Hvor mye klær i hver størrelse?

Sykesøsteren

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Februarbarna 2023
Dette er kanskje tatt opp før, men jeg er iallefall ikke god nok til å finne det her inne :rolleyes: Jeg blir så forvirra over dette med babyklær! Her er f.eks en liste jeg fant over klær man trenger til vinterbabyen (tror lista er fra en artikkel på babyverden)

5-7 bodyer i ull

2-3 strømpebukser i ull

4-6 pysjamaser, gjerne i ull

3-4 sparkebukser/bukser

1-2 ulljakker

Ulldress til bruk i vogn og bilstol

Lue og votter i ull

Hals eller skjerf i ull

Ullsokker

Gulpesmekker, gjerne i ull

Myk ytterjakke

De mener vel 5-7 bodyer i hver str ikke sant? Hvor mange par sokker liksom? :rolleyes: Det er jo ekstremt gøy og koselig å handle babytøy, men jeg vil ikke ende opp med for mye. Dessuten kommer man til å få en del også. Hvor mye tenker du å kjøpe i str 50, 56 og 62? Få se handlelista di :joyful:

Har ikke sett at dette er tatt opp før, kjempe fint at du tar det opp. Dette er noe mange lurer på!

Det viktigste å tenke igjennom er - hvor ofte vasker du/vil du vaske klær?
Du kan regne at babyen bruker 2-3 skift hver dag i perioder pga lekkasje i bleia eller gulp/melkesøl. Har du da 5-7 bodyer(de mener hver størrelse ja), må du vaske dem minimum annenhver dag. Og det sier jeg bare, DER er ikke jeg. Så jeg kjøper heller litt ekstra klær :P

De aller fleste barselgaver blir kjøpt i str 62, så der kan du gjerne kjøpe litt mindre selv.

Ytterjakke har jeg aldri brukt på baby, da bruker jeg ulldress, også ned i vognpose/bilstolpose. Det ville jeg ventet med å kjøpt til du evt set behov. Kan ikke skjønne at en baby har behov for det. Gulpesmekker bruker jeg heller ikke på de minste, så hadde ventet en stund med det og.

Jeg har ingen handleliste å dele med deg dessverre. Jeg har jo to barn fra før, og hele loftet fult av babyklær. Så jeg må se igjennom det en eller annen gang i løpet av høsten. Eneste er at begge de forrige er sommerbarn så jeg har ikke ull i nyfødt størrelse. Men så tenker jeg litt sånn at det er begrenset hvor mye vi er ute med den nyfødte i begynnelsen, og inne er det jo varmt. Så jeg kjøper ikke mengder med ull.

Barnas Hus har også den samme lista:) 5-7 i hver størrelse er anbefalingen ja. Jeg kjøpte ikke så mange i størrelse 50 før fødsel, for det er så vanskelig å vite hvor stor babyen er før den kommer. Noen svømmer i 50 og andre begynner rett på 56. Så jeg anbefaler å kjøpe mest i 56 og heller shoppe litt etter fødsel hvis du ser du trenger mer i 50.:)

Hva du trenger av plagg avhenger også av hva du syns er mest praktisk. Noen elsker strømpebukser, andre (som f.eks. meg) takler det ikke og syns det er mest praktisk med bukse og sokker. Noen vil kle babyen i finklær og kjoler og sånn, babyen min levde nesten bare i ullbody/ullbukse til han begynte med 74:hilarious:

Også er det lov å hinte om at barselgaver kan kjøpes i 62/68:p

Anbefaler forresten pysj i bambus hvis du har det sånn passe varmt på soverommet. De er så utrolig myke og gode:)

Her blir det flere bodyer og longer enn dette, alle mine har vi byttet klær på 5-6 ganger vær dag :p
Også er det ikke alle barn som tåler ull rett mot huden, så hadde vært litt forsiktig med å kjøpe inn masse klær i ull :happy:
Ulldress til vogn og bilstol er supert, ytterjakke er bare tull på slike små :happy:
Hals eller skjerf er også bare tull, kjøp heller en headover lue, da er det både lue og hals :happy:
Her har vi som oftest bare brukt body og longs og nattdrakt den første tiden, ingen bukser eller gensere. Og i bilstolen har vi hatt en pose så en tynn Ulldress har holdt :happy:

Har en svigermor (og mor) som tar av på shoppingfronten, så jeg avventer mye shopping. Sender dem heller på oppdrag etter fødsel hvis jeg mangler noe/finner ut hva jeg trenger. Får arve/kjøpe en del brukt etter ei kusine som fikk barn ifjor, det er veldig deilig! Går kun i ull selv om vinteren (og vår og høst), så blir nok mye det til lillemor også. Kjøpt tre ullstrømpebukser på supersalg allerede til henne.

Jeg tenker egentlig å handle inn ganske lite klær nytt, og heller satse på klespakker brukt. Da vil det jo fort bli en del tror jeg. Så får jeg supplere med nytt hvis jeg trenger det :happy:

Sniker. Jeg kjøpte bruktpakke med tøy fra str 50-86. Det var mye tøy der, og en god del som ikke ble brukt da vi foretrakk andre plagg. For eksempel er gensere i str 50-74 bare bortkastet for oss. Eller vi brukte kanskje én genser til å ha på i vogna, men foretrakk ulldress. Antall bodyer har vi hatt ca 12 i bomull hver størrelse + ca 5 ullbodyer. I str 50-62 ble det vasket ofte pga mye gulping. Da var ull bra, for det tørker fort og er lett å vaske av. Ullsmekker er sånn sett fantastisk! Vi brukte aldri to lag innendørs, så brukte ikke strømpebukse under bukse. Så å ha begge deler blir litt dobbelt opp, med mindre du har et kaldt hus da.
Ting som var mye av i bruktpakken, og som ikke ble brukt her: gensere, trange bukser, pynteklær (body med krage, skjorter (!), klær med hette på. Vi fikk også mye sånne «tulleplagg» i gave. Bortkastede penger spør du meg, med mindre du skal ta masse bilder til Instagram eller noe. Så gjerne presiser det om noen spør hva dere ønsker i gave, ikke si bare «klær». Si gulpesmekker, langerma ullbodyer etc. Ellers ender dere opp med tulleklær dere aldri blir å bruke.

Sniker. Jeg kjøpte bruktpakke med tøy fra str 50-86. Det var mye tøy der, og en god del som ikke ble brukt da vi foretrakk andre plagg. For eksempel er gensere i str 50-74 bare bortkastet for oss. Eller vi brukte kanskje én genser til å ha på i vogna, men foretrakk ulldress. Antall bodyer har vi hatt ca 12 i bomull hver størrelse + ca 5 ullbodyer. I str 50-62 ble det vasket ofte pga mye gulping. Da var ull bra, for det tørker fort og er lett å vaske av. Ullsmekker er sånn sett fantastisk! Vi brukte aldri to lag innendørs, så brukte ikke strømpebukse under bukse. Så å ha begge deler blir litt dobbelt opp, med mindre du har et kaldt hus da.
Ting som var mye av i bruktpakken, og som ikke ble brukt her: gensere, trange bukser, pynteklær (body med krage, skjorter (!), klær med hette på. Vi fikk også mye sånne «tulleplagg» i gave. Bortkastede penger spør du meg, med mindre du skal ta masse bilder til Instagram eller noe. Så gjerne presiser det om noen spør hva dere ønsker i gave, ikke si bare «klær». Si gulpesmekker, langerma ullbodyer etc. Ellers ender dere opp med tulleklær dere aldri blir å bruke.

Enig i alt du skriver! Finnes masse tulleklær til baby. Min yngste nå er 2 og vi bruker fremdeles veldig lite gensere og plagg med hette, slim fit jeans osv..

Elsker alle svarene her! Kjempemasse nyttige tips :) Jeg er jo helt blank på dette med babyklær (og utstyr generelt) som førstegangs, og vil tro mange andre kjenner på det samme. Jeg misliker egentlig strømpebukse selv, så tror jeg heller kjøper bukser. Eller må baby ha på body og strømpebukse under ulldressen når man skal på tur? Eller er det plass til body og bukse? Eller skal de ikke ha på noe under ulldress? :pHar kjøpt både bilstolpose og vognpose. Tror jeg må sette meg ned å google om hvordan man kler på en baby :bookworm: "tulleplagg" har jeg ikke på handlelista, så får vi se om jeg klarer å holde meg unna hvis jeg kommer over noe supersøtt :shy:

Headover lue var lurt! Det skal kommende oldemor få strikke, samt en hel del andre ullplagg. Tror det blir alpakka i hjemmestrikk, har hørt denne er mer allergivennlig.

Hva med sokker? Har hørt disse faller av lett. Noen som vet hvor man får kjøpt sokker som henger på, eller hva man skal se etter for å finne sokker som ikke faller av med engang?

Elsker alle svarene her! Kjempemasse nyttige tips :) Jeg er jo helt blank på dette med babyklær (og utstyr generelt) som førstegangs, og vil tro mange andre kjenner på det samme. Jeg misliker egentlig strømpebukse selv, så tror jeg heller kjøper bukser. Eller må baby ha på body og strømpebukse under ulldressen når man skal på tur? Eller er det plass til body og bukse? Eller skal de ikke ha på noe under ulldress? :pHar kjøpt både bilstolpose og vognpose. Tror jeg må sette meg ned å google om hvordan man kler på en baby :bookworm: "tulleplagg" har jeg ikke på handlelista, så får vi se om jeg klarer å holde meg unna hvis jeg kommer over noe supersøtt :shy:

Headover lue var lurt! Det skal kommende oldemor få strikke, samt en hel del andre ullplagg. Tror det blir alpakka i hjemmestrikk, har hørt denne er mer allergivennlig.

Hva med sokker? Har hørt disse faller av lett. Noen som vet hvor man får kjøpt sokker som henger på, eller hva man skal se etter for å finne sokker som ikke faller av med engang?

Dere er mange i samme båt ja, det er helt sikkert! Også må man prøve seg litt frem, det jeg liker, er ikke nødvendigvis det du liker. Jeg liker strømpebukser, fordi da slipper jeg sokker som faller av :P Babyenes naturlige bevegelser er jo å sparke og dra til seg beina, så sokker ramler av titt og stadig. De sokkene som virker best, litt tjukke og myke, er de som ramler oftest av, de sitter løst på foten og går ikke så høyt opp.

Får plass til mye under ulldress, men sjeldent så mye trengs hvis du har gode vogn/bil poser. Kommer litt an på hvor du bor og. Her er det sjeldent særlig kaldt.

Enig i alt du skriver! Finnes masse tulleklær til baby. Min yngste nå er 2 og vi bruker fremdeles veldig lite gensere og plagg med hette, slim fit jeans osv..
Slim fit til baby, hva er greia med det? Vi prøvde på en sånn bukse en gang, baby kunne jo ikke løfte beina sine opp, så trangt var det. Kunne ikke sitte i bæresele i sånn bukse heller. Helt meningsløst med sånne plagg.

Mange merker har tynn ull som er perfekt inni ulldressen! Reflex hos Barnas Hus er ofte på salg bl.a.:)

Alpakka-ull loer veldig syns jeg, så ville vært forsiktig med å bruke det til baby. Drops baby merino og Dale babyull har jeg brukt mye, og er kjempefornøyd:joyful: Dale babyull er spesielt godt å strikke med i tillegg.

Enkelte sokker faller av lett ja, har kjøpt noen lange fra reflex som er veldig gode og som holder seg på, h&m har noen som er gode og det er noen ullsokker hos Cubus som hvertfall har hengt på her. Ellers er jeg veldig glad i Twister Socks (gratis oppskrift hos drops), de kan strikkes lange og holder seg på i vogna:)

Jeg fikk gulpebaby sist og hadde alt for lite klær :wacky: hadde nok 20 bodyer, gulpa ut MINST 4 hver dag.. men det er jo noe en må se ann.

Jeg fikk gulpebaby sist og hadde alt for lite klær :wacky: hadde nok 20 bodyer, gulpa ut MINST 4 hver dag.. men det er jo noe en må se ann.

Vi hadde også det noen mnd der han begynte med smaksprøver. Gikk sykt mye skift!

:HeartredVi hadde nesten ikke bruk for str 50. Brukte det kanskje de første dagene på sykehuset, men mer behagelig for den lange frøkna vår å bruke str 56 med én gang :p Vi er to lange foreldre, og får sikkert stort/langt barn nå også, så da trengs nok veldig lite klær i str 50. Så det er jo noe man kan tenke på (om det er sannsynlig at ungen er liten eller «stor»).

Ellers brukte vi en del ull/bambus-pysjer også på dagtid (altså sånne heldrakter med knepping helt ned) og sokker, da hun var nyfødt, rett og slett fordi vi syntes det var praktisk. Senere gikk det nesten utelukkende i body og strømpebukse. Man finner sin greie;) Og generelt brukte vi dessverre langt fra alle klærne vi fikk/hadde kjøpt:( Men nå som det blir vinterbarn, blir det garantert en lillelam-dress, de har vi brukt masse i ulike størrelser! Og det vi får av strikketøy:Heartred

I str 50 hadde vi bare 3-4 bodyer tror jeg, fikk så vidt brukt dem likevel og de var arvet. I 56 tror jeg vi hadde rundt 10stk og det gikk greit. Hadde også en del arvet i større størrelser og str 62-68 var det jeg fikk flest av i gaver.
Samboer her sto for vaskinga av klær første to ukene da han var hjemme sammen med meg, så det gikk ganske greit. Husker vi gikk tom for pysjamaser ganske fort da, de hadde jeg ikke kjøpt like mange av, men da kunne han fint sove i en body og ei strømpebukse. Men om du ikke orker å vaske mye klær så er det jo greit med litt mer klær. Her hadde jeg bare starta med oppbretta i en størrelse større om det hadde blitt krise. Jeg sendte også svigermor å kjøpe mer av noen typer klær etter hvert :-) men tror jeg kommer til å kjøpe noen ekstra bodyer til denne for blir vel kanskje litt vanskeligere å få gjennomført klesvask med en snart 3 åring i hus.

Vi opplevde ikke problemet med at sokker falt av hele tiden. Så vi brukte litt bukse og litt strømpebukse. Strømpebukse er veldig behagelig og enkelt da, og er fint å ha for å kunne kle lagvis alt etter vær når en skal på tur. Fint plass til bukse også under ulldress da.

Ikke helt lett å vite hva en skal kle den i den første tiden. Jeg gikk stadig å kjente i nakken på baby for å kjenne temperatur, også lærte jeg etter hvert :-) de er jo forskjellige også, noen er mer varme enn andre. Jeg har aldri overkledd ungen min og jeg har kjent etter hva som passer for han. Han er ikke sånn supervarm, men fryser sjelden. Fikk noen kommentarer på mengde klær av besteforeldre innimellom, og jeg ble jo sykt usikker på meg selv til tider, men jeg kjente på min gutt hva som var passelig for han og valgte å stole på meg selv. Der er virkelig skummelt å overopphete barnet også.

Back
Topp