Hvor mye jobber dere andre som er trøtte, kvalme og i dårlig form???

En tråd i 'Mai 2013' startet av binnen, 17 Sep 2012.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. binnen Blir kjent med forumet

Jeg lå rett ut hele forrige uke med en forferdelig kvalme og følte meg egentlig mest syk.. så jobbet ikke da. Men kvalmen er bedre men er helt i koma. Så trøtt og føler meg så uggen hele tiden. Er jo pga graviditet, men hvor mye skal man presse seg til å dra på jobb? Hva gjør dere andre? Lytter dere til kroppen eller drar dere på jobb og biter tennene sammen?? Synes det er vanskelig. Tenker tanket at hvis noe skulle gå galt nå og jeg presser meg for hardt så er det min egen skyld... men kan jo ikke ligge på sofaen i en mnd til heller.. er 7 uker på vei..

2. simsa Betatt av forumet

Her er det full jobb.. Litt kjett til tider, men det går. Tror kroppen tåler litt jeg da :)
    Hvis man spør besteforeldra sine, så var det nok ingen der som lå rett ut på sofaen selv om de var gravide ;)
    Hvis man bare kaster opp stiller saken seg litt annerledes da..

3. binnen Blir kjent med forumet

Jeg tror også at kroppen tåler endel. Men hører jo overalt at man skal ta var på seg selv og lytte til kroppen og alt dette her... Kommer sikkert litt ann på jobben man har også. Jeg er lærer og det krever full fokus hele tide så det funker ikke å ta pauser gjenom dagen heller hvis det trengs.. Jeg synes det er vanskelig å finne balansen.. Jeg har vært gravid før, men da jobbet jeg som saksbehandler i et stort firma, så da var det mye lettere å ta ting i eget tempo. Ingen som maste

4. simsa Betatt av forumet

Er nok greit å lytte til kroppen, men tror kanskje noen lytter VELDIG mye til kroppen ;) Ikke ment mot deg altså, men man hører om så mange som er veldig syke og har veldig vondt når de er gravide ;) Og som har den holdninga at når de er gravide, ja da kan de like greit sykmelde seg med en gang!
    Nå er min terskel i å ta en sykedag veldig høy da.. Har vel bare vært borte 5-6 dager de siste 5 årene... Sikkert dumt til tider, men jobber som frisør og da føler man at man svikter kundene sine om man er borte.. Så da drar man seg på jobb uansett :P

5. MamsTW Gift med forumet

Etter å ha jobba og ødelagt meg selv, så har jeg kommet til den konklusjon at INGEN takker meg for at jeg drar på jobb for å være ødelagt etterpå. Jeg er 50% sykemeldt nå pga en betent fot og kan ikke ta noe tbl pga graviditeten. En skal fungere ETTER babyen er kommet også! Jeg har alltid hatt god arbeidsmoral og stilt på jobb uNsett, men nå trenger snart 2 barn meg, så da er det OSS først!

6. binnen Blir kjent med forumet

Jeg kan fint gå på jobb når jeg er litt smådårlig, og er jo litt enig i at noen ta litt hardt i når det gjelder sykemld. Men en ting er når man ikke er gravid. Da går det ikke ut over noen andre enn deg selv. Nå som jeg er gravid og er så trøtt at jeg bare vil sove hele tiden, hodepine og kvalmen er der stort  hele tiden, da tenker jeg kanskje at man ikke skal spille "helt" dra på jobb uansett, men ta vare seg selv pga fosteret.. men spm er jo hvor mye tåler fosteret... og hvor mye hennsyn trenger man egentlig å ta til det...Jeg har egentlig inntrykk av at i gamledager var de veldig flinke til å ta vare på seg selv.

7. simsa Betatt av forumet

MamsTW skrev:
    Etter å ha jobba og ødelagt meg selv, så har jeg kommet til den konklusjon at INGEN takker meg for at jeg drar på jobb for å være ødelagt etterpå. Jeg er 50% sykemeldt nå pga en betent fot og kan ikke ta noe tbl pga graviditeten. En skal fungere ETTER babyen er kommet også! Jeg har alltid hatt god arbeidsmoral og stilt på jobb uNsett, men nå trenger snart 2 barn meg, så da er det OSS først!

Da skjønner jeg godt at du er 50% sykmeldt! Det høres ikke godt ut.. Nå tenker jeg mest på de som er litt kvalme og litt trøtte som sykmelder seg jeg da;)

8. MamsTW Gift med forumet

simsa skrev:

MamsTW skrev:

Da skjønner jeg godt at du er 50% sykmeldt! Det høres ikke godt ut.. Nå tenker jeg mest på de som er litt kvalme og litt trøtte som sykmelder seg jeg da;)

Jo, litt kvalme og trøtthet er ikke grunn til å sykemelde seg. Da er det best å heller informere arb.giver. Joda, de presset seg før. Mamma fødte meg og mine 3 søsken 1 og 2 mnd for tidlig pga at ho pressa seg. Med eldste søstra mi så jobba ho til arb.dagens slutt selv om vannet hadde gått! Ikke alt som var greit før. Da kunne arb.givere sparke folk for graviditet. Er heldigvis ikke sånn lenger. Vi er heldige som bor i norge mtp svangerskapspermisjoner og tilrettelegging.

9. Vårskatter Elsker forumet MAI 2013

Akkurat nå er jeg ikke i jobb og formen er egentlig veldig bra.

Men med første var var jeg trøtt og kvalm, men var alikevel i 100% jobb. Ble ikke gjort så mye etter jobb, men sykmelding var aldri noe tema. Husk på att grviditet ikke er en stkdom, men en tilstand ;)

10. Smørblomst1 Forumet er livet ❤️ Augustlykke 2020 ❤️ ❤Januarlykke 2022❤ Januarlykke 2020

Jeg er også i full jobb og har ingen planer om å sykemelde meg pga kvalme og trøtthet. `Men i dag gikk jeg hjem fra jobb litt tidligere pga jeg bare gikk og spydde. Da tok jeg et lite møte med arb.giver og fortalte at jeg var gravid og at det var der det skyltes kvalmen. Ho var veldig glad for at jeg informerte hun så tidlig. Det gjor prosessen videre litt enklere for de også. Med tanke på erstatter når jeg skal i permisjon osv.

11. kariness Elsker forumet

Jeg jobber ca fulltid og kvalmen kommer i bølger, jeg har blitt forskjøla og jeg er sulten og veldig trøtt. Det passer da PERFEKT å jobbe kveld og uten pauser? ^^ 
    Jeg har det sånn at det blir ikke så ille når jeg først er i gang å jobbe, så jeg gir det alltid en sjanse, blir det ikke bedre så spør jeg rett og slett om å gå hjem fordi jeg ikke følre meg bra. Sjefen setter VELDIG stor pris på om jeg prøver å komme på jobb og ser heller an formen utover dagen. Og det har jeg ikke noe imot, det er lett å sitte hjemme å føle at man er verre fordi man ikke har fått gått i gang systemet liksom :)

So far ikke noe sykemelding :)

12. Vårmamma Forelsket i forumet

Jeg blir litt provosert nå jeg. Det er flott at så mange klarer å jobbe til tross for trøtthet og kvalme, men jeg er også en av dem som sjelden tar ut sykmelding. Likevel er jeg sykemeldt nå for noe så "lite" som kvalme, trøtthet og en forkjølelse. Når man er så trøtt og kvalm at man ikke klarer å få i seg nok mat og blir utslitt av å passe på storebror de få timene mellom barnehagen og leggetid, da har man ingenting på jobb å gjøre.
    Jeg vet at graviditet ikke er noen sykdom, og jeg jobbet til fire uker før termin med storebror i magen til tross for bekkenløsning.

13. binnen Blir kjent med forumet

Jeg må jo si at jeg er litt forbauset over hvor mange som presser seg sånn. Jeg er litt mer der vårmamma er. Min trøtthet og kvalme gjør at jeg ikke får i meg mat og bare sover hele dagen. Har en gutt fra før og synes det er tøft nok å få levert han i barnehagen. Så tenker da at hvis jeg skulle ha vært på jobb vet jeg ikke hvor jeg skulle ha hentet kreftene fra. Er jo litt som må gjøres etter jobb også.

14. minoja Elsker forumet

Vårmamma skrev:
    Jeg blir litt provosert nå jeg. Det er flott at så mange klarer å jobbe til tross for trøtthet og kvalme, men jeg er også en av dem som sjelden tar ut sykmelding. Likevel er jeg sykemeldt nå for noe så "lite" som kvalme, trøtthet og en forkjølelse. Når man er så trøtt og kvalm at man ikke klarer å få i seg nok mat og blir utslitt av å passe på storebror de få timene mellom barnehagen og leggetid, da har man ingenting på jobb å gjøre.
    Jeg vet at graviditet ikke er noen sykdom, og jeg jobbet til fire uker før termin med storebror i magen til tross for bekkenløsning.

Støtter deg på dine synspunkt..... er ofte de som ikke har opplevd å være skikkelig dårlig som har holdninger om at man "bare legger seg ned å er "syk" for ingenting i svangerskapet".....dette provoserer meg mye.
    Vær heller glad dere som har en kropp som tåler å holde samme tempo som før! Jeg hadde gitt alt for det. Jeg hadde noe alla disse holdningene "svangerskap er ingen sykdom, bla. bla. bla..." - men så ble jeg gravid og kroppen min har alltid reagert kraftig på dette. Kvalme og oppkast, stuptrøtt, null energi, bekken som skrangler. Det er faktisk bivirkninger som folk får av å gå gravide desverre(det er ikke for morsomt man går ned 10 kg, og ligger på soverommet og glor i veggen hele dagen og må bruke tv som barnevakt når det står på som verst-som i mitt forrige svangerskap)

....og få går nok "bare å sykemelder seg siden de er trøtte"...I tillegg trodde jeg det var legen som skrev ut sykemelding ikke pasienten sjøl, etter en vurdering hos legen av pasientens helse - eller tar jeg feil??

Og ja, jeg er av den typen som absolutt ikke liker å være borte fra jobb - er lærer og føler stort ansvar for mine elevers læring, så jeg er så lite borte som mulig. Men når kroppen streiker totalt og man ikke klarer å ta vare på seg selv nesten, så er faktisk sykemelding en grei sak.

Og andre folk som ikke har erfaring og vet nok om disse tingene burde rett og slett stige ned av sin høye hest, og heller prise seg lykkelig for at de slipper unna slike plager...

15. Sommerfugle1 Glad i forumet Septemberlykke 2015

Ikke mange dagene til jeg holder ut :-( vil ikke kaste opp foran pasientene mine heller.. Håper formen tar seg opp..

16. simsa Betatt av forumet

Som jeg prøvde å si tidligere her; jeg skjønner GODT de som virkelig er syke og ikke ser annen mulighet enn å bli sykmeldt, men det er så altfor mange som ser på graviditet som sykdom og ikke en tilstand. Vet om flere som har sykmeldt seg bare fordi de er gravide uten å ha no særlig med plager. Var absolut ikke dere som faktisk har grunn til å sykmelde seg jeg mente! Og ja, jeg er KJEMPEGLAD for at jeg slipper unna det værste! Og at jeg faktisk klarer å gå på jobb. Håper virkelig jeg kan fortsette med det også!!  

17. minoja Elsker forumet

Men jeg lurer enda på hvordan flere sier at de kan vite at "folk bare sykemelder seg uten grunn" jeg. Har dere vært med inn til legen? Har dere lest hva som står på den enkeltes sykemelding? Det kan være grunner og ting dere faktisk ikke vet så mye om, selv om dere mener å vite alt om en person...og reglene for sykemelding er strammet mer inn, det er mer kontroll med dette - det er faktisk veldig vanskelig å få en sykemelding ved at man "bare er trøtt og sliten"...Og til syvende og sist er det forsatt legen som skriver ut sykemelding og ikke pasienten som bestemmer om den skal ha sykemelding eller ikke....

18. Sommerfugle1 Glad i forumet Septemberlykke 2015

Jeg skal ihvertfall lytte til kroppen min denne gangen.. Etter å ha mistet to ganger, så håper jeg virkelig spiren sitter i 9mnd. Har en veldig stressende jobb, så denne gangen skal jeg ta vare på meg selv!

19. simsa Betatt av forumet

minoja skrev:
    Men jeg lurer enda på hvordan flere sier at de kan vite at "folk bare sykemelder seg uten grunn" jeg. Har dere vært med inn til legen? Har dere lest hva som står på den enkeltes sykemelding? Det kan være grunner og ting dere faktisk ikke vet så mye om, selv om dere mener å vite alt om en person...og reglene for sykemelding er strammet mer inn, det er mer kontroll med dette - det er faktisk veldig vanskelig å få en sykemelding ved at man "bare er trøtt og sliten"...Og til syvende og sist er det forsatt legen som skriver ut sykemelding og ikke pasienten som bestemmer om den skal ha sykemelding eller ikke....

De jeg sikter til har faktisk sagt det selv. At nå er de jo gravide, så da kan de jo bare sykmelde seg.. Ikke vet jeg hva de sier til legen..

20. simsa Betatt av forumet

Sommerfugle1 skrev:
    Jeg skal ihvertfall lytte til kroppen min denne gangen.. Etter å ha mistet to ganger, så håper jeg virkelig spiren sitter i 9mnd. Har en veldig stressende jobb, så denne gangen skal jeg ta vare på meg selv!

Og det skjønner jeg veldig godt at du vil gjøre!! :)

• Vinner Vinner x 1

Del denne siden