Hvor mye kan barna nå før skolestart?

Solvit

Forelsket i forumet
Har dere lært dem mye nå før de begynner på skolen?
Kan de alle bokstavene ?
Kan de lese?
Kan de regne?
 
Her kan hun lese , skrive og regne. Men hun har hatt interesse for slikt.
Det er ikke slik at vi har sittet flere timer hver dag. Men ti min her og 15 min der
over flere år egentlig.
 
Her kan ho en del bokstaver, så enkelte hord klarer ho å lese. Kan vel si jeg måtte le litt her om dagen da vi var i er butikken. Står å venter i køen og så hører jeg jenta si s-n-u-s så sier ho mamma der står det snus. Ho kjenner også igjen bokstaver i en del navn og slikt
Ho regner både + og - i tallene mellom 0-20.
Ho har en eldre bror så ho har vært veldig opptatt av lekser siden rett før jul og da har ho sitti med noen bøker med tall og bokstaver som ho da har drevet med når broren har gjort lekser.
De har nå i ca 2 mnd drevet og laget matestykker til hverandre når vi kjører ho sier eks 2+6 og broren ska svare og så sier broren eks 7-3 og da ska jenta svare
 
Eg synest tøtta her er flink!

Då storebroren begynte å lese ordentleg våren i første klasse (då tøtta var 4 1/2) begynte ho plutseleg å stave ord. Altså, ho kunne seie slikt som "Mamma, gjett ka dette betyr: F-I-S-K-E-K-A-K-E" (stava med lydar, ikkje bokstavnavn), og deretter begynte ho å skrive ned. Spurte og grov om korleis den og den bokstaven såg ut.

No (fyller 6 i november) leser ho Thomas-bøker dersom ho har høyrd dei før. Stavar seg gjennom setningane godt nok til å gjennkjenne ord. Ho skriver lange setningar, og sjølv om ho gløymer ein bokstav her og der, og sjølv om bokstavane av og til er speilvendte eller opp ned, er det fullt mulig å forstå kva ho skriv.

Ho har akkurat begynt å spørje om korleis ho skriver tall, men å rekne med tall opp til 10 har ho gjort lenge. No teller ho fint til 100 (må av og til ha hjelp til overgangen mellom 69 og 70, samt 79 og 80), og på engelsk til 30. Seier engelske ord innimellom (veldig påvirka av storebror som ofte ser engelske filmsnuttar/speler engelske spel).

...og i dag lærte ho seg å knyte sløyfe, så no kan ho i teorien knytte sko sjølv (ikkje at ho har sko med knyting uansett, men ho kunne hatt), så eg meiner ho er ganske sjølvhjulpen med det meste av klær og sånne praktiske ting. Kan lukke glidelåsen på jakken og sånt. Einaste ho vil trenge hjelp til ei stund (antar eg) er når ho må flytte innleggssålene over frå eitt par sko til eit anna (f.eks. til støvlar eller gymsko), for dei er vanskelege å få på plass, sjølv for ein voksen.

Føler ho er veldig klar for skulen.
 
Lille(store?)gutt kan mye synes jg. Jg er (strax) lektor, og begynte å studere da han begynte i bhagen. Alfabetet kunne han da han var 2,5 (lærte sg sangen vettu, og hadde bokstaver som wallstickers som han løp rundt og dunket på den bokstaven han sang). Og jg har 'brukt' han mye i min egen opplæring i begynneropplæringen.

Men (og har kommer et stort MEN)! Barna utvikler sg så ulikt! Og jg tror ikke det er avgjørende med hva de kan før de starter på skolen. Det er viktig hvordan de tenker! Når de blir lest for fex, at de da selv kan fortelle at 'åh sånn gjør ikke harepusen her' o.l. At de tør å stille spørsmål, at de er pro-sosiale (har lært seg godt samspill) og at de er nysgjerrige! Nysgjerrige barn som stiller tuuusen spm i minuttet, ja - det er litt slitsomt.., er så bra! Og at de har en voksen som ser når de trenger en liten dytt ut, og når de trenger en klem og trøst - noen som trygger dem. Trygge barn tør å feile, og det er viktig!! Barn som er redde for å feile, kan streve masse. Men - å feile er bra, flagget til tops; læring pågår :D

Det er spennende med skolestart!! Lykke til alle 2007'ere - og til oss spente mammaer og pappaer!! :D
 
Min pode kan skrive navnet sitt, og kan bokstavene til en viss grad, iallefall bokstavene til oss i familien. Samt at om man skriver noe, så kan han skrive av. Han kan regne på fingrene. Og kan farger og elsker å bli lest for. Han spør hele tiden om ting, alt fra små ting til de litt større tingene som feks hvordan babyer kommer ut av magen :p Han viser interesse for kristendommen, iallefall når vi snakker om det, for han spør og graver og lytter spent på hva vi forteller. Han skjønner mer enn hva vi faktisk tror. Viser omsorg og glede. Er så klar for skolestart han :D
 
Min kan lese litt, og kan regle for hele alfabetet. Sliter meg å kjenne igjen alle bokstavene sånn i ord, men kommer seg. Tall har han ikke hatt så mye interesse for, men noe regning kan han i hodet eller med telling på hender ol. men har aldri regnet matte i en bok liksom :) Kan skrive navnet sitt ;)
 
Back
Topp