Hvor mye liv/hvor ofte skal man kjenne liv nå, i uke 32?

Mialille

Forumet er livet
Æ har bestandig kjent masse liv på mårran/formiddagen, men idag har æ ikke kjent nåkka..
Har drukket juice, spist vannmelon og sjokolade nu for litt siden, men ingenting.

Samboeren ligg og sover, så æ gikk inn og la meg i senga, og sa at han måtte dulte i magen for å få liv, fikk dagens første liv, men det va det.. 
Syns det va litt lite.. 

Skal det være mye liv nu? Kan ikke huske fra sist æ va gravid..
E litt bekymra, og føle at æ skal spise masse sukkerholdig mat nu, baaaare for å kjenne.. 

 
Rundt den tida du er nå roer jo babyene seg veldig! Man kjenner ikke lengre sparkene så godt, men man SKAL kjenne liv, i form av omveltninger osv! Hvis du har kjent ett lite dult, så har du kjent liv og da ville jeg roet meg med det!
Men er du bekymret så koster det ingenting å ta en telefon, bedre en gang for mye enn for lite :)
Alt er nok dog i skjønneste orden! Jeg har heller ikke kjent lille i dag, men heller ikke tenkt så mye over det, regner med han gir "lyd" fra seg snart! Er nok ett dovendyr som mora si! Hehe..
 
Ho bruke nemlig å dytte meg både her og der, presse meg på blæra og i det hele tatt være aktiv og "våken" på den her tida.. 
Vet dem ikke sparke nu mer, det e jo ikke plass. ;P

Hmm.. Vet ikke om æ skal ringe. .Føle at æ kanskje e litt for hønemor æ da.. Og at det skal være sånn.. Men vet ikke æ.. 
 
Jeg spurte jordmor om det med å telle ant spark og bevegelser, og hun sa at det bare var styrete og jeg skulle heller kjenne på barnets mønster, at han følger sitt eget slags aktivitetsmønster i løpet av døgnet.
Men min har ikke noe spesiellt mønster, han er livlig på morgenen og kvelden. Ellers spørs det helt hva jeg gjør i løpet av dagen om det er noe å kjenne eller ikke.

Men jeg driver sånn som deg, plager livet av ungen hvis jeg føler det har gått for lang tid mellom bevegelsene.. :) Men får jeg et lite dult da, så roer jeg meg med det, eller jeg prøve å få ut litt mer liv.. :)
Men hvis du føler det er alt for lite bevegelse i forhold til hva det pleier å være og du er bekymret så ville jeg tatt en tlf til jordmor eller lege..
 
Æ hadde sjøl en dag med veldig lite aktivitet igår, og da hadde lillingen vært helt villbajas dagen før, så kontrasten va stor og æ må innrømme at æ også blei litt bekymra.. Heiv i mæ fløteis, cola og masse anna sukkerholdige saker, men fikk ikke opp aktivitetsnivået. Idag e han verken helt vill eller helt rolig, men midt på treet. Så da regner æ med at han bare va sliten igår og trengte litt ekstra søvn ;)
Men e du veldig bekymra så ring føden også får du nok komme til ctg med en gang =)
 
Åh, nå hadde jeg skrevet det laaange innlegget som bare forsvant :( Men kort oppsummert: Om du plutselig nå merker stor forskjell på bevegelsesmønsteret, så ville jeg tatt en telefon til jordmor. Selv om det blir dårligere plass, så skal du likevel kjenne like mye liv, men kanskje mer bevegelse istedet for spark. Jeg hadde det likt i forrige uke, og var inne til sjekk. Og selv om alt var bra, så var han veldig rolig og det ble vurdert om noe burde gjøres. Nå våknet han heldigvis til etterhvert, og har vært villbasse etter den tid, men jeg er veldig glad for at jeg tilslutt bestemte meg for å dra inn for en sjekk. Føler jeg kan senke skuldrene betraktelig, for jeg vet at jeg ikke hadde klart å slippe tanken om at noe kunne være galt om jeg ikke hadde ringt. Sannsynligvis er jo alt vel, men hvorfor ta sjangsen?
 
Jeg opplevde også dette i et par dager forrige uke. Var rimelig stille og rolig der inne.

Men dag tre var det baluba fra morgen til kveld. Nå virker det som om frøkna er roligere på dagen og villmann på kvelden/starten på natta. Her om dagen trodde jeg hun ommøblerte nedi magen.

Prøv med noe sukkerholdig, og legg deg ned. Dytt litt i magen. Hvis det fortsatt er veldig rolig eller du ikke får respons, så kan du jo kontakte føden eller jordmor.
 
Jeg er 33 uker i morgen. Hadde også et par dager som var slik du beskrev. Mye liv på morgenen og kvelden her også til vanlig, men ikke disse to dagene. Kjente dog liv, men det var svakere bevegelser og sjeldnere..Var på nippet til å ringe flere ganger.Heldigvis tok det seg opp igjen på dag 3 + at jeg kjente at den hikket hver dag. Det hjalp virkelig meg til å slå meg til ro, da det visstnok er et sunnhetstegn hos foster:)

Tenkte også å nevne for deg at jeg leste her i en artikkel på babyverden at det først er fra uke 32 og utover at babyen begynner og få et nogenlunde fast sovemønster..Så, kanskje det er overgangen til det som gjør at det er litt annerledes for tiden? Men, som andre sier..Er man ordentlig bekymret er det bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite..Grusomt å gå å gruble..:(
 
Ringte jordmora æ.. Måtte komme opp, og ta CTG med sparketest.
Og selvfølgelig, med det samme vi kom dit, og æ fikk lagt meg ned, så ble det liv (rai, rai). :P

Alt va bra med tøtta. :)
Men fikk beskjed at det va det rette av meg, å ta kontakt om bevegelsesmønsteret plutselig endra seg eller stoppa opp. 

 
Her merker jeg at av og til ligger hun på en måte som hjør at jeg ikke merker så mye liv, så flytter hun på seg og det er full rulle igjen. Me kjenner jo liv hver dag , og er det slik at det er en stund uten at du kjenner spes mye liv så bør du ta kontakt,har ikke godt av å gå rundt å bekymre deg..
 
Back
Topp