å ha mye melk :) Jeg hadde altfor mye melk sist og kunne glatt pumpe ut 300 ml fra begge puppene i en økt, men jeg slet fælt med spreng, lekking, tette melkeganger og stadig begynnende brystbetennelse, så jeg måtte jobbe ned produksjonen for min egen del selv om ikke storebror var plaget med det. Men det finnes da en del som sitter og pumper ut jevnt hele veien og donerer til sykehuset og regner med de ikke hadde gjort det om det hadde vært problematisk :)

Her får jeg også ut 250-300 av høyre pupp, litt mindre av venstre.
Min gutt gulper mye, veldig mye,men legger heldigvis godt på seg.
Aner ikke hva som er normalt,
men hadde det likt sist.

300 ml av én pupp?? Det er mye :)

Han spiste ikke opp alt da jeg gav han. Spiste kanskje 140, men kom på at jeg må få nye flasketuter. Kanskje han ville spist mer om det kom mer ut.. har kjøpt nye i størrelse to i dag, så det blir spennende å se:) melka burde jo ha regulert seg nå. Har lite melkespreng og han spiser puppene myke, men de kan lekke litt, særlig på natta. Vet at mange har mindre melk om kvelden, men det stemmer ikke for meg. Her er det mye på kvelden. Grunnen til at jeg melker ut om kvelden er at han får mat kl syv, og våkner ikke for å få mer før rundt kl ett. Da kan det bli litt mye melk i puppene, og de lekker gjerne også:/

[qte="OptimistHoppa, post: 17518950, member: 49941"]Det er nok ganske mye. Tommelfingerregelen er at de skal ha i seg ca. 15% av kroppsvekten sin hvert døgn. Altså - veier de 5 kg, tilsvarer det 750 ml. Spiser de f.eks. 8 ganger i døgnet blir det ca. 100 ml til hvert måltid. Selvfølgelig spiser noen mindre og mange endel mer også så man skal ikke henge seg opp i tallene, men det er en grei mal.

Når det er sagt - så lenge du ikke plages av melka eller lillegutt plages av mye melk (altså spiser rolig og godt, mett lenge hver gang, lite gulp eller magevondt) så gjør det ingenting å ha mye melk :) Jeg hadde altfor mye melk sist og kunne glatt pumpe ut 300 ml fra begge puppene i en økt, men jeg slet fælt med spreng, lekking, tette melkeganger og stadig begynnende brystbetennelse, så jeg måtte jobbe ned produksjonen for min egen del selv om ikke storebror var plaget med det. Men det finnes da en del som sitter og pumper ut jevnt hele veien og donerer til sykehuset og regner med de ikke hadde gjort det om det hadde vært problematisk :)[/quote]
I kv
Det er nok ganske mye. Tommelfingerregelen er at de skal ha i seg ca. 15% av kroppsvekten sin hvert døgn. Altså - veier de 5 kg, tilsvarer det 750 ml. Spiser de f.eks. 8 ganger i døgnet blir det ca. 100 ml til hvert måltid. Selvfølgelig spiser noen mindre og mange endel mer også så man skal ikke henge seg opp i tallene, men det er en grei mal.

Når det er sagt - så lenge du ikke plages av melka eller lillegutt plages av mye melk (altså spiser rolig og godt, mett lenge hver gang, lite gulp eller magevondt) så gjør det ingenting å ha mye melk :) Jeg hadde altfor mye melk sist og kunne glatt pumpe ut 300 ml fra begge puppene i en økt, men jeg slet fælt med spreng, lekking, tette melkeganger og stadig begynnende brystbetennelse, så jeg måtte jobbe ned produksjonen for min egen del selv om ikke storebror var plaget med det. Men det finnes da en del som sitter og pumper ut jevnt hele veien og donerer til sykehuset og regner med de ikke hadde gjort det om det hadde vært problematisk :)
Nå gav jeg han med nye flasketuter i str 2, og da spiste han 185 ml til ett nattmåltid. Han veide 5060 gram på kontrollen i dag, så er nok en storspiser da, hvis en gårut fra den beregningen din :p

Når vesla får pumpet melk på flaske er hun som regel fornøyd etter 140-160 ml. Tror kanskje det avhenger litt av hvor "fet" melk man har forhold til hvor mye de må ha for å bli mette.

Måtte håndmelke i dag da frøkna sov etter frisørtimen min. Tømte den venstre som ga 70 ml, og fikk vel ut 65 på høyre, og det lettet kun på trykket :p Har mye mer på høyre fra før, så regner med hun må få neste måltid på den for å få tømt den skikkelig. Hun fikk mme når jeg var borte og hun fordelte 180 ml på to måltider :)

[Nå gav jeg han med nye flasketuter i str 2, og da spiste han 185 ml til ett nattmåltid. Han veide 5060 gram på kontrollen i dag, så er nok en storspiser da, hvis en gårut fra den beregningen din :p

Hehe, det kan hende! Så da trenger du sikkert all melka til ham også ;) Leser på FB og andre steder at mange bebiser legger på seg atskillig mye mer enn de 200 grammene HS vil de skal legge på seg i uka så da spiser nok mange mye mer enn de 15% også ;) Det med 15% er forresten et tall de opererer med både på sykehus og helsestasjoner, men er nok heller bare et minstemål på hva de bør ha i seg enn et maksmål :)

Måtte håndmelke i dag da frøkna sov etter frisørtimen min. Tømte den venstre som ga 70 ml, og fikk vel ut 65 på høyre, og det lettet kun på trykket :p Har mye mer på høyre fra før, så regner med hun må få neste måltid på den for å få tømt den skikkelig. Hun fikk mme når jeg var borte og hun fordelte 180 ml på to måltider :)

Hvordan håndmelker dere uten at det blir et fæla søl?:P
Spruten står jo til alle kanter, og noe bare renner nedover puppen her.. hadde aldri klart å samle det opp:P Melker rett i et tørkle jeg..

Hvordan håndmelker dere uten at det blir et fæla søl?:P
Spruten står jo til alle kanter, og noe bare renner nedover puppen her.. hadde aldri klart å samle det opp:P Melker rett i et tørkle jeg..
Melker det ut i ei flaske, men ja det blir mye søl :p Sitter med et håndkle i fanget for å fange opp noe av sølet ;) Har håndmelka kun 3 ganger pga at det blir søl, så blir kun om jeg får skikkelig spreng.

Jeg står som regel bøyd over vasken med gulpeklut under. Men så har jeg aldri håndmelket ut annet for å lette sprenget heller da. Skal jeg ha mer og samle det opp bruker jeg pumpe uansett :)

Jeg setter flaska mellom knærne og kroker meg sammen over den. Ser ut som en idiot, og gris blir det også :p Har hatt veldig såre brystvorter som endelig begynner å bli bedre. Er den eneste grunnen til at jeg orker. Det går like fort som med pumpe da, men mye mer søl. Bruker kanskje ti min, et kvarter på 250 ml.

Herlighet så mye melk dere har da! Klarer ikke pumpe/melke mer enn 120 ml til sammen etter 3-4 timer! Men jenta er fornøyd da, kun siste mating før natta vi må til med flaske

Får også ut ca 100ml etter 3-4timer, skulle gjerne kunne pumpe litt så det gikk ann å komme seg ut etterhvert, men ser visst ikke slik ut foreløpig :-P

Så lenge de er fornøyde og vokser trenger de kanskje ikke like mye melk da:) som folk ellers, noen kan spise mye uten å legge på seg, mens andre spiser mindre og holder samme vekt :) jeg har hørt at 50% av melka er tilvake en time etter amming, og at det er det beste tidspunktet for å pumpe, hvis en vil "legge til side" melk til seinere.

Barnet er mye bedre til å få ut melk enn en pumpe. Så selv om dere bare får ut litt med pumpe kan ungen spise store mengder. Det finner dere bare ut om dere veier før og etter amming. Så beste indikator på om det er nok melk, er om barnet går opp i vekt.

Min spiste 190 ml jeg hadde melket ut på flaske, men var ikke fornøyd og spiste mye fra en pupp etterpå. Spiste nok minst 250 ml til det måltidet alene... ikke noe gulp heller.

Back
Topp