Hvor mye koster det å rense en ring?

snødott

Andre møte med forumet
Arvet en ring i hvitt gull med diamanter og en safir på.
Noen som veit hva det koster å rense/pusse opp en sånn ring?

Ville ha hørt med en gullsmed om du kan bruke vanlig pussemiddel - det finnes bl.a en væske man kan legge ringer oppi som løser opp smuss, men er usikker på om det kan brukes på ringer med diamanter på o.l.

dytt.

hoppsann =)

Vettu, 'fastgullsmeden' min (høhøhø, hørtes fancy ut) sa at det er bare å legge ringen i zalovann og så pusse den med ei myk tannbørste så skal det være kjempebra! Prøvde det med enstensringen min og den blei strålende etterpå! 

De tar visstnok forskjellige priser ut fra hvor mange stener og saker som er på ringen så her må du nok høre med gullsmeden din om pris.

det er 12 små diamanter og en safir i midten. =) 
Hvor lenge skal den evnt ligge i Zalovannet da?

Det kan jo ikke koste rart, for det er bare å slenge den i ultralyden i tre minutter, så er den ren og fin.
(Ultralyd som i kraftige lydbølger i såpevann, ikke sånn til å se på babyen med. Den renser ved å riste løs skitt, mer eller mindre).

Vet ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å ta betalt for sånt, hvertfall ikke hvis det var kunder som handlet hos meg ellers.

Men ja, varmt zalovann i noen minutter, og myk tannbørste er også bra. Det er gjerne bak steinene det legger seg dritt.

Vi var hos gullsmeden i går og kikka på gifteringer, og da sa hun i butikken at ringer i hvitt gull krevde mer vedlikehold enn gult gull. De i hvitt gull måtte rodineres omtrent hvert år, sa hun.
Dette var visst et slags rensebad man la ringen nedi og så ble den mye blankere igjen etterpå. Dette gjorde man altså ikke hjemme, man leverte ringen inn til gullsmeden. 
Vil tro det hjelper med zalovann også, men aner ikke hvor lenge det må ligge nedi da... 

Syns du skal ta den med til fylkenes jeg, da får du også sjekket at alle stenene sitter godt nok på plass. Tror jeg betaler en 500 kr for vedlikehold av min diamantring.

Rhodium er et platinametall (det er fellesbetegnelse på de edleste metallene vi har, b.la. platina, rhodium, palladium, osv), og hvittgull er en legering av gull og palladium (og sølv og sink).
Hvittgull i seg selv ser ganske kjedelig grått ut, derfor blir det rhodinert, lagt på et belegg av rhodium. Ved bruk, og vanlig pussing, sliter man det vekk, og det må legges på mer.

Det gjør man i et bad av b.la. cyanid, hvor man bruker elektrisitet til å overføre rhodiumpartiklene over på ringen.
Å pusse med vanilg pussemiddel vil jo gjøre det motsatte, og gjøre ringen styggere ved å fjerne mer av belegget.
Rhodium oksiderer ikke, sånn som sølv gjør, og trenger ikke den typen pussing.

Jeg betalte 350,- hos gullsmed for å pusse opp min ring (hvit gull med en sten) som var gulnet. Ble veldig fin -som ny etterpå :)

Back
Topp