Hvor mye lån har dere?

glamaria

Gift med forumet
Vi vurdere å kjøpe en helt ny bolig (ferdig om 1 år) som også er ganske dyr synes jeg. Vi har relativt mye egenkapital og en inntekt på ca 400 000 hver i året. Synes dere et lån på 2,4 mill høres mye ut? Boligen koster 3,8 mill. Hvor mye lån har dere og hva er brutto årsinntekt?

3 mill i lån. (2,4 er hus)
Brutto på 1 mill tilsammen.

Hadde vel i underkant av 700' når vi tok opp lånet.
Går strålende fint det.

Med så mye egenkapital så får dere jo gooood rente også. KJØR PÅ!

Vi har mellom 0,9-1.2 mill brutto i året.
Huslånet vårt er på 2,8, (72% av boligens verdi), kun studielån utenom.

Synes deres regnestykke hørtes helt fint ut, 2,4 klarer dere nok fint:)

Her vi bor er det ikke mulig å finne seg et hus til under 3.8mill, og som ung er det gjerne ikke vanlig å ha noe særlig med egenkapital, så om dere kun evt vil sitte med et boliglån på 2.4 så er det ufattelig lite, i forhold til hva andre har, her jeg bor vertfall! Vi selv har 2.2 i boliglån tror jeg, sitter også på et hus som vi kjøpte i fjor for 3.8, men samboeren min hadde stor egenkapital da han har arvet en del.. Men vennepar av oss sitter alle sammen med godt over 3 og 4 mill i bare boliglån ja..

Han har rundt 600.000 i inntekt, mens jeg..jeg er student og ja..betaler vel i grunnen ingenting utenom maten, men sett at jeg har 100.000 da i stipendet..!

Huslån og billån er på ca. 1.6 :-)
Vi har noen hundre mindre enn dere i inntekt, heh. Null egenkapital - vi hadde, men trengte ikke å bruke det.

Dere som har hus, hvor mye setter dere av/ bruker dere på vedlikehold av huset i året? Tenker på alt av diverse oppussing og vedlikehold? Sparer dere til større vedlikeholdsarbeid som f.eks drenering?

Har vel 2,3 mill i lån tilsammen med studielån og biler, ikke egenkapital - men startlån (førstegangskjøpere). Kjøpte hus på landet i sommer, MYE billigere enn i byen. Har inntekt på litt over 700 tusen i året tilsammen og vi klarer oss godt :) 

Veldig vanlig med så høye huslån i mange områder, dere har jo en del egenkapital og så vil tro det går fint ja:)

Vi har 2,4 mill og lik lønn som dere. Går helt fint det

fru_z skrev:
Dere som har hus, hvor mye setter dere av/ bruker dere på vedlikehold av huset i året? Tenker på alt av diverse oppussing og vedlikehold? Sparer dere til større vedlikeholdsarbeid som f.eks drenering?

Vi har flyttet fra noe helt nytt til noe ganske gammelt så nå må vi nok begynne å sette av penger til vedlikehold.

Vi kommer til å bruke noe feriepenger til diverse vedlikehold av hage osv også sparer vi så vi har en bufferkonto. Akkurat HVOR mye vet jeg ikke, men det blir nok noen tusen.

900000kr å det er alt.

Vi har 3,6 mill i huslån! Kjøpte for 4,3 hadde egenkapital fra den gamle leiligheten :) synes ikke 2,4 er mye jeg! Vertfall hvis du bor i nærheten av en storby.. I Stavanger får du ikke mye for 2,4!

Har ca 1.1 mill i lån, det er ink 3 biler og pupper til 41 tusen.. + leilighet på 100 kvm, men hadde endel egenkapital. men er jo bare og kjøre på.. man klarer det alltids :) 

Har ca 1.1 mill i lån, det er ink 3 biler og pupper til 41 tusen.. + leilighet på 100 kvm, men hadde endel egenkapital. men er jo bare og kjøre på.. man klarer det alltids :) 

ca 1,6  mill   og tilsammen  ca 600 tusen i inntekt.  mer enn nok med lån.  jobber med å få det nedover.

Her har vi ca 1 mill i samlet inntekt, og ca 2 mill i lån (kun huset, takst 3,8 mill).

Det lånet betaler vi ca 12 000 på pr mnd, som "minstebetaling". Dvs, det er det banken vil ha pr mnd, og så setter vi inn ekstra på sparekonto som vi evt. betaler ned ekstra på huslånet med hver desember (det som ikke er brukt til hagemøbler, vedlikehold, uteplanter, evt. oppussing inne, osv). 

Vi har grei og romslig økonomi, så synes regnestykket ditt ser bra ut jeg.

MEN - vil dere evt. tjene noe på et salg? Er det planlagt å selge senere/bytte til større? 

Back
Topp