Hvor mye koster det å ha barn?

Elfiol

Glad i forumet
MayDay2021
Jeg er gravid med førstemann, og føler meg helt grønn på hvor mye ett barn koster i mnd? Alt fra forbruksartikkel, mat, klær osv. Dere som har barn fra før av har vel litt peiling? :)

Jeg er en smule kontrollfreak, og ønsker å planlegge økonomien fremover, men her står jeg rett å slett litt fast :P

Det kan være dyrt og ikke fullt så dyrt ettersom hva du gjør det til selv.

invester i vogn, bilstol, dyne, tepper, bleier, salver og klær i str 56. i prinsippet trenger man ikke mye mere enn det før baby har blitt noen uker gammel. og da har du fått kjent litt på det. Det er veeeeeldig lett å bruke mere penger enn man må.

arveklær er fint

i starten koster en bleiepakke ca 20-30 kr. null stress. varer kanskje ei uke? anbefaler deg å gå og se i butikken hva ting koster og så lage deg en ønskeliste. da får du litt kontroll og kan prioritere ettersom.

babyen er dyrest i starten. Eller, så dyr som du vil gjøre det til selv. Du kan kjøpe alt brukt dersom du ønsker det. Finn og disse gruppene på facebook har alt du trenger.
Eneste jeg vil råde deg til er å kjøpe type sikkerhetsutstyr som bilstol osv nytt :) Da har du garanti pluss at du er 100% sikker på at det ikke har vært i kollisjon. Det samme gjelder madrass til seng - slik den ikke har noen gasser i seg (det kan være farlig for babyer).

Ellers når alt utstyr er på plass er det kun klær. Dette kan du arve eller kjøpe brukt. Sko kan være lurt å kjøpe nye, spesielt de første årene siden barnet former skoen med foten sin, og det er så viktig med riktig sabilitet når de skal lære seg å gå skikkelig.

Vi ønsker oss alltid mye til jul og bursdager i starten - det hjelper på! :)

Så er det lurt å begynne å spare litt, posjonere ut kostnadene. Da slipper du å betale alt når du er 8mnd på vei. Så virker det ikke SÅ dyrt i starten :)

Dersom du ammer er jo dette gratis. Så mat / flasker trenger du heller ikke tenke på før senere :)

Bleier er som nevnt over her billigest i starten. Anbefaler å handle Coop sine bleier fremfor libero eller pampers - det er mye billigere.
Men husk det går MYE flere bleier i starten. Babyen kan bæsje 4-5 ganger til dagen når den får morsmelk. Min 2åring bæsjer kanskje 1 gang om dagen :)

Søk på nettet, det finnes mange gode tips og triks til hvordan du kan spare penger når du har barn.
Mitt råd er hvertfall at du ikke trenger det dyreste, men når det gjelder sikkerhet, sko, madrass, vognpose og ytterklær så er kvalitet bedre en kvantitet. Dagligdagse klær, seng, stellebord, lekegrind, leker osv kan man kjøpe brukt :)

Takk for gode svar :D Tenkte jeg skulle begynne å følge med på Finn å se om det blir lagt ut noe interessant :)

Hvis vi får jente er jeg sikker på at vi ikke trenger å handle noe særlig klær :P Alle venner og bekjente har poppa ut så mange jenter det siste året at det er morsomt :-D

Samboeren har allerede fått telefon fra bestekompisen som hadde masse leker, klær og utstyr etter sine 2 jenter som vi kunne få :)

Syns det er kjempe spennende og gøy å bruke penger på barn, så får håpe samboeren holder meg litt i tøylene :P :D

For oss har det ikke vært dyrt i det hele tatt syns jeg, men vi har vært utrolig heldige og arvet nesten alt mulig. Vil nesten si at vi ikke har hatt noe utlegg annet enn til vogn og seng, og småting som bleier, flasker. Men helt enig i det de andre skriver, det er så dyrt som man gjør det til selv ;)

Førstegangs her også, så har ikke så mye peiling, men vi kommer til å arve det meste. Vi skal ha ny vogn og seng, men begge de får vi sponset av familie, så blir nok ikke så mange utgifter her :)

Back
Topp