hvor mye liv..?

Tananka

Glad i forumet
var på svangerskaps kontroll på tirsdag. Var akkurat 25 uker da. Symfysemål ble tatt for første gang... De lå på 20 cm, helt nederst på det som sies som "normalt". Så spurte han om jeg hadde hatt lave mål sist graviditet også, men da lå jeg veldig midt på normalen. Vi skulle vente til neste kontroll for å se om målene var lave da også, mtp lite fostervann..

Så spurte han om jeg kjenner en del liv og det gjør jeg jo..

Men så sitter jeg på google da.. og søker på lite fostervann. Et av tegnene kan være lite bevegelser. Jeg kjenner bevegelser flere ganger daglig men er ikke mye, ikke store bevegelser liksom. Så klarer jeg ikke å huske hvor kraftig bevegelsene var på denne tiden sist jeg var gravid. Husker jeg kunne se fothelen utenfra dro seg langs magen, men husker ikke når. 

Klarer dere å beskrive hvordan bevegelsene er nå..? Litt småbekymra for at jeg kanskje kjenner mindre enn det jeg bør.. Google setter jo gridler i hodet! 

Rett før jeg ringte privat jordmor for å bestille time til sjekk og UL! 

Hei! Varierer egentlig hvordan bevegelsene i magen er...Mange ganger i løpet av dagen kjenner jeg bare smådult, mens jeg noen ganger kjenner ordentlig spark med mer kraft i..Den ene dagen er det mer av de små bevegelsene, mens den andre er det flest av de kraftige sparkene. Veldig opp og ned med andre ord..Men, jeg kjenner liv flere ganger om dagen.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke sammenlignet så voldsomt mye fra forrige svangerskap, da to svangerskap kan utarte seg veldig forskjellig. Men, er du bekymret så kanskje du kunne fått en ekstra UL? Er vel slik de undersøker mengde fostervann..

Ei venninne av meg hadde for lite fostervann i hennes svangerskap, og grunnen til at det ble oppdaget var at hun kjente mindre liv sammenlignet med det hun hadde gjort i tiden før. Hun dro opp til føden og fikk CTG reg. og UL. Dette var riktignok helt på slutten av svangerskapet, så hun ble satt i gang.

jeg kan jo si jeg kjenner det noen ganger daglig, spesielt etter jeg har spist, og når jeg setter meg ned og slapper av, veldig mye på kvelden. jeg kan ikke se fothælen eller noe utenpå, kan se svakt at hun sparker av og til.

Varierer veldig her og. Kjenner bevegelse flere ganger om dagen. Små bevegelser og kraftige spark. Jeg kan se magen røre på seg flere ganger om dagen. 

Jeg hadde et par rolige dager forrige uke, og da ble jeg litt bekymret. Men så tok det seg kraftig opp lørdag ettermiddag. Nevnte det for jordmor i dag, og hun sa at mest sannsynlig så hadde hun de dagene ligget med ryggen ut og ben og armer inn, og da kjenner vi ikke like mye.

Jeg fikk tatt første symfysemål i uke 17-18 ca, og lå da på midtstreken. Når de målte igjen 6 uker senere, så lå jeg helt på toppen av normalområdet. Så det kan jo sprette opp til neste gang. Men hvis du er bekymret så kan du jo kontakte jordmor og be om en sjekk. Er det for lite fostervann så bør det jo kanskje følges med på?

med jenta mi så kjente eg ikke så mye når eg var så langt på veg...og det med fotmønster e mer når en er litt mer på vei... det med symfysen så e det jo mange så bære langt inne eller nede...trenge ikke være noe med vannet..kan være liten baby..trenge jo ikke være noe alvorlig. 

Jeg er 26+5 uker på vei og kjenner ikke veeeldig mye bevegelser egentlig.. Kjenner noen ganger om dagen at det er bevegelser der inne. Av og til kommer det noen dunk, akkurat som om han tar salto eller noe. Men det er sjelden jeg kjenner kraftige bevegelser. 

Jeg har party i magen min på syvende uke her, nesten så det er unormalt mye aktivitet ;p Tidlig på morgenen (begynner når jeg sitter på banen på vei til jobb, da er kl halv syv ca) er det små, rolige bevegelser, mens de litt mer kraftige sparkene ikke kommer før slutten av arbeidsdagen eller når jeg er kommet hjem.

Jeg er 28 uker i dag og venter nr.3. Jeg kjenner masse liv, spesielt siden uke 20. Merker mer søvnmønster nå, veldig aktiv når jeg er i ro.
Er du bekymra så ring føden, fortell på tlf hva som bekymrer deg. det gjør godt å snakke med noen profesjonelle.....

dere er gode! 

tankene har roet seg mer di siste dagene. Bevegelsene har (typisk nok) tatt seg opp! Så det er jeg kjempe glad for! Var nok den lille tutta som sparka mer innover i en periode  

Jeg mistenker at jeg bærer babyen veldig langt nede. Etter forrige fødsel hadde jeg skjedevegger og livmor som sank ned. Er vel kanskje derfor målene er litt lave. Ikke mange ukene til neste kontroll - spent på å se hvor mye de har tatt seg opp da. Så lenge sparkene fortsetter så holder jeg med rolig... prøver vertfall! hehe

Her er det mye liv på dagen,selvfølgelig spesielt mye når jeg sitter i ro. Men også mye når jeg dusjer. 
Syns ikke det var så mye liv med førstemann,men med lillesøster også nå jente i magen er det mye liv. 
Vist ting uroer deg,så er en tlf til føden nok. Ring ditt,fortell hva som begymrer deg. De er der for å hjelpe & berolige deg. 
Håper alt er fint,å gått å se at du kjenner mer bevegelser :-)

Back
Topp