Hvor mye kan man bære egentlig ?

Apemor

Glad i forumet
Jeg er litt sånn som vil ordne sjæl, så i mens mannen skrur på whatnot så tenkte jeg å flytte ut hagemøblene. (Strålende vær her). Kan jeg bære sånn en rottingsofa montro ? Vil ikke gjøre det om det kan være farlig for babyen, sååå mye vil jeg ikke ha hagemøblene ut altså.

Er det ikke mest at du risikerer å få tidlig bekkenløsning da?
Innbiller meg at det går fint å bære akkurat så mye som eg vil inntil noen med kunnskap om saken opplyser meg [emoji4] (at de på jobb er skeptisk til at eg bærer sekketralle opp ei trapp tar eg med ei klype salt).

Tenker dog at det ikke er tida for å teste grensene/tøffe seg, heller tida for å spørre om hjelp om det blir tungt. (eg er av typen som skal få til alt selv på egenhånd, kanskje ikkje alltid beste ideen [emoji14] )

Så, kjenn etter om det går greit? [emoji4] Og stopp om du får vondt rare steder?

Tror uansett det skal godt gjøres at det blir farlig for baby, men er jo kjedelig om du får strekk/kink/bekkenløsning da.

Prøvde å finne ut av det der selv, og ble ikke mye klokere. Alle sa forskjellig, samt at det kom an på form og teknikk.

Jeg også vil ordne sjæl.. men merker det godt i magen når jeg løftet tunge kasser med bananer eller potet kasser på 20kg på jobben Tror nok du merker det om det blir for tungt

Jeg spurte legen min mtp tunge løft på jobb. Hun sa det var bare å løfte, så lenge det ikke var ubehagelig/vondt.
Løfter opp i mot 25-35 kg på jobb, i halvdårlige stillinger, så tror nok du kan bære ut hagemøblene.

Last edited:
Takk! Nei, den er jo ikke gørrtung men lang og uhåndterlig :p jeg klarte å få den på plass på en merkelig måte uten å risikere liv og lemmer. Nå sitter jeg i solveggen [emoji23][emoji295]️ skulle vært et fast antall kilo man måtte forholde seg til , myyyye lettere :p

Les det danskene sier om hvor mye man kan løfte http://www.kk.no/mamma/kan-man-lofte-tungt-nar-man-er-gravid-63730007

"Her står det at hvis en gravid i sitt arbeide håndterer gjentagende ganger byrder på over 12 kg, kan det øke risikoen for abort eller for tidlig fødsel. I alminnelighet frarådes gravide tunge løft, og ikke minst gjentagende løft. Det anses ikke som skadelig for fosteret å løfte byrder under 4-5 kilo.

Den samlede daglige løftemengde bør ikke overstige 1.000 kg på en arbeidsdag, og løftene bør fordeles over hele dagen. Fra begynnelsen av sjette-syvende graviditetsmåned reduseres kiloanbefalingene ovenfor til omkring det halve: 6 kg for enkeltløft og en samlet løftemengde på maksimalt 500 kg. (Kilde: Arbejdstilsynets At-vejledning, A1.8, Februar 2002)"

Les det danskene sier om hvor mye man kan løfte http://www.kk.no/mamma/kan-man-lofte-tungt-nar-man-er-gravid-63730007

"Her står det at hvis en gravid i sitt arbeide håndterer gjentagende ganger byrder på over 12 kg, kan det øke risikoen for abort eller for tidlig fødsel. I alminnelighet frarådes gravide tunge løft, og ikke minst gjentagende løft. Det anses ikke som skadelig for fosteret å løfte byrder under 4-5 kilo.

Den samlede daglige løftemengde bør ikke overstige 1.000 kg på en arbeidsdag, og løftene bør fordeles over hele dagen. Fra begynnelsen av sjette-syvende graviditetsmåned reduseres kiloanbefalingene ovenfor til omkring det halve: 6 kg for enkeltløft og en samlet løftemengde på maksimalt 500 kg. (Kilde: Arbejdstilsynets At-vejledning, A1.8, Februar 2002)"

Haha lemper rundt på 2āringen på 12kg hele dagene. Hmmm

Hvis man er frisk og rask og ikke har risikosvangerskap så kan du jo løfte så lenge du ikke føler ubehag. Man kan jo fint trene styrkeløft som gravid, så jeg ser ikke hvorfor ikke du kan løfte en rottingsofa[emoji4]

Hvis man er frisk og rask og ikke har risikosvangerskap så kan du jo løfte så lenge du ikke føler ubehag. Man kan jo fint trene styrkeløft som gravid, så jeg ser ikke hvorfor ikke du kan løfte en rottingsofa[emoji4]

Jeg vet egentlig ikke om jeg har risikosvangerskap? Går på medisiner og sjekk ukentlig så er vel kanskje risiko? Har jeg ikke tenkt over

Jeg trener styrke og tar feks knebøy på over 40kg så håper ikke det er farlig å bære tungt :P tenker det går bra så lenge det kjennes greit :)

I forrige svangerskap hadde jeg en jobb der jeg løftet opp mot 20 kg flere ganger om dagen. Det gikk helt fint og var i jobb fram til permisjonsstart. Tror man kommer langt med å løfte riktig, stramme kjernemuskulaturen når man løfter og ellers kjenne etter og stoppe hvis man merker det er ubehagelig. Og unngå bra bevegelser!

Det er så fint med sånn masse gode konstruktive innspill [emoji4] [emoji123] takk! [emoji3]
Tar fremdeles og ditcher knebøy når eg trener da, men kanskje eg skal prøve neste gang? Hadde bekkenlåsning for litt sida, da hadde eg veldig motvilje, men har fått løsna opp i den, så da går det jo an å prøve [emoji3][emoji123] mange repetisjoner og lite vekt ja, mange år siden eg trente det fast [emoji14]

Jeg ble rådet av gyn til å unngå tunge løft. Så her er mannen bæremester!
Å løfte opp ungen på nesten 12 kg var ok så lenge han hjalp til med et hopp. Selve bæringa var vist ikke like problematisk om man bærer tett på kroppen og ikke så lenge at man får vondt.
Som jeg skjønte det er løfte- og bæremåte noe å tenke på, i allefall for meg som har hatt flere sa på kort tid.

Legen min sa "Gjør som du pleier, bare ikke hopp i fallskjerm". Babyen er "laget" i Danmark på fertilitetsklinikk, og der sa de at jeg kunne trene som normalt, og fortsette å trene både styrke og utholdenhet, såfremt jeg ikke fikk vondt (og sikkert innen rimelighetens grenser, men jeg driver ikke akkurat med bodybuilding). Nå spyr jeg riktignok så fort jeg får antydning til pulsøkning, men jeg fikk i allefall ikke beskjed om at det ikke var ok.

Det er jo også veldig individuelt hva man er vant til å løfte og bære fra før, og om man bruker riktig teknikk osv.
Er jo mange som løfter langt over 50kg i beinpress, markløft og andre øvelser nesten frem til fødsel, men så har jo disse også gjort dette under hele svangerskapet og har dette som sin "normale" kapasitet og det krever ikke så mye for de å løfte 50kg som gjør dette mange ganger i uken, som for meg som ikke løfter en finger og jo hadde brukt alt av krefter og energi for å løfte noe i den vektklassen, noe jeg mener hadde vært totalt uforsvarlig. :P

Jeg har også hørt at mye av det som er farlig er hvis man ikke har muskler til å løfte det man løfter på en måte, så man bruker bukpressa og rygg/mage til å løfte fremfor armer og bein liksom. Babyen i magen kan jo ikke ta skade av hva armen dn gjør, men hvis du kompenserer med hele det indre trykket ditt og mage, rygg, bekken for å klare å løfte det - så er jo saken en helt annen..

Vi flyttet for 2 uker siden, og hadde ingen til å hjelpe. Er totalt utrent, med kjeeempesvak rygg og vi løftet alt av møbler over flere etasjer, vaskemaskin, tørketrommel, rubbel og bit med dårlig teknikk og hadde vondt i ryggen i 1 uke i strekk etterpå. Og dette er en belastning jeg var skikkelig redd for med tanke på barnet, for jeg synes ikke det var heldig eller forsvarlig i det hele tatt. Men så stod det jo en flyttebil i gårdsplassen og vi måtte avgårde, så da måtte det dessverre bare bli sånn.. Har gått bra hittil da heldigvis. Phew! Gjør helst ikke det igjen. :o

Back
Topp