Hvor mye klær i de ulike størrelsene?

Lilja12

Flørter med forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Er usikker på hvor mye klær jeg trenger av hver størrelse, noen som har en grei huskeliste over ca hvor mye klær? Kan også inneholde andre ting man trenger/som er kjekt å ha :happy:

Jeg vil på det sterkeste anbefale å ikke kjøpe inn klær i størrelser dere ikke trenger NÅ eller med det aller første. Babyer vokser i rykk og napp.

Vi opplevde at mesteparten av alle de fine klærene vi fikk da førstemann ble født, aldri ble brukt. Nydelige og dyre ullklær som ikke passet før det var sommer og 30 grader og varmerekorder ute.. Kortermede bodyer som ikke passet før det var høst og vinter igjen.

Og det er jo kjipt. Denne gangen skal vi bytte absolutt alt vi evt får som ikke passer NÅ.

Vi fikk et lite knøtt, som druknet i str 50 (hinsides hva som kunne ordnes med å brette opp), som var det minste vi hadde. Det gikk fint det også, mannen måtte bare dra innom senteret og kjøpe noe i str 44.

Så med mindre man bor langt på landet, og det tar ukesvis å få tak i klær, ville jeg kjøpt så lite som mulig på forhånd. Noen får babyer som går rett inn i str 56, og får aldri bruk for klær i str 50.

Jeg har også hørt historier om babyer som omtrent starter på strl 62...synes det høres rart ut og heller som unntak enn hovedregel. Hadde samme problem selv med at mye klær ikke ble brukt fordi feil strl til feil årstid. Jeg personlig ville ikke kjøpt større enn strl 62 og det du har i den strl kan gjerne være bomull/bambus pysj (som vi brukte mye av hele året) et par bukser og bodyer ellers sats på i all hovedsak strl 50/56 og ha minst en omslags pysj i ull i hver av de strl, to langermet omslags ullbody i hver strl og 2-3 bukser/strømpebukser i hver. Sist kjøpte vi mye småtøy i bomull på H&M, ikke all verdens kvalitet men billig for startfasen når du ikke vet hvor stor mini blir/hvor fort h*n vokser.

Er usikker på hvor mye klær jeg trenger av hver størrelse, noen som har en grei huskeliste over ca hvor mye klær? Kan også inneholde andre ting man trenger/som er kjekt å ha :happy:
Sier meg enig i det som er skrevet over her. Man vet aldri hvilken str baby kommer ut i og hvor fort de vokser. Og det er store forskjeller på tøyet fra merke til merke også, men man skjønner fort hva man liker best og trives med. Kjedelig å ha da masse fint, men ubrukelig :wacky:
Vi arvet et par klespakker brukt og det var gull. Da hadde vi masse tøy og kunne finne ut hvilke plagg vi likte best. Uten at nye og dyre plagg ble liggende i skuffen.
Rart hvor bestemt man blir på hva man liker :D

Sier meg enig i det som er skrevet over her. Man vet aldri hvilken str baby kommer ut i og hvor fort de vokser. Og det er store forskjeller på tøyet fra merke til merke også, men man skjønner fort hva man liker best og trives med. Kjedelig å ha da masse fint, men ubrukelig :wacky:
Vi arvet et par klespakker brukt og det var gull. Da hadde vi masse tøy og kunne finne ut hvilke plagg vi likte best. Uten at nye og dyre plagg ble liggende i skuffen.
Rart hvor bestemt man blir på hva man liker :D

Ja, det med at man ikke helt vet hva man selv og babyen foretrekker, og hvilke merker som faktisk passer ens egen baby, er også et viktig poeng.

Vår baby hatet dypt og intenst å få ting tredd over hodet, så alt av bodyer som ikke var omslags ble ikke brukt. VI foretrakk også omslags, mye enklere enn å håndtere dingle-hodet :s Mens en venninne hatet omslags, og kun brukte over-hodet-bodyer på sin.

Her var alt med "Innebygget" fot også ubrukelig, typ bukser/pysjer med fot på, og strømpebukser. Han fikk spenntak inne i beinet da, og sparket alt av seg på null komma niks. Så alt sånt ble bare hevet i uff-containeren.. Mye bedre med vanlig bukse og sokker (som vi tok utenpå, for da ramlet de ikke av). Mens andre hater sokker, og elsker alt med innebygget fot.

Vår baby var lang og tynn, og alt fra cubus viste seg å være ubukelig. Buksene var hemningsløst for store i livet, men korte i beinlengden, og bokstavlig talt ramlet av ungen. Vi fant ut at det kun var bukser fra kaph-ahl og til nød lindex som passet.

Noen tåler ikke/liker ikke ull, og noen er veldig varme av seg, mens andre er kalde. Så man må nesten se det an.

Venter tredjemann nå og med første brukte jeg str 50 lenge, med andre ikke i det hele tatt, så anbefaler også som nevnt over å ikke kjøpe for mye med en gang og heller se an størrelsen på baby. Men kom over denne artikkelen for ikke lenge siden som virker som en fornuftig oversikt over hva en trenger med en vinterbaby (se bort i fra at det er reklame fra Nøstebarn ;) ) https://www.pengesnakk.no/blog/babyklær

Back
Topp