Hvor mye kaffe?

mormormor

Betatt av forumet
Jeg drikker til vanlig ganske mye kaffe. Men leser anbefalinger om ca 2 kopper om dagen.
Hva er det som gjør det farlig å drikke mye kaffe?

Har klart å slutte å røyke, men kaffen ar vanskeligere å trappe ned.

Noen råd?

Er i samme båt.. Klarte å redusere inntaket de første tre månedene for smaken var liksom ikke det samme, men nå har kaffetrangen tatt litt overhånd igjen. enkelte dager er jeg ned i to kopper, mens andre dager blir det lett fire-fem. Sikkert ikke bra.....[>:]

Det som jeg har lest om temaet er at man kan drikke to kopper kaffe (eller tre kopper te) pr dag (mindre om man får i seg koffein på annet vis i tillegg). Grunnen til at man skal begrense inntaket er at koffein medfører økt risiko for spontanabort. Selv er jeg en skikkelig kaffe-kjerring, og før jeg ble gravid drakk jeg en liter om dagen... føler allikevel at det er et lite offer å gi opp kaffen i 9 måneder..

Kaffe er skikkelig usunt for fosteret. Dere kan jo selv tenke på hvordan dere føler dere om dere drikker mye kaffe... Noen blir jo litt shaky og rare...
Og andre bruker det for å komme seg på do om morgenen.

Vil dere at et foster som prøver å vokse og bli til et menneske skal oppleve dette i vokseprosessen?

Og til de som drikker koffeinfri kaffe; Dette er kaffe som er kokt opp på forhånd og lagt i et spesielt vann for å få ut all koffeinen. Det er faktisk værre å drikke enn vanlig kaffe.

vil ikke være en sånn kjeftekjerring her, men dere er gravide i 9 mnd. Uansett om kaffe-kjerring eller ikke, kaffen kan da vel holdes unna i denne tiden vel?
Og det er en grunn til at kaffen får en annen smak når man er gravid, det er fordi det ikke er bra og kroppen reagerer med å lage en rar smak på det for at man skal unngå å drikke det!

Ja, det var det jeg hadde å si om det..

Selv er jeg glad i kaffe, og skulle gjerne ha drukket en kopp hver dag. Nå som jeg prøver har jeg kuttet det helt ut og når jeg blir gravid skal jeg i hvertfall ikke røre det!
Det er tøft, men jeg lager heller urtete med honning i som jeg drikker hver dag istedet. Det hjelper å ha noe godt i koppen..[;)]

Har desverre ikke noen gode råd annet enn at du må sette babyen din på 1 plass nå som du er gravid, så får dine ønsker komme i andre rekke. Man klarer det man vil:) Du trenger jo ikke å kutte helt ut, bare begrense det så godt du kan innenfor 2 kopper daglig. Lykke til!

Det skal være større for spontan abort når du drikker kaffi, og jo meir du drikker over de to koppene til dagen jo større skal sjanse er det. men det kan godt hende at lysten på kaffi vil avta hos deg enda. Det skjedde iallefall hos meg...

Er det virkelig sant at koffeinfri kaffe er verre enn kaffe med koffein? Hva er det i koffeinfri kaffe som gjør den så farlig da? Jeg drikker nemlig det som erstatning for vanlig kaffe - og har hittil gjort det i god tro. Takk for svar!

ja, jeg drikker også kofefinfri kaffe. Fikk beskjed om at det ikke var skadelig, fordi koffeinet er fjernet og det er det som er skadelig når man er gravid!

Noen som veit? kan du svare på dette, Naturlig?

jeg har nesten sluttet helt med kaffe også, men må ha en kopp om dagen ellers får jeg migrene med den gang dessverre..........[&o]

ORIGINAL: Mina78

Er det virkelig sant at koffeinfri kaffe er verre enn kaffe med koffein? Hva er det i koffeinfri kaffe som gjør den så farlig da? Jeg drikker nemlig det som erstatning for vanlig kaffe - og har hittil gjort det i god tro. Takk for svar!

jeg har også gått over til koffeinfri kaffe. i god tro.
men jeg kjøpte sånn instant pulver, for jeg drikker så lite så jeg gidder ikke å trakte. [8|] 

kunne også godt tenke meg å vite hvorfor den er mer skadelig...
noen som vet?

Ups..håper ikke det er sånn med koffeinfri te også?? Drikker masse (3 kopper daglig) koffeinfri nype-te jeg?:/ Skulle ikke tro det var skadelig da..? hmm...

det er koffeinen som er farlig. koffeinfri kaffe og te er helt ufarlig for fosteret! dette har i allefall jeg lest meg frem til og jeg har lest mye! fordi jeg er så glad i te

hmmm...ja...glad jeg ikke drikker kaffe lenger, slutta da jeg skulle ha eldstemann og det har ikke frista å starte igjen... Men jeg drikker te...[:D]

oi! dette var en tankevekker. spesielt det med at te og cola ikke hadde noen innvirkning, kanskje er det virkelig sånn at det ikke er koffeinen som er farlig, men noe annet ved kaffen i stedet, da.

ORIGINAL: Krepsen

Legge inn denne artikkelen jeg: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109720
Vet man ikke skal tro på alt man leser, men siden man spør så...

det er vist ikke koffinen som er "farlig" men et anna stoff i kaffen som de er litt usikre på hva er enda,(meiner det var på mattilsynet jeg leste det) men tror kanskje natulig skremte dere litt unødvendig, for så farlig er det ikke altså... jeg kan ikke tenke meg at noen av mødrene våres sluttet og drikke kaffe fordi de var gravide altså.... 1-2 kopper om dagen går helt fint.....[;)]

ORIGINAL: Bente 24

Jeg har ikke hørt dette med spontan abort eller  oen ting når det kommer til kaffe.
de annbefaler vel 2 kopper kaffe på grunn av kofinen som er i den. det er vane danet som for eks røyk, men det blir noe annet.

Jeg ble litt skremt og sur av å lese alt det som sto i noen innlegg her...men skal ikke tulle med det nå.

Jeg drikker kaffe...Har reduser en hel del, nånyter jeg en kopp kaffe når jeg er på besøk og når jeg hjemme av og til. har toppen 2 kopper pr dag..ikke alltid jeg drikker kaffe heller..[:D][:D]Lykketil..

Jeg annbefaler vel å snakke med legen elle jordmor med det, så sleppe noen å bli sinte eller irriterte her inn[8|]

Denne signere jeg.. Som om jeg skulle ha skrevet det selv. [:D]

jeg sluttet både og røyke og drikke kaffe når jeg fant det ut. men de sier at ett par kopper ikke er farlig. men har ikke hatt lyst på kaffe i det hele tatt[:)] og det er jo bra. drikker koffein fri te som jeg får kjøpt på helsekosten den heter london og er veeeeldig god, burde prøves.

Back
Topp