Hvor mye liv? Varierer veldig...

Muffin88

Blir kjent med forumet
Hei jenter! Har ikke vært veldig aktiv her inne, men sniker i ny og ne, termin 1. desember :)
Har kjent liv siden uke 17, og kjenner daglig liv flere ganger om dagen nå i uke 29, men jeg synes det varierer hvor mye jeg kjenner fra dag til dag! Siste uka har han vært helt turbo i magen og tumlet rundt så kroppsdeler har stukket ut overalt, mens de siste dagene har han blitt roligere... ikke så hyppige bevegelser og ikke så mye turning, men fortsatt gode spark flere ganger om dagen og endel turning om kvelden.
Er dette noe dere ville reagere på?
Synes det er så vanskelig å vurdere da jeg generelt har vært litt småhysterisk i graviditeten og kjenner veldig mye etter og er VELDIG oppmerksom på hvor mye bevegelser jeg kjenner, så jeg legger nok merke til mere enn andre!
Med andre ord ingen fare for at jeg går 12 timer uten å kjenne liv før jeg ringer føden;)
Kjenner jo spark mens jeg skriver også, men blir så usikker da jeg kjente nesten konstant bevegelse tidligere på uken, på samme tidspunkt...

Vil gjerne høre hva dere synes, godt å få noen andres vurdering:cat:

Babyen begynner jo å få dårligere plass nå og da vil og bevegelsene endre seg :) Så lenge du kjenner en del liv er nok alt helt fint :) Men er du veldig usikker tar du kontakt med føden der du bor.

Bevegelsesmønsteret går opp og ned her også, men kjenner liv hver dag :) og så lenge jeg kjenner liv, enten lite eller mye, har prinsessa det bra ❤️
Kan jo være at han har snudd seg og sparker mot ryggen din? Det konkluderte jeg med de dagene det var litt roligere i magen :)

Takk for svar dere :) er så privilegert at jeg jobber på et sykehus, og gikk oppom føden hvor jeg møtte en søt jordmor som vil kjøre en CTG snart :) sikkert ikke nødvendig, men orker ikke stresset og bekymringen...

Rundt uke 32 får babyen et "fast" mønster.
Så lenge du kjenner liv hver dag, og det ikke går mange timer uten at du kjenner noe, er det som regel helt fint.
Når du stresser og går og kjenner etter konstant, går du ofte glipp av de mer subtile bevegelsene.
Stress ned, pust, kos deg med bevegelsene og snakk til den lille der inne, gjerne høyt, det hjelper. :)

Som de andre over her. Min beveger seg på forskjellige måter hver dag. En dag kan det være harde spark, mens dagen etter kjenner jeg mest at han flytter på seg og ikke sparker så hardt. Så lenge det er godt med liv, så er det helt ok at sparkene ikke er like voldsomme hver dag.

Bevegelsene har endret karakter her også. Tipper at han begynner å få dårligere plass og har snudd litt på seg. Men så fint at du får sjekket det ut, er ikke greit å bekymre seg!

Igjen takk for svar damer, godt å se at jeg ikke er den eneste :) CTG og sparketest var helt fin, men jeg skulle selvfølgelig følge med og komme igjen hvis jeg ble usikker!
Kan jeg spørre dere andre hva som skal til før dere reagerer/blir bekymret og evt tar kontakt til føden når det gjelder å kjenne liv? Jeg blir nemlig ekstremt fort bekymret, hvis jeg ikke har kjent liv på et par timer eller hvis bevegelsene er annerledes enn dagen før selv om jeg får noen solide spark og ser magen hopper kan jeg bli redd...
Har bare ringt denne ene gangen, men det tar jo på å være så bekymret for lille!
Hadde vært greit å ha dere litt mere nøkterne damer å sammenligne med :)

Har ikke blitt stressa enda over perioder uten bevegelse. Er i uke 26. Barnet sover jo også i lengre perioder nå så ikke så rart det er stille en stund. Hadde jeg blitt bekymret ville jeg nok ringt. Det er bedre å få kyndig råd enn å gå og bekymre seg.

Igjen takk for svar damer, godt å se at jeg ikke er den eneste :) CTG og sparketest var helt fin, men jeg skulle selvfølgelig følge med og komme igjen hvis jeg ble usikker!
Kan jeg spørre dere andre hva som skal til før dere reagerer/blir bekymret og evt tar kontakt til føden når det gjelder å kjenne liv? Jeg blir nemlig ekstremt fort bekymret, hvis jeg ikke har kjent liv på et par timer eller hvis bevegelsene er annerledes enn dagen før selv om jeg får noen solide spark og ser magen hopper kan jeg bli redd...
Har bare ringt denne ene gangen, men det tar jo på å være så bekymret for lille!
Hadde vært greit å ha dere litt mere nøkterne damer å sammenligne med :)
Du gjorde rett i å stikka innom for ein sjekk!
E bedre å sjekka om ein e usikker enn å la ver. Men skjønna deg, kor går grenså her med ka so bør vera bekymringsverdig og ikkje... Eg kjente masse liv daglig, så plutselig blei da mindre liv og ein dag kjente eg nesten ingenting. So eg ringte føden, ho meinte eg burde ringt for eit par daga siå når aktiviteten avtok litt... So fekk ein sjekk og alt va fint! Va nok berre med korleis bebi låg og kor beina traff!
Ein blir Jo bekymra når ein kjenne liv og har nokolunde fast mønster og plutselig kjenne betydelig mindre liv. Ein vil at bebi ska ha da bra <3 så ikkje lett å sei ka so e riktig og galt iforhold te å ringa føden. Lykke te vidare og håpa bebi gjer meir faste spark ifrå seg:dummy:

Jeg hadde nok sjekka viss jeg ikke kjente liv i løpet av dagen.
Av og til tenker jeg ikke over at det er bevegelse, da jeg er blitt veldig vandt med det. :)

Her har det vert veldig rolig i dag, men kjenner hun beveger seg litt innimellom heldigvis:) har seg vel en skikkelig kvile dag:-p men man blir litt obs... ekkelt. Men er nok bare hodene våre som løper litt løpsk:p

• Liker
Reactions: SMD
I går var hun kjempe aktiv. Spennende å se i dag :)

Varierer veldig her også, er 29 fullgåtte uker i dag. Om jeg ikke har kjent noe på noen timer, legger jeg meg ned og poker litt i magen, det "svarer" hun som regel på. Kjenner litt småknuff på dagtid, og mer hardfør romstrering på kveldstid. Tror jeg hade ringt føden om babyen hadde vært unormalt rolig om kvelden f.ex.

jeg ringte først jm på helstestasjon da jeg var syk med feber og mini ikke hadde lea på seg. hu sier jeg kunne ringe føden om jeg ikke fik liv i mini med drikke og poking, etter noen timer.
jeg dro inn ved 18-19 tiden, mini hadde ikke lea på seg siden 11-12 tiden.

det var jo mest pga jeg var syk, men også siden han stort sett leer på seg hver dag nesten til faste tider.

fikk sjekk av jm og lege og alt var tipp topp med mini :)
når jeg ringte føden sa hu at så lenge jeg hadde kjent liv på morgen så var det innafor, men jeg fikk heldigvis komme inn :)

jm på sykehuset sa det var veldig bra jeg kom, det var riktig.

Jeg var nesten på vei innom legekontoret mitt i dag grunnet jeg synes det hadde vært så stiller inni der fra i går kveld til morran. Men på vei til å levere lille i begynnelsen så merket jeg henne og har kjent godt med liv utover dagen. Men sparka er på en måte blitt annerledes så jeg sitter å lurer på om hun kan ha snudd seg og dermed treffer andre steder.

Back
Topp