Hvor mye har vekt egentlig å si?

Putti2020

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Dere som har blitt gravide relativt raskt (i løpet av ett års prøveperiode), er det noen av dere som har hatt BMI over 25-30, men samtidig ikke følt at vekta hadde sååååå mye å si?
Hører så mye forskjellig.
 
Når jeg ble gravid med første hadde jeg en bmi på 32-33. Ble gravid på første forsøk, og hadde et vellykket svangerskap. Ble gravid nå i juni igjen (igjen på første forsøk) , og nå er jeg nede på en bmi på ca 27. Mistet denne gangen dessverre, men det har nok ikke med vekten å gjøre.

Lykke til ❤️
 
Har blitt gravid med BMI på 16,7 - 30,1 - 33,4 - 37,4.. Føler ikke at bmi’en har hatt noe å si sånn sett.. Nå er jeg nede i 35,8 - men forsøker å få den ned på et normalnivå. Har fått den ned to poeng denne måneden, så jeg enser et håp i enden av tunellen :laughing002 Den laveste bmien hadde jeg når jeg ble gravid med guttungen på 7 år, men gikk opp alvorlig mye det svangerskapet..
 
Har blitt gravid 3 ganger med bmi rundt 35, to av de uplanlagt.
 
Jeg har har blitt gravid nå med en bmi på 30, og det var på første forsøk. Jeg var redd jeg skulle bruke lang tid på grunn av vekt, men det spilte tydeligvis ingen rolle :)
 
Jeg ble gravid med førstemann etter 2 pp og en bmi på 37,2.
Ble gravid med andremann etter 5 pp og en bmi på 35,1.
Tredjemann lar vente på seg da, bmi på 36,5 nå. Holder på å går ned i vekt igjen, så det går helt fint for meg at den ikke sitter før jeg har kvittet meg ned flere kilo ;)
 
Falt over denne og tenkte å dele min erfaring :)
Jeg å mannen prøvde i 4 år, 6SA og jeg hadde en bmi på over 40(på det høyeste over 50). Jeg ble rådet av fastlegen og overvektklinikk å gå ned før jeg fikk hjelp og det ble den ene store motivasjonen til å gå ned. Når jeg hadde gått ned 40 kg satt spiren og alt har gått fint. Enda overvektig, følges tett opp pga vekt men nå er det snart en baby i hus. Er det store vekt problemer så prøv å gå ned mot en mer sunn vekt og hør med legen hva vedkommende anbefaler å sikte etter, antall kg osv. håper spiren sitter snart for jeg unner absolutt ingen å prøve lenge uten hell <3
 
Det legges stor vekt på vekta for oss prøverørsdamer. Der kan man ikke være for tung når man setter igang et forsøk. Så vil tro det har endel å si.
 
Det legges stor vekt på vekta for oss prøverørsdamer. Der kan man ikke være for tung når man setter igang et forsøk. Så vil tro det har endel å si.
Det handler mer om at det regnes som risikosvangerskap.
 
Hadde en BMI mellom 30 og 35 begge gangene jeg ble gravid, ble gravid på første forsøk begge gangene (denne gangen før jeg fikk tilbake mensen etter uttaket av spiralen). Men jeg tror grad av påvirkning høy BMI har på fertiliteten er individuelt, som så mye annet..
 
BMI på rundt 27-28, men har hatt IVF. Tok lang tif og var urelatert til vekt ;)
 
Ikke alle som er enige med den artikkelen, men som trådstarter skriver. Hører så mye forskjellig..... Min erfaring er at det spiller en rolle, så da svarte jeg det.

https://www.lhl.no/gardermoen/behan...l-overvekt/overvekt-kan-forhindre-graviditet/
Har akkurat samme oppfatning med vekt og graviditet. Samt fikk beskjed av fertilitetklinikkene jeg ville søke meg til at bmi over 33 ville de ha meg ned i vekt først pga faren for komplikasjoner i svangerskapet, misdannelser på barn, belastning på mor samt økt risiko for spontanaborter(fastlegen som er gyn og jobbet med det sa det samme) . Så her ble jeg rådet til å generelt ikke søke hjelp før jeg hadde en bmi på 33 eller under og helst så langt mot. Normalvektig jeg kunne bli. Legen min sa også at generelt så ble de fleste overvektige gravid av seg selv når de gikk ned uten hjelp. Dette stemte i mitt tilfelle så kom aldri så langt som å få hjelp:bookworm:
 
Hadde bmi mellom 40 og 50 ved begge svangerskapene mine. Ingen komplikasjoner under graviditeten, ingen komplikasjoner under fødselen, men fikk ekstra oppfølging pga risikosvangerskap.
 
Back
Topp