Hvor mye har dere i lån?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Enda litt husbyggemas fra meg: Hvor mye har dere i lån i forhold til inntekt? Jeg fikk totalt hakeslepp i dag da banken sa de var villig til å låne oss nesten 5 ganger brutto inntekt. Her leser jeg side opp og side ned i nyhetene om at nordmenn har for mye gjeld. Jeg var forberedt på at vi måtte forhandle hardt for å få låne over 3 ganger inntekten vår, men så kaster de bare pengene etter oss. Ikke rart folk har mye gjeld.

Jeg er selvfølgelig veldig lettet over at vi får låne så mye som vi vil altså, men vi kommer overhode ikke til å bruke hele lånerammen vår. Vi hadde ikke hatt sjanse til å sitte med så stort lån dersom renten går opp noe særlig. :S
 
Jeg ble også overrasket nå når vi nettopp ba om finansieringsbevis for å kjøpe leilighet i Spania. For det første hadde de regnet ut at leiligheten vår har gått opp 430 000 kr på to år-. så da hadde vi mer innenfor de 85% av leilighetens verdi å låne for. 
Vi ba om et visst beløp, men fikk finansieringsbevis for en del mer enn det vi ba om. Da vil vi riktignok ikke få mer enn litt mindre enn ca. 3 ganger inntekten vår til sammen, vi ville ikke turt å ha lån på 5 ganger inntekten vi heller! 
 
For tiden har jeg boliglån på nærmere 4 ganger inntekten min siden jeg er student, men når jeg er ferdig utdannet vil det være på rundt 3 ganger inntekten. Jeg har en nokså romslig økonomi nå hvor jeg også klarer å spare litt hver måned, men kan ikke ta meg råd til å pusse opp f.eks. badet selv om jeg gjerne skulle gjort det. Da venter jeg heller til jeg er ferdig utdannet og får meg fast jobb, for å beholde den noe romslige økonomien jeg har nå. 
 
almara: Tror det er noe av det samme som skjedde med oss. De har regnet på prisstigning både på leiligheten og på tomten vår, og plutselig hadde vi veldig god egenkapital. Lurer på om de har sett seg blind på de 15%, og helt glemt at vi skal betale tilbake lånet også...

Nozy Rosie: Nærmere 4 ganger inntekten er omtrent det jeg tenker at vi kan leve greit med også.
 
Tror vi også kommer til å havne på 3-4 ganger bruttoinntekten :)

Vurderer utleie-leilighet i sokkeldelen for å ha litt bedre økonomi....
 
Back
Topp