Hvor mye melk skal en unge på 15 mnd ha?

KristineBirgitte

Forumet er livet
Vet at de ikke skal ha mer enn en halv liter melk om dagen, småttisene, men er det noe sånn at de BURDE få så så mye? Nora (vi alle her, egentlig) drikker nesten ikke melk. Vann, juice, saft (jada, jeg vet det) og slikt, men hun er ikke glad i melk. Hun drikker feks mye mer til måltider hvis jeg gir henne en kopp vann enn en kopp melk, så da gir vi henne jo andre ting i stedet.. på en "bra" dag drikker hun kanskje 1-2 dl melk, noen dager ikke en dråpe. Burde jeg dytte på for å få i henne melk?

Forøvrig spiser hun VELDIG variert og godt til vanlig, så jeg er ikke akkurat bekymret ifht til næringsstoffer, jeg bare kom på det [:)]

sålenge hun får i seg de samme næringsstoffene gjennom annen mat trenger hun strengt tatt ikke melk i det hele tatt [:)]

Tror ikke du trenger å bekymre deg.
Jeg har en gutt på 5 som har hatt melkeallergi siden han var ett.
Han likte ikke erstatningene og er nå ikke vandt med melk, selvom han tåler den laktosefrie nå, så vil han ikke ha det så ofte.
Han drikker nesten bare vann, men får i seg det han trenger av melk igjenom maten[:)]

ORIGINAL: Tøsa FTW

Spørsmålet er: får hun i seg nok kalsium?

Du kan jo feks legge inn maten hun spiser på diett.no.
Der får du en oversikt over alle næringsstoffene, og om de er innenfor anbefalt daglig inntak.

Er det anbefalte daglige inntaket av feks kalsium det samme for en så liten en som for en voksen, vet du det?

Melk er for kuer..!

Ta opp med helsesøster eller legen i forhold til kalsium, men ellers er det på ingen måte tvingende nødvendig og drikke melk..

om hun mangler kalsium,gi tilskudd evt havremelk,soyamelk etc.,..

melk som drikke er ikke en nødvendig del av kostholdet,så lenge man har andre kilder til kalsium

Back
Topp