Hvor mye kake?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Vi har plutselig fått mye slekt rundt oss, og jeg aner ikke hvordan jeg skal beregne hvor mye kaker som går på bursdagen. Hvor mange kaker ville dere bakt til ca 30 gjester? Skal ikke servere annen mat enn pølser og kaker. Tenker å bake boller og muffins, men hvor mange kaker trenger jeg? Hvor mange bruker dere?
 
Det  var mange gjester, ja:) Det der synes jeg er så vanskelig. Jeg er vant til at det er ALTFOR mye kake i alle sammenhenger. Mamma var livredd for at det skulle bli for lite i bryllupet vårt og i dåpen til mine to jenter, så hun bestilte for mange. Jeg har visst arvet dette... for vi hadde igjen ca. halvparten etter bursdagsselskapet nå. Jeg ga bort masse, men ble sittende igjen med mye rester likevel..
Kanskje du bør regne to stk. pr. person i hvert fall? Skal du ha noe mer enn boller og muffins? Skal du ha kun boller og muffins, kunne du kanskje hatt 30 pluss pluss av hver?
 
Min erfaring er at de fleste treåringer ikke spiser et helt kakestykke en gang. Muffins derimot, de var veldig populære her. Kusina til Alma spiste vel fire. Så jeg ombestemmer meg: lag masse muffins, om det er mange barn! Og litt mindre av det andre, kanskje. Her fant jeg på noe så lurt som å lage cornflakessjokoladekake, barna smakte omtrent ikke en gang (og jeg som trodde den var så barnevennlig). En langpannekake hadde nok falt bedre i smak! Neste gang skal jeg ikke prøve meg på noe fancy.
Marsipankaka var med bringebærkrem inni, og den var det faktisk flere som likte, men de spiste ikke mye. Boller ble det spist lite av, kanskje fordi de hadde vært fryst og ikke var så myke og gode lenger.. mine boller tåler visst ikke frysing. Muffinsene derimot, tålte det godt. 
 
Cornflakessjokoladekake hørtes faktisk veldig godt ut. Her blir det ingenting fancy, jeg har det sykt travelt for tiden. Tenker å lage en eller to suksessterter, for det vet jeg at de fleste bruker å spise. Tenker å fylle opp fryseren med boller, så kan vi tine etterhvert som vi ser hva som går. Resten blir posekaker, bare jeg finner ut hvor mange. 

Vi har ikke en gang plass til alle gjestene her, så jeg har spredd dem utover dagen. Det blir litt pussig selskap, men jeg tipper Felix blir fornøyd med at det aldri tar slutt. Det verste er at vi skal møte de fleste igjen dagen etter når oldemoren feirer sin 87-årsdag. Vi har 3 bursdager i slekten denne uken, og 2 neste uke. 
 
Ikke så lett og svare på egentlig :)

Det var jo mange gjester, men hvor mange er barn og hvor mange er voksne?

Gjærbakst synes jeg det går lite av, det er for mettende liksom.

Men muffins pleier å gå unna. Så kan du jo f.eks ha en langpanne-sjokolade kake, en marsipankake og noen desserter. Gele og sjokoladepudding f.eks.

Vi pleier også å ha hermetisk frukt med is til :)

Blir alt for mye her også og vi er i underkant av 20 med små og store :)

PS: vi pleier å bestille marsipankaken, siden det er mest jobb med den :)


 
Hvorfor har jeg ikke tenkt på å bestille kake? Det var veldig lurt. Når jeg tenker meg om nå så skal Fellix og mormor bake en bursdagskake i morgen, så jeg har jo en til der da. Jeg liker boller mye bedre enn kaker, så jeg har lett for å glemme at ikke alle andre vil ha det. Kanskje kanelsnurrer er bedre?

Det er mest voksne. Det blir maks 5 jevngamle barn på formiddagen bare, og 2 store barn på kvelden. Skal barna ha godteposer? Finnes det en "barneselskap for dummies" jeg kan lære av i full fart?
 


Sukkertopp skrev:
Hvorfor har jeg ikke tenkt på å bestille kake? Det var veldig lurt. Når jeg tenker meg om nå så skal Fellix og mormor bake en bursdagskake i morgen, så jeg har jo en til der da. Jeg liker boller mye bedre enn kaker, så jeg har lett for å glemme at ikke alle andre vil ha det. Kanskje kanelsnurrer er bedre?

Det er mest voksne. Det blir maks 5 jevngamle barn på formiddagen bare, og 2 store barn på kvelden. Skal barna ha godteposer? Finnes det en "barneselskap for dummies" jeg kan lære av i full fart?



Kanelsnurrer er jo kjempegodt da :)
 
Ang. godteposer hadde vi fisking i trappa med pose til hver av barna. Da var det sukkertøyeske, kjærlighet, lite fly, ring og ballongfløyte i hver pose. Ikke noe dyrt altså :)

Det blir sikkert nok kaker uansett, pleier å gå den veien :)
 
Back
Topp