Hvor mye kan jeg forvente av en 9-åring?

BlåBobler

Forumet er livet
Jeg har en gutt i 4.klasse. Jeg føler at han har det ganske så "slapt" hjemme, og nå har jeg såvidt begynt å innføre en del oppgaver.

Han har alltid fått beskjed om at klær skal henges opp og sko settes i hylla, ranslen skal på rommet og matboksen på kjøkkenet når han kommer hjem. Men han har vært veldig dårlig til å følge de reglene. Så det har endt opp med at jeg har rydda opp etter han hele tida....

Nå har jeg sagt at heretter får han husarrest resten av dagen, hvis dette ikke blir gjort. Vi har hatt det sånn i 2 uker nå, og han har bare "glemt" det 1 gang. (Da fikk han husarrest den dagen). Så jeg er fornøyd med det, og håper han fortsetter å være like flink fremover.

Men nå har jeg lyst til å innføre litt flere oppgaver for han. Og jeg har kommet med forslag som han synes er helt forferdelig!

1. Han skal ha en fast dag i uka hvor han skal dekke bordet til middag.

2. En fast dag i uka hvor han skal rydde av bordet og skylle talerknene.

3. Vaske opp en fast dag i uka.

4. Gå med søppla hver dag.

Er jeg for streng? [8|]

Hva gjør de store barna deres hjemme?

Heia.. Kremt nå har jeg ingen barn enda men[:D] jen og kusina mi satt å prata her hun har en gutt på nå 10år, satt å snakka om at han hadde det veldi slapt så vi fant ut at vist hun satte ting han skulle gjøre sånn som du så kunne dere leie en film i slutten av uka eller gå på kino eller noe annet han hadde lyst til liksom ha en liten sukkerbit å lokke med..
Han er blitt utroli flink.. Syntes ikke du er streng[:D]

Jeg tenkte at "lokkematen" skulle være et kontantkort på 150kr 1 gang pr. mnd. + kino med bare jeg og han 1 gang pr mnd [:)] 

[:)]Da Michael var ni år....
Vel ,han måtte selvfølgelig sette klær og sko på plass - og matboks inn i oppvaskmaskinen.
Fore bikkja hver dag ,og passe på at han hadde vann
Støvsuge kjøkkenet og stua en dag i uka.(Jeg brydde meg ikke om det var nøye ,bare at han gjorde det.)
henta posten
gikk med søppelposen
hjalp til med middag en til to dager i uka

OG HAN FIKK IKKE BETALT FOR DET!!!!!
(han fikk penger om han trengte noe,kino ol.)
Nå er han 14 år,og lager middag to-tre dager i uka ,og hjelper til med husarbeid ,går turer med bikkja og er fantastisk mot lillebror.
Han har ingen faste plikter lenger ,for han er kjempeflink til å hjelpe til der det trengs.
Sleit litt i 8-9 års alderen med å få rutine i at han skulle hjelpe til ,men når det ble en vane,var det absolutt verdt det!!!![:D]

Vi har fire barn to på 9 en på 8 og ei på 12.
De  minste får 50 kr i uka og hun eldste får hundre.For dette må de rydde rommet ,komme med matboks,rydde bort sekk,henge opp jakke ,ta av tallerken og skylle den.,rydde etter seg i huset,gjøre lekser uten krangel.
De kan tjene mer ved å gjøre andre ting ,gir smilefjes ,tre stk gir 10 kr pluss. prikker for ikke uførte arb oppgaver tre stk er lik minus 10 på ukelønn.  Vi  synes det fungerer bra ,de vil veldig gjerne ha ukepengene så de gjør stort sett det de skal.[;)]

synes ikke du er streng. hvorfor skal de ha belønning? skjønner ikke det jeg at de rydder opp etter seg  , skal man ikke behøve å si til barna sine. å passe på at de gjør. beklager ,men det regner jeg som vanlig normal oppførsel. skjønner jo at denne belønningen skal virke slik at de skal vite at de får noe for det,men holder det ikke med litt skryt og en glad mor? har ikke større barn jeg,men  har noen i nærmiljøet som har 9+, og blir litt irritert og frustrer faktisk over oppførsel  på barna. å tenker,sån skal ikke min gutt bli

Synes ikke du er streng nei. Gutten vår på 7 år har hatt sine plikter her hjemme fra han begynte på skolen (6år gml).
Han henger opp tøyet når han kommer inn og setter skoene i skohylla, det er en selvfølge. Setter sin asjett og bestikk og glass inn i oppvaskmaskinen etter middag hver dag. Utenom det har han en oppgave hver dag fra mandag til torsdag:
-dekke bordet
-gre hundene
-rydde rommet
-støvsuge ett rom som jeg ber han om

Fredag, lørdag og søndag har han fri.
Dette fungerer helt fint her.

Jeg synes du ikke er for streng, det er bra å få ansvar [;)]

Jeg har en gutt på 9 år som har plikter:
*hente posten hver dag
*rydde ut av oppvaskmaskinen
*gå ut med søpla
*rydde av middagsbordet ett par tre ganger i uka
Men han får ikke betalt for å rydde rommet sitt eller gjøre lekser!

Dette får han 50 kr for i uka, hvis han er flink og hjelpe til med andre ting så blir det litt mer og hvis han sluntrer unna blir det trekk. Dette fungerer ganske bra, men vi må trene litt mer på rutiner. Da det ikke er så lenge siden vi begynte med det [:D] Tror det er sunt at barna våre får ett forhold til penger og at man faktisk må jobbe for å få de [:D]

Trym Adrian som gleder seg masse til å bli storebror [:D]

Nå har ikke jeg store barn, men selv så måtte vi hjelpe til hjemme.
Jeg syntes ikke du er for streng, men jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha belønning for å hjelpe til hjemme..
Da syntes jeg det heller er bedre å gi de en liten belløning vist det er noe spesielt som du spør om han kan gjøre..

Meg å søstra mi fikk aldri noe for å gjøre plikter hjemme (fikk det vi trengte og ekstra vist vi skulle noe) mens broren min fikk belønning og resultatet blei at når han blei større nekta han å gjøre noe hjemme uten å få betalt for det..

ORIGINAL: nattergal

Vi har fire barn to på 9 en på 8 og ei på 12.
De  minste får 50 kr i uka og hun eldste får hundre.For dette må de rydde rommet ,komme med matboks,rydde bort sekk,henge opp jakke ,ta av tallerken og skylle den.,rydde etter seg i huset,gjøre lekser uten krangel.
De kan tjene mer ved å gjøre andre ting ,gir smilefjes ,tre stk gir 10 kr pluss. prikker for ikke uførte arb oppgaver tre stk er lik minus 10 på ukelønn.  Vi  synes det fungerer bra ,de vil veldig gjerne ha ukepengene så de gjør stort sett det de skal.[;)]

Tusen takk for at du delte dette!! Vi begynte med smilefjes og prikke system i går. Og ungene er helt i 100!! [:D]

De har allerede fått hvert sitt smilefjes for å dekke på til frokost og rydde av bordet etterpå, selv om det ikke var dems tur til å gjøre det i dag [:)] 

Back
Topp