Hvor mye klær trenger man egentlig?

Martine93

Venter en liten gutt den 1. Desember <3
Har sittet på nett og sett på babyklær, og det er jo såå mye fint! :) Jeg skulle gjerne kjøpt alt jeg kommer over, men tenker at det vil bli utrolig mye. Så hvor mye klær trenger man egentlig i de forskjellige størrelsene? Tenker spesielt på strl 50, da jeg synes det er utrolig kjedelig å kjøpe masse fine klær når jeg vet at han vil vokse veldig fort ut av de igjen.

håper noen kan hjelpe meg litt her :)
 
Kjøp lite i 50,det har du kanskje i maks to uker. Å er babyen 49-50cm lang får du ikkje brukt 50. jeg skal kjøpe i 56 og 62.
 
Har to venninner som sa at det å kjøpe i str 50 bare var tull, mens en tredje venninne hvisket til meg at det er veldig koselig og fint å ha noen få antrekk i str 50... Fint å ha noe som passer perfekt på de første bildene. (dette er tips fra erfaring, og hun som hvisket til meg at det er fint å ha noe i 50, skal ha nr to)

Selv har jeg allerede kjøpt et sett i str 50, og det blir nok noen flere... :D
 
For alt du vet kommer str50 til og være for smått nar h*n kommer til verden. Så ville ikke kjøpt for mye. Er bedre og ha litt og heller supplere etter fødselen:)

Her har vi ikke så mye, og alt er arvet. Så blir kjøpt inn et plagg eller to i str 50&56 slik at vi har noe helt eget til hjemturen fra sykehuset:D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Min mor har bare fått barn på 50-52 cm, så her satses det ikke på så smått. Mamma sier hun hadde to antrekk i pittesmått, til hjemreise - da 56. Resten hadde hun rett og slett i 62. Jeg har kun kjøpt klær i 62 nå jeg. Tenker det er jo sikkert greit å ha noe som er litt romslig i starten uansett, vet ikke om det er dumt eller ikke ;)
 
Husk at de fleste får utrolig mye klær i gave, spesielt med førstemann!! Så ikke handle for mye, da blir det liggende ubrukt i skuffen. Har litt i de minste størrelsene, men på min nummer to var det forlite da han ble født, måtte gå rett på 62..

Jeg har kjøpt inn litt ull jeg, ellers har jeg det meste fra før..
 
Jeg har brukt str. 50 en stund på mine barn. De var små babyer da ;)Så jeg syns det er greit å ha en del i str. 50 og 56. Regner ikke med å få noen stor baby denne gangen heller.
 
Takk for fine tips! :)
Tenker også at det er veldig lite klær man trenger i 50, men kommer nok litt å kjøpe litt (sånn for sikkerhetskyld, hihi). Er veldig kjedelig hvis man ikke kjøper noe i 50, og så kommer det en liten baby som drukner i alle klærne sine. Men er samtidig kjedelig å kjøpe for mye, i tilfelle babyen er for stor for for klærne.. Uff, synes dette er vanskelig jeg! :p
 
Takk for fine tips! :)
Tenker også at det er veldig lite klær man trenger i 50, men kommer nok litt å kjøpe litt (sånn for sikkerhetskyld, hihi). Er veldig kjedelig hvis man ikke kjøper noe i 50, og så kommer det en liten baby som drukner i alle klærne sine. Men er samtidig kjedelig å kjøpe for mye, i tilfelle babyen er for stor for for klærne.. Uff, synes dette er vanskelig jeg! :p
Gubben eller annen i familien kan jo alltids dra en tur i butikken og handle, dersom noe mangler;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
På meg virker det som om de aller, aller fleste har ALTFOR mye klær til førstemann. Handler litt selv, og får masse gaver. I tillegg er det jo slik at mange unge aldri bruker str 50 i det hele tatt.
Hos oss var 50 passelig i flere uker (i alle fall en mnd) til tross for at hun var 50cm og 3,5 kg når hun ble født. Men vi hadde for mye likevel! :)
Det er ikke for sent å kjøpe når babyen har kommet, vis man mangler noe :)
 
Datteren min var 50 cm da hun ble født, og str 50 passet til henne. Jeg tror jeg hadde kjøpt 2 sett med klær i str 50, og to i 56. Jeg kjøpte litt til i 50 etter at vi kom hjem. Husker ikke hvor lenge de passet, men det var ikke slik at jeg følte det var bortkastet i alle fall! Husk at det er litt forskjellig fra merke til merke hvor store/små de er i størrelsen. Jeg hadde en janus-body i str 50 som ikke passet før vesla var 3-4 mnd. (Men det er få klær som avviker SÅ mye, da!) Uansett kan det være lurt å vente med å kjøpe det meste til babyen er kommet. Da merker man hva man trenger og hva man misliker/liker. (Blant annet merket jeg ganske raskt at jeg ikke ville ha bodyer man drar over hodet. Jeg brukte ingen av bodyene jeg hadde kjøpt, men kjøpte omslagsbodyer med tråd eller knapper foran. De er lettere å ta av og på, og dessuten slipper men å kline bæsj eller gulp over hodet dersom uhellet er ute!)
 
Er liten selv å fødte sist ei på 47cm . Så Regner med at neste som kommer nå ikke er så mye større. Brukte 50 og 56 lenge her :)
 
Gubben eller annen i familien kan jo alltids dra en tur i butikken og handle, dersom noe mangler;)

Det er sant! :) Jeg gjør det nok vanskeligere enn det egentlig er. Men nå er jeg en en liten kontrollfrik som liker å ha alt på stell! :p Men det ordner seg vel! :)
 
Det er sant! :) Jeg gjør det nok vanskeligere enn det egentlig er. Men nå er jeg en en liten kontrollfrik som liker å ha alt på stell! :p Men det ordner seg vel! :)
Alt ordner seg:) men nå har jeg tatt det ganske med ro under hele svangerskapet da:p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Det har jeg gjort frem til nå også, men nå føler jeg at jeg må begynne med innkjøp og planlegging. Tiden går jo så utrolig fort! :)
Jeg tar det fortsatt med ro, kanskje for med ro etter andres smak:p er jo 36+3 og hodet er festet:) føde baggen er ikke klar og vi har ikke handlet egne klær til frøken som vi ønsker hjem fra sykehuset

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg tar det fortsatt med ro, kanskje for med ro etter andres smak:p er jo 36+3 og hodet er festet:) føde baggen er ikke klar og vi har ikke handlet egne klær til frøken som vi ønsker hjem fra sykehuset

Oi, da hadde jeg fått litt panikk tror jeg, hehe :p Men det ordner seg jo alltid! :)
 
Min erfaring er at man trenger minimalt med klær i de minste størrelsene, man får klær av alle som kommer innom den første tiden. Jeg kjøpte selvsagt noen få ting, men jeg hadde egentlig ikke behov for å handle noe særlig før str. 62 tror jeg.

<3 appen <3
 
Det går jo ann å kjøpe noen sett i 50, og ikke ta av lappen på alt. Hvis babyen er stor kan du bare bytte til 56-62. Det går i allefall fint på kjedebutikkene som HM, Cubus etc.
Neste tips er å kjøpe ull. Der rekker størrelsene mye lengre, da de er så tøyelige. Kjøp litt i 50, og mer i 60.
Vi har forresten brukt 50 første 3-5 ukene på begge gutta her. De var 3200 og 3500 gram.
 
Back
Topp