Hvor mye liv kjenner dere?

Førstegangsmammaoktober2020

Blir kjent med forumet
Hei, jeg bare lurte på hvor mye liv dere kjenner om dagen? Her varierer det veldig fra dager og jeg må ærlig innrømme at dette «mønsteret» det sies at barnet skal ha på denne tiden klarer jeg ikke helt å kartlegge. Har dere faste mønstre eller flere som har dager med mye og dager med lite aktivitet?

Er førstemann her så vet ikke hva som er normalt enda og blir redd for å være hysterisk og samtidig ikke ta kontakt tidlig nok hvis det skulle være noe Andres erfaringer tas derfor imot med glede:)
 
Jeg kjenner jr ganske ofte på morgenen, litt sånn ved lunsj-tider, ved 18-20 tiden og fra kl 23-24 til kl 02.. Innimellom våkner jeg i 04-05 tiden av spark også.

jeg tenker at så lenge du kjenner liv og at bevegelsene er ca like sterke hver dag så er det greit, men hvis de minsker i antal og styrke så bør du være obs.
 
Kjenner mye liv, det reageres alltid når jeg inntar mat eller drikke. Jeg er fjerdegangs, har ikke kartlagt eller sett på klokken. Er jeg usikker så drikker jeg isvann eller dylter bort i magen og får respons.
 
Er førstegangs. Ser ikke på klokka, men om det har gått maaaange timer uten at jeg kjenner noe prøver jeg å få kontakt :) Heldigvis kjenner jeg henne som regel hver 2-3 time om jeg er mye i ro. Noe som jeg er mesteparten av dagen siden jeg jobber på kontor.
 
Varierer her også fra dag til dag mest pga mitt aktivitetsnivå tenker jeg, MEN jeg kjenner henne daglig og hvis det går flere timer så tar jeg meg tid til å kjenne etter. ;) Husk, å sammenligne seg med andre er ikke bra! Du kjenner din egen baby best og er du usikker så tar du kontakt med føden eller jordmor.:)
 
Ingen merkbare rutiner her heller, og merker også at aktivitetsnivået varierer litt fra dag til dag. Noen dager er det nesten nonstop og andre dager må jeg spise et par is for å få litt fart i henne, men det kan jo også være påvirket av aktivitetsnivået mitt.
 
Kjenner ikke mye liv her om dagen men fått beskjed om at han beveger seg ved ultralyd men av en eller annen grunn kjenner jeg det ikke så tydelig. Slått meg til ro med det... :happy: kjenner jo liv i ny og ne. Mer aktiv på nattestid.
 
Dette har jeg lurt på også. Kan ikke akkurat si at jeg kjenner mønsteret til babyen. Men kjenner jevnt gjennom dagen og hvis jeg ikke har merka det eller tenkt noe over det på en stund så setter jeg meg ned og kjenner etter. Kjenner som regel på kvelden, men det er jo da jeg er mest rolig så føler det er mest derfor.
 
Hei, jeg bare lurte på hvor mye liv dere kjenner om dagen? Her varierer det veldig fra dager og jeg må ærlig innrømme at dette «mønsteret» det sies at barnet skal ha på denne tiden klarer jeg ikke helt å kartlegge. Har dere faste mønstre eller flere som har dager med mye og dager med lite aktivitet?

Er førstemann her så vet ikke hva som er normalt enda og blir redd for å være hysterisk og samtidig ikke ta kontakt tidlig nok hvis det skulle være noe Andres erfaringer tas derfor imot med glede:)

Skreiv et svar i stad også, men tenkte bare jeg måtte tilføye at om du er det minste bekymra så er det bare å ta kontakt med fødeavdelingen på sykehuset eller jordmor du går til. Jeg synes man blir tatt veldig på alvor hvis man tar kontakt jeg altså. Så håper du gjør det om du er bekymra:Heartbigred
Ellers skreiv jeg i forrige svar at jeg heller ikke har klart å kartlegge noe mønster.
 
Imellom uke 28-32 sleit jeg veldig med å finne noe mønster/kjenne alt av bevegelse. Førstegangs her også. Jeg syntes, ved et par anledninger, at selve bevegelsene ble mindre og svakere og færre, så siden jeg hadde lest at man da skal ta kontakt med føden, så gjorde jeg det ved to anledninger. Var helt ok det altså. Følte meg ikke til bry og baby viste seg å ha littegranne høy hjerterytme i starten. Etter å ha vært innlagt på føde observasjon i en uke nå, med heftig dose blodtrykksmedisin for min del, merker jeg mye større aktivitet i magen. Vet ikke om det er tilfeldig eller om det bare er fordi jeg beveger meg såpass lite her at jeg rekker å kjenne etter...eller om blodtrykket mitt påvirket babyen. poenget mitt er uansett; føler du deg usikker i det hele tatt så ringer du føden og får sjekka det opp. Det er ingen der som kommer til å se rart på deg av den grunn. :)
 
Kjenner jevnt utover hele dagen, spesielt på kveld og om jeg setter meg ned på jobb eller i sofaen på ettermiddagen. Om jeg er aktiv, er det stort sett rolig der inne :happy:
 
Dette har jeg lurt på også. Kan ikke akkurat si at jeg kjenner mønsteret til babyen. Men kjenner jevnt gjennom dagen og hvis jeg ikke har merka det eller tenkt noe over det på en stund så setter jeg meg ned og kjenner etter. Kjenner som regel på kvelden, men det er jo da jeg er mest rolig så føler det er mest derfor.

Ja jeg var litt bekymret her noen dager for syns det var noe som ikke stemte, men så tror jeg bare hu hadde snudd seg så jeg kjente mindre. I natt våknet jeg av bevegelser igjen og pustet lettet ut. Balansen mellom hva som er normalt og hva som er mindre kraft syns jeg er vanskelig. Hu responserer jo stort sett når jeg kjenner etter og «maser» litt på henne
 
Imellom uke 28-32 sleit jeg veldig med å finne noe mønster/kjenne alt av bevegelse. Førstegangs her også. Jeg syntes, ved et par anledninger, at selve bevegelsene ble mindre og svakere og færre, så siden jeg hadde lest at man da skal ta kontakt med føden, så gjorde jeg det ved to anledninger. Var helt ok det altså. Følte meg ikke til bry og baby viste seg å ha littegranne høy hjerterytme i starten. Etter å ha vært innlagt på føde observasjon i en uke nå, med heftig dose blodtrykksmedisin for min del, merker jeg mye større aktivitet i magen. Vet ikke om det er tilfeldig eller om det bare er fordi jeg beveger meg såpass lite her at jeg rekker å kjenne etter...eller om blodtrykket mitt påvirket babyen. poenget mitt er uansett; føler du deg usikker i det hele tatt så ringer du føden og får sjekka det opp. Det er ingen der som kommer til å se rart på deg av den grunn. :)

jeg ringte også føden en gang i uke 33 og kom inn på sjekk. Alt stod bra til. Vurderte å ringe igjen denne uka da jeg syns det var noe annerledes igjen, men følte ikke helt at det var såpass at jeg ville inn på sykehuset. I ettertid burde jeg sikkert bare gjort det og spart meg selv for alle bekymringene Kontaktet legen i går for ekstra kontroll og ut fra hjerteslag, urinprøve og mitt blodtrykk virket alt bra. Legen sa også ring sykehuset hvis usikkerheten fortsetter. I går kveld syns jeg hun bevegde seg mer så slo meg til ro med det og i natt våknet jeg av spark igjen til min store glede! Tror rett og slett hun har ligget sånn at jeg ikke har kjent sparkene like tydelig. Ikke festet seg enda så bytter side støtt og stadig. Merket terskelen for å ringe gang nr 2 var litt for høy og det angrer jeg på. Neste gang skal jeg ringe med en gang, er som du sier; de vil jo ivareta og ikke tenke herregud! Takk for at du delte!
 
Ja jeg var litt bekymret her noen dager for syns det var noe som ikke stemte, men så tror jeg bare hu hadde snudd seg så jeg kjente mindre. I natt våknet jeg av bevegelser igjen og pustet lettet ut. Balansen mellom hva som er normalt og hva som er mindre kraft syns jeg er vanskelig. Hu responserer jo stort sett når jeg kjenner etter og «maser» litt på henne
Så bra Men man skal i hvert fall ikke føle seg dum hvis man spør om en sjekk Man blir tatt veldig på alvor. Ble bare irritert i starten da jeg leste om bevegelsesmønsteret som jeg skulle kjenne til. Men jordmor mente jeg skulle merke det hvis det ble en forandring da så satser på det. Hvis jeg hadde sittet rolig noen timer en kveld uten å kjenne noe så veit jeg jo at jeg hadde reagert for det hadde vært uvanlig.
 
Så bra Men man skal i hvert fall ikke føle seg dum hvis man spør om en sjekk Man blir tatt veldig på alvor. Ble bare irritert i starten da jeg leste om bevegelsesmønsteret som jeg skulle kjenne til. Men jordmor mente jeg skulle merke det hvis det ble en forandring da så satser på det. Hvis jeg hadde sittet rolig noen timer en kveld uten å kjenne noe så veit jeg jo at jeg hadde reagert for det hadde vært uvanlig.

Ja det er noe med det. Stol på magefølelsen sa legen til meg og det tror jeg er veldig sant. Ringte for en ekstra kontroll bare for å sjekke at alt var i orden. Følte sykehuset var litt voldsomt basert på min vage følelse, men i ettertid tenker jeg at jeg burde bare ringt dit og med en gang så hadde jeg spart meg selv for mye bekymring. Hun sa også at høygravide skal være litt til bry- ring når du føler for det. Godt å høre at det er en sånn holdning der ute, det gjør det lettere å uttrykke bekymring ☺️
 
Back
Topp