Hvor mye hjelp fra partner får dere på natta?

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Lurer på hvor mye partner hjelper til på natta? Hvordan gjør dere det, mtp organisering ect. Her har jeg tatt natta selv frem til for 3 dager siden. I begynnelsen gikk det greit, siden hun sovnet etter amming, men de siste ukene har hun vært våken i timesvis. Det gjør jo alt litt mer utfordrene.. Hva gjør dere andre når nettene er krevende? :)

Jeg tar frøkna om kveld/natt fordi det er ikke noe far kan bidra med siden hun skal ha pupp. Men ei vanlig natt så våkner hun bare en eller to ganger. Visst vi har hatt ei krevende natt så tar han hun på morningen (visst han ikke skal på jobb) sånn at jeg får sove. Nå er samboeren min veldig flink til å hjelpe til når han kan ❤

Nå sover lillemor godt og våkner kun en gang for mat på natt, og har gjort det i sitt snart 5 mnd «lange liv» så det har vært meg som har tatt henne opp for pupp ☺️ Men far tar å skifter bleie etterpå, og legger henne ned igjen, så jeg kan bare amme også legge meg for å sove. Hvis storesøster på 5 våkner på natt eller kommer inn til oss har far vært raskt oppe med å bistå henne i å hente dyne/gå på do osv. ❤️

Han er veldig flink til å bidra, MEN han sover ofte tungt og godt så hvis jeg trenger ekstra hjelp må han vekkes av meg, haha. Det er ikke alltid jeg bryr meg noe om ☺️ Han pleier også å stå opp med dem når han har fri og i helg. Tidligere i uka så var han hjemme ett par dager for å avlaste meg slik at jeg kunne sove, da jeg sliter veldig med mareritt i perioder (drømmer ofte vonde drømmer om at min pappa blør ut av øynene, han har kreft og det påvirker nattesøvnen min i perioder, er nok litt traumatisert av da han havnet på sykehuset med hjerneblødning ifbm kreftmedisinene). Han er så god og snill, så når jeg skriver dette så innser jeg at jeg må være flinkere til å si det til han❤️

Jeg tar lillesøster, han tar storebror. Og om en av dem har krevende perioder avlaster vi hverandre, f.eks ved at en tar begge også får den andre hvile eller sove lenge en av dagene i helga :) Når vi bare hadde ett barn hadde vi alltid hver vår dag i helga vi fikk sove ut. Det gjorde underverker.

Jeg tar vesle mor om natta ettersom vi ammer og det ikke noe han kan hjelpe med. Er det krevende perioder så tar han gjerne å står opp med henne etter hun har fått mat på morgene, slik at jeg får sove hvertfall frem til neste måltid :dummy1: eneste gangen han var oppe med oss var når jeg tok ryggen og ikke klarte å løfte henne eller skifte bleie, da tok han henne opp gjorde henne klar og ventet med oss til vi var ferdig :p

Nå har vi heldigvis barn som sover, så jeg har ikke trengt noe hjelp nattestid. Men avtalen er at jeg tar hverdagene så lenge jeg er i permisjon, så tar han helgene. Når jeg går tilbake i jobb bytter vi selvfølgelig :)

Han er flink til å la meg sove ut på morgenen i helga, så lar jeg heller ham ta seg en ettermiddagslur ved behov.

Her tar jeg alt "nattarbeidet". Det har vært noen krevende uker i det siste, men jeg får sovet litt på dagtid. Mannen starter på jobb kl 06, så han får sove om natten. I helgene hjelper han til hvis baby krever mer byssing osv :happy: Han har også tatt "hovedansvaret" for storesøster når det kommer til kveldsstell osv :happy:

Vår baby får flaske. Jeg tar nettene i ukedagene, og står opp med henne. Faren tar nettene i helgene. Da står vi opp med henne en morgen hver.

Vår gutt får flaske, men spiser bare én (noen få ganger to) ganger på natta. Da er det like greit å bare ordne alt selv, for han sover så tungt at det ville endt med at jeg måtte vekke han for å ta babyen :P
Han tar til gjengjeld og ordner alt med storebror på natta hvis han våkner (må på do, er tørst osv.). Han står også alltid opp med storebror i helgene, da han våkner tidligere enn minsten.

Det hender jeg må få mannen til å bysse lillebror mens jeg gjør klar ei flaske, hvis lille er fullstendig hysterisk. Bare sånn at han ikke skal vekke storebroren i naborommet ;)

Lurer på hvor mye partner hjelper til på natta? Hvordan gjør dere det, mtp organisering ect. Her har jeg tatt natta selv frem til for 3 dager siden. I begynnelsen gikk det greit, siden hun sovnet etter amming, men de siste ukene har hun vært våken i timesvis. Det gjør jo alt litt mer utfordrene.. Hva gjør dere andre når nettene er krevende? :)

Sniker fra September:
Babyen vår sover ikke etter amming, og er generelt ekstremt urolig. Siden uke 2 har vi delt opp natten. Slik at en person alltid kan sove. Jeg sitter våken til 03:00 nede i stua, mannen min legger seg 21:00. Deretter står han opp og jeg legger meg ca 04:00 og sover til 09-10. Baby får enten MME-flaske eller morsmelkflaske hos pappaen, avhengig av hvor mye jeg har klart å pumpe ut.

Kjipt å ikke få kveldene sammen/sove sammen, men slik får vi mer ut av dagen og alle er uthvilte...

Å ha en baby som sover om natten virker som en fjern drøm som aldri kommer til å skje, men hun er nå bare 1 måned gammel :p

Jeg tar baby på nettene. Han ammes, så der er det ikke så mye far kan bidra med uansett :) far står opp med begge barna på morgenen, så jeg kan sove et par timer ekstra da. Fungerer veldig bra for oss :-D

Jeg har tatt alle 3 (hittil) på natta de første årene, og kommer til å jage mannen ut av senga om lillemor finner ut at hun skal tulle mye på natt. Han har sluppet alt for billig unna, og det skulle bare mangle at ikke jeg får sove på natt, spesielt siden det er jeg som har dårligs odds for å kunne hente meg inn på dagtid/ettermiddag pga en toåring som alltid skal være hos mamma.

Jeg tar også baby på natta selv. Jeg våkner lettest av oss og ender bare med at jeg ligger våken uansett om jeg skal vente på at han våkner. Har egentlig kastet han ut fra soverommet fordi vi klarer oss fint uten han :woot: Koser oss jeg og baby. Har avtale med samboer om at jeg kan ringe når som helst på døgnet og han tar baby med en gang. Ikke vært helt nødvendig enda bortsett fra helt i starten. Hender jeg får han til å komme om hun våkner veldig tidlig.

Back
Topp