Hvor mye lekser har deres førsteklassinger?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Her har de

Mandag: leselekse, skrivetrening ukens bokstav og øve på ukens diktat (3 ord de skal kunne lese og skrive riktig.)
Tirsdag: Leselekse og øve på ukens diktat
Onsdag: Leselekse, 2 sider i matteboken og øve på ukens diktat.
Torsdag og fredag er leksefri.

Mandag leselekse 10 min
Tirsdag leselekse norsk skrive ukensbokstav
Onsdag mattelekse a4 side (begge sider)

Torsdag og fredag lese 10 min

Her har de ikke så mye!
Her har de 2 sider i multi på mandag,
2 sider i abc tirsdag, 2 sider i multi onsdag, lese og skrive lekse torsdag, fredag har de heldigvis fri :D
Her er 6 åringer så ukonsentrert etter skolen så vi må jobbe hardt for å få gjort dette :)

Her har de veldig lite, feks 1 side i multi, 1 side i norsk akriveboka, skrive ned eller tegne ord på ukas bokstav (her kan de velge selv hvor mange ord vil skrive/tegne.

Sent from my iPhone using BV Forum

Lese lekse hver dag, minst 15 min
Fin skriving
Matte
Div andre oppgaver

Syns faktisk det er mye når man går i 1.klasse

Mandag: Lesebestilling, Det er en liten bok på 8 sider de skal lese i å svare på spørsmål om boken
Tirsdag: Ukens bokstav, skrive bokstaven å tegne/skrive ting som har ukens bokstaven i ordet
Onsdag: Leselekse 3 sider i leseboken og svare på spørsmål om teksten
Torsdag: Matteark. en a4 side med forskjellige matteoppgaver.

Mandag: ukens bokstav, og enkelt ord skal skrives. Tar 30-40 min pga ukonsentrert unge.
tirsdag: leselekse + en side matte
onsdag: som tirdag
torsdag: engelsk og litt ordskriving.
i tillegg til dette har de ukas regle og 3-5 gloser/begrep som skal øves på hver dag. Synst dette er alt for mye og det tar helt motivasjonen fra jenten min:(

Denne uka har de hatt dette:

Mandag: lese i sol-boka
Tirsdag: sol-bok og tegne noe fra jula
Onsdag: sol-bok og datalekse (salaby)
Torsdag: sol-bok og et oppgaveark

Andre uker har de én side i safari og én i multi i stedet for tegning og ark.

Mandag: 1 side i norsk bok + leseark.
Tirsdag: 2 sider i matte + lese ark.
Onsdag: 1 side i norskbok + leseark.
Torsdag: 2 sider i matte + leseark. Fredag: ingen lekser
Går stortsett veldig greit:)

Mandag er leselekse og skrivelekse på gjerne to sider. + øve på gloser i engelsk og norsk.
Tirsdag er leselekser og glosene.
Onsdag er leselekse og matte på 2 sider. Og glosene.
Torsdag er leselekse og engelsk lesebok og glosene.

I det siste har de hatt gangetabell også å øve på i ukene.

Mandag er leselekse og skrivelekse på gjerne to sider. + øve på gloser i engelsk og norsk.
Tirsdag er leselekser og glosene.
Onsdag er leselekse og matte på 2 sider. Og glosene.
Torsdag er leselekse og engelsk lesebok og glosene.

I det siste har de hatt gangetabell også å øve på i ukene.

Er dette førsteklassinger?
Engelskelesebok og gangetabellen :o
Her har de så vidt begynt med pluss og minus :p

Er dette førsteklassinger?
Engelskelesebok og gangetabellen :o
Her har de så vidt begynt med pluss og minus :p
Hahaha! Gikk litt fort i svingene her. 3 klasse :o Litt sliten og problemer med å lese etter jobben ser jeg :p

Hahaha! Gikk litt fort i svingene her. 3 klasse :o Litt sliten og problemer med å lese etter jobben ser jeg :p

Takk! Ble veldig bekymret for denne førsteklassingen :p
Synes det var litt voldsomt til å bare å ha gått 6 måneder på skolen :D

Leselekse hver dag, lese minst 5 ganger. Samme hele uka, de fikk ett ark delt i tre vanskelighetsnivåer, sønnen min fikk to bøker hver uke å lese.

Engelske gloser. Enkeltord de skal kunne si og vite betydningen av. 5-8 ord innen samme tema, nye hver måned.

Skrive ukas bokstav en dag i uken. Sønnen min fikk med stavskrift i tillegg.

Øve hoderegning og ulike strategier hver dag. Minst 10 minutter.

Han brukte 15 min på den vanlige leksen hver dag, litt mer med ekstra leselekse og skrivelekse siden vanlig pensum var for lett. Synes ikke det er mye og vi (både foreldrenes han selv) ba om noe mer og noe vanskeligere.

I første hadde de de samme leksene hver dag. Leselekse som skulle leses 5 ganger, en side i norskboka Elle Melle og en side i matteboka Mattemagisk.

Min førsteklassing har tilrettelagte lekser han da, men bruker stort sett fra 5-30 minutter på dem. Vi får styre mengde litt selv etter hvor interessert han er.

Ser de andre i klassen hans har mye det samme som de over i tråden her. Stort sett en side i leseboken som skal leses 3 ganger, og enten 1 side matte, eller noen få gloser engelsk.

Her er det ukelekse, veldig greit siden de har full dag man/tir/tor og fri onsdag. Da kan vi fordele leksene ut fra hvor opplagt han er og evt fritidsaktiviteter. Som regel er det 1-2 sider i norskboka og 1-2 sider i matteboka pr uke, og så skal de lese i ukas bok/bøker hver dag.

Veldig lite her. Et lite leseark som skal leses gjennom tre ganger hver dag, tar ham tre minutter på mandag, innen onsdag kan han det utenat og ramser det opp i bilen på vei hjem fra skolen. Han får ekstralekser en sjelden gang, men de er lite flinke til å ivareta de sterke elevene her.

Ei side i tuba luba mandag, tirsdag og onsdag. Nå etter jul tar en slik side endelig mer enn to minutter, siden han må lese de seks setningene fem ganger. Ikke bare en som før.

Torsdag er det ei side i abakus (matte) her er det fortsatt ikke mange minutter, men nå som de endelig har lært alle tallene ser det ut til å bli bittelitt mer fremover.
Han har fått lov til å gjøre de blå sidene (bittelitt vanskeligere) i tillegg men det hele er over på et blunk likevel

Back
Topp