Hvor mye mat til 6 mndr gammel baby?

Guest
Hei !
Har en gutt på 6 mnd. Lurer på hvordan en typisk dag bør se ut i forhold til mat?

Nå får han 170 ml mme når han våkner+ tran, og da går det 1 time også sover han igjen ca 2 timer til.

Så får han fruktmos og 160 ml MME da er han våken ca 1 1/2 - 2 timer før han sover 1 times tid

Så får han grønnsaksmos/ middagsmos og litt vann ( Trener på å drikke vann). Kanskje litt fruktmos til dessert (kommer ann på hvor mye av middagen han vil ha). Har akkurat begynt å introdusere middag men han spiser ikke så mye. Kanskje 2 SS. Da er han våken et par timer til før han sover en times tid.

Så får han hirsegrøt basert på 100 ml MME og får flaske med ca 70 ml MME til

Noen gangen får han en siste flaske på 170 ml før han legger seg .

Hvordan ser dette ut? Blir så usikker og redd for at han ikke skal få i seg nok.
Vil legge til at jeg lager det meste av maten selv fra bunnen av (ikke grøt) og at sønnen min er en blid og glad unge som sover natta igjennom ( ca 12 timer i strekk)
 
Tror du skal være tilfreds med denne mengden. å når han blir urolig øker du bare litt på mengden :)
 
Må legge til at Helsesøster synes han var litt for rund ved 5 mndr kontrollen. Da veide han 8400 og var 69 cm lang, men det er jo klart at nå spiser han jo endel annerledes..
 
Hei!
 Jeg synes du har fått til en god struktur på døgnet for din lille sønn. Du har introdusert både grøt og middag. Flott at du lager mye av maten selv og dermed bruker friske råvarer. Så lenge han er fornøyd, blid og legger godt på seg, og i tillegg har gode soveøkter, skulle det ikke være nødvendig å gi ham flere måltider. Etterhvert som han blir mer fysisk aktiv og bruker mer og mer energi, vil han nok ha behov for et grøtmåltid til om morgenen, og kanskje ett- to mellommåltider med litt frukt. Små barn har behov for hyppige måltider, og det vanlige er at de trenger 4- 6 måltider pr. dag inkl. mellommåltider.Det er veldig kjekt å høre at gutten din koser seg med maten og er så blid og fornøyd. Dere går sammen inn i en spennende tid hvor han vil utvikle seg på mange felt. Lykke til! Hilsen Elin
 
Back
Topp